פרויקט ''שיחות בהר הבית'' מיועד להנגיש לכלל עם ישראל ולעולם כולו את מרכזיות המקום מאז ומקדם, בהיסטוריה, בארכיאולוגיה, בתרבות ובדת. בסדרת שיחות זו, יועלו שיחות שונות עם מגוון דמויות בחברה הישראלית, בנושא הר הבית על חלקיו הרבים.

פרק 82 סלע קיומנו או סלע קיומם

לאחרונה יצא לאור הספר "סלע קיומנו\סלע קיומם - אסלאם, יהודים והר הבית", ספר ששותפים לו פרופ' יצחק רייטר ודביר דימאנט. הספר נכתב ויצא בעקבות החלטת ארגון אונסק"ו, הזרוע התרבותית של האו''ם, שקבעה שליהודים ולישראל אין חלק ונחלה בהר הבית. קרי, אין ממצאים המאששים את הקשר בין היהודים להר הבית וירושלים; קרי, מעולם לא נצבו בהר הבית שני בתי מקדש יהודים; קרי, היהודים תובעים אחיזה בהר ללא כל ראיה או אסמכתא היסטורית.

במהלך במחקרי זה נחשפתי לא פעם לחומרים המכחישים את הקשר המדובר, אך לא הערכתי עד כמה הוא מושרש חזק ועמוק בתודעה המוסלמית\ערבית\פלסטינית והיום מבקש גם בתודעת המערב להשתרש וזאת מבלי להפריך לא רק את המסורות היהודיות עליהן נשענות הדתות המונוטאיסטיות, אלא בעיקר את המסורות של ההיסטוריה המוסלמית שעליהם האסלאם נבנה מראשיתו, ועליו נשען כיום.

ההכחשות לזכותנו על הר הבית הינן קשות לקריאה. במהלך קריאת הספר החשוב הזה חוויתי לא פעם תסכול, כי מה שעולה מן הדברים הנכתבים על ידי מלומדים בעולם האסלאם מלא בסתירות לוגיות וכרונולוגיות, ואף על פי כן הן משפיעות על דעת הקהל בכל רחבי בעולם.

לקראת סוף הספר, ניסיתי לסכם לעצמי מה היה פה בארץ במהלך ההיסטוריה של כ-1300 שנים, ומה על היום? התשובה שעלתה בי היא שאנחנו חיים היום בתודעה שנמצאת בקרוסלה שבתורה יוצרת סחרחורת תודעתית ומשבשת את הדעת ואת השכל הישר. וזה עצוב!

היות ומדובר בהרבה חומר שמחייב זמן לעיכול, הפרק חולק לשניים. להמשך שנקטע באופן מותח, לו תצפו בשבוע הבא!