דריכות שיא במערכת הביטחון בעקבות הפיגוע בחדרה: שב"כ פשט במהלך הלילה (בין ראשון לשני) על לא מעט בתים באום אל פחם, עיכב לחקירה שלושה מתושבי העיר ועצר חמישה אחרים, בהם בן משפחה של אחד המחבלים. העצורים יובאו הבוקר לדיון בהארכת מעצרם, כאשר על פרטיהם הוטל צו איסור פרסום. בתוך כך, במהלך תחקור הפיגוע נדהמו במשטרה לגלות כי אחיו של אחד המחבלים הוא שוטר במחוז מרכז במשטרה, ומשרת בתחנת כפר סבא.

שב"כ רוצה לבחון האם העצורים והמעוכבים ידעו על כוונת המחבלים לצאת ולבצע את הפיגוע הרצחני, האם היו בסוד העניינים, והאם הם מכירים את גרעין ההתארגנות של ארגון הטרור. במהלך הפעילות נתפסו בבתים באום אל פחם אמצעי לחימה, ובבתי המחבלים שחוסלו נתפסו חלקי נשק, מה שמצביע על היערכות מוקדמת שלהם לביצוע הפיגוע. 

זירת הפיגוע בחדרה  (צילום: תיעוד מבצעי מד''א)
זירת הפיגוע בחדרה (צילום: תיעוד מבצעי מד''א)

נכון לעת הזו, בעקבות האירוע החמור, ומכיוון שברור שהמפגעים יצאו מאזור אום אל פחם, מפכ"ל המשטרה הורה להגביר באופן מסיבי את הנוכחות באזור וכן בכל רחבי הארץ, כאשר ירושלים עדיין נמצאת במרכז הביטחון. יוצבו מחסומים בכניסות והיציאות מערים ותתבצע פעילות בתוך הערים. 

בעקבות האירוע ובהמשך להערכת מצב שקיים המפכ"ל, הוא הורה על העלאת הכוננות של המשטרה לפע"מ ב' (פעילות מבצעית ב') ולמגן 3 - כוננות הביטחון השוטף הגבוהה ביותר מתוך שלוש רמות. המשמעות יהא נוכחות מקסימלית של כוחות המשטרה בשטח בפריסה רחבה בכל המוקדים והצירים. החל מהיום צפויים מחסומי ביקורת בצירי הנסיעה המרכזיים. הציבור מתבקש להישמע להנחיות השוטרים ולגלות סבלנות.

כוחות הביטחון בפעילות בעקבות פיגוע הירי בחדרה (צילום: דוברות המשטרה)
כוחות הביטחון בפעילות בעקבות פיגוע הירי בחדרה (צילום: דוברות המשטרה)

חשוב להדגיש את תגובתם המהירה של המסתערבים שישבו בארוחת ערב במסעדת "שאולי בכיכר", במרחק של כ-70 מטרים ממקום הפיגוע. מיד עם הישמע קולות הירי, שני לוחמים קמו ממקומם, זינקו החוצה ועם אקדחיהם האישיים חתרו למגע והביאו לחיסול המחבלים וסיום הפיגוע הרצחני, שיכול היה להסתיים בקשה חמורה וקשה יותר. 

מפכ"ל המשטרה התפנה בסיום הערכת המצב, יחד עם מפקד מג"ב, ניצב אמיר כהן, וראש אמ"ש, ניצב בועז גולדברג, לבקר ארבעה לוחמי מג"ב שנפצעו בפיגוע ואושפזו בבית החולים הלל יפה בחדרה. המפכ"ל אמר ללוחמים הפצועים: "זהו ערב קשה, איבדנו שני לוחמים, אך בפעילותכם, אני יוכל לומר בוודאות, שהצלתם חיים של לא מעט אזרחים". 

אחד המחבלים היה מוכר לרשויות

מסתמן כי לפחות אחד המחבלים מפיגוע הירי בחדרה אמש היה מוכר לרשויות וידוע בתמיכתו בארגון דאעש. בעבר אף יש במעצר, בעקבות כתב אישום שהוגש נגדו לאחר שניסה להצטרף לארגון שפעל בטורקיה.

כמו כן, נשלל בשלב זה קשר בין הפיגוע בבאר שבע לפיגוע בחדרה. למעט אולי קשר השראה. כך עלה מבדיקת המשטרה והשב"כ. בתוך כך, המדינה האסלאמית (דעאש) לקחה אחריות, בחשבון הטלגרם של הארגון, על פיגוע הירי בחדרה.

פיגוע בלב חדרה: שניים נרצחו באירוע ירי, המחבלים חוסלו

בן גביר תקף: "אתה השר הכי כושל שהיה פה", בר לב השיב: "אתה אפס"

"סע אחורה, תעשה פרסה": האזרחים שנקלעו לפיגוע מתעדים את רגעי הפחד

בעקבות האירוע, המפכ"ל רנ"צ קובי שבתאי קיים, כאמור, הערכת מצב בהשתתפות ראש הממשלה, השר לביטחון הפנים, מפקד מחוז חוף, מפקד מג"ב וגורמים נוספים. בהנחיית המפכ"ל, משמר הגבול יקבל אחריות מבצעית על וואדי ערה בכפוף לפיקוד מחוז חוף. במקביל נערכים במשטרה להגברה נוספת של הפעילות המבצעית בכל רחבי הארץ, ונוכחות גבוהה של שוטרים ורכבי ביטחון ומשטרה תראה בימים הקרובים. בנוסף ירושלים עדין נמצאת במרכז הקשב הביטחוני עם השקעת כוחות מקסימלית.

כאמור, אחד המחבלים, ככל הנראה כבר ב-2016 יצא מישראל לטורקיה, שם ארגון דאעש החל לפעול. הוא נעצר, הוגש נגדו כתב אישום לאחר חקירת שב"כ, והוא שוחרר ממעצר.

מחסומי המשטרה לאחר הפיגוע בחדרה (צילום: דוברות המשטרה)
מחסומי המשטרה לאחר הפיגוע בחדרה (צילום: דוברות המשטרה)

החשד שמדובר באברהים יוסף אקברייה ואם אכן הפרטים יתבררו כנכונים, אזי שהרי לנו עוד מחבל שמערכת המשפט הקלה איתו ושנים לאחר ששוחרר הוא עדיין ממשיך לקונן בתוכו את השנאה והתיעוב ויוצא למסע הרג בחדרה. נציין כי ללא ספק התגובה המהירה של מסתערבי מג"ב שישבו במסעדה סמוכה לאירוע, מנעה פיגוע רצחני גדול וחמור וקשה הרבה יותר.

מצה"ל נמסר כי "בסיומה של הערכת המצב שהתקיימה מוקדם יותר הערב, הנחה הרמטכ״ל על תגבור של ארבעה גדודים בקו התפר ובמרחב אזור יהודה ושומרון. בצה"ל מתקיימת הערכת מצב מתמשכת,  והערכות כוחות בהתאם לצורך".