פסגת הנגב: הדיונים של שרי החוץ במלון 'קדמא' שבשדה בוקר התחדשו הבוקר (שני), ובסיומם נערכו הצהרות לתקשורת לסיכום הפסגה. ששת המשתתפים גינו את הפיגוע בחדרה, וקראו להמשך שיתוף הפעולה וכן לחידוש התהליך המדיני בין ישראל והפלסטינים.

הפסגה התחדשה על אף הפיגוע הקטלני בחדרה אתמול, בהם נרצחו לוחמי משמר הגבול יזן פלאח ושיראל אבוקרט ז"ל. שר החוץ לפיד אמר כי "עדכנתי את שרי החוץ המשתתפים בפסגה בפרטי הפיגוע בחדרה. כל שרי החוץ גינו את הפיגוע וביקשו לשלוח תנחומים למשפחות ואיחולי החלמה לפצועים".

שרי החוץ בפסגת הנגב (צילום: לע''מ)
שרי החוץ בפסגת הנגב (צילום: לע''מ)

ראשון נשא דברים שר החוץ הישראלי, יאיר לפיד: "אתמול בערב, בפעם השניה השבוע, טרוריסטים הכו בלב ישראל בשני מובנים - בלב המדינה, בעיר הומה, וגם בלבבות של כל אזרחי ישראל. זה היה רצח לשם רצח, טרור לשם טרור. הטרוריסטים ירו לכל כיוון במטרה אחת - להרוג כמה שיותר חפים מפשע, לשפוך כמה שיותר דם. אני שולח את תנחומיי למשפחות ומאחל החלמה מהירה לפצועים. תפילותינו ומחשבותינו איתכם".

"מעט לאחר ההתקפה, חמאס והג'יהאד בירכו, הודיעו שזה היה בגלל פסגת הנגב. מטרת הטרוריסטים היא להפחיד אותנו, לגרום לנו לפחד לפתוח ולבנות את מערכת היחסים שלנו. הם לא יצליחו. לא ניתן להם. אין לנו שום כוונה לאפשר להם לקבוע את מהלך חיינו והמדיניות שלנו. ישראל מדינה חזקה וגאה, ולא ניכנע לטרור, נמשיך בדרכנו של השלום. אני לא לבד בזה. כל מי שפה שותף לסנטימנט הזה", הוסיף.

"אמש, כלשרי החוץ שהשתתפו בפסגה, אמרו בקול אחד וחזק וגינו את הפיגוע. בשם המדינה והאזרחים אני מודה לכם על כך. דוד בן גוריון, מהאבות המייסדים, שקבור קרוב לכאן, אמר שלא כותבים היסטוריה אלא עושים היסטוריה. זה מה שאנחנו עושים היום - היסטוריה. מתבססים על חדשנות, על טכנולוגיה ושת"פ. היכולות המשותפות שלנו מפחידים את האויבים המשותפים ובראשם איראן ושלוחותיה", המשיך לפיד.

"יש להם ממה לפחד. ההיסוס שלנו לא ירתיע אותם, אלא דווקא הנחישות. אנחנו עוצדים בנגב, איפה שהאב המשותף שלנו התגורר, בספר אותו חתם אברהם עם אלוקים הוא עבר בנגב. אברהם אבינו הגיע לכאן כדי לדאוג למשפחתו ואנחנו כאן לאותה מטרה. ההיסטוריה של האזור היא של אנשים קשוחים ונבונים, שהפריחו את הנגב. העמים הם אותם עמים שאמרו שיפריחו את המדבר. מהמדבר הזה נבנה ארמונות ובתי ספר ובתי חולים ואמנות. וגם טכנולוגיה חדגשנית ולכן הפסגה הזו, הפגישה הזו היא לא האחרונה. החלטנו שהפסגה תהפך לפורום קבוע. פותחים פתח לכולם, כולל לפלסטינאים", סיים לפיד את דבריו.

שר החוץ יאיר לפיד בפסגת הנגב (צילום: משרד החוץ)
שר החוץ יאיר לפיד בפסגת הנגב (צילום: משרד החוץ)

אחריו נשא דברים מזכיר המדינה האמריקאי, אנתוני בלינקן: "אני אתחיל כמו כל עמיתיי בגינוי הפיגוע הנורא שהרג שני חיילים בני 19 בלבד. בשם הנשיא ביידן ואזרחי ארה"ב, אנחנו שולחים תנחומים למשפחות. אף משפחה לא צריכה לחוות כזה אובדן. אנחנו עומדים בסולידריות עם שותפינו נגד הטרור והאלימות.  כמו שלפיד אמר, מה שאנחנו עושים כאן - זו התקפת הנגד לאלימות הנוראה הזו. זה כבוד להיות כאן איתך ועם כל שרי החוץ האחרים".

"רק לפני כמה שנים, מפגש כזה היה בלתי אפשרי לדמיין אפילו, הזכרת את אברהם המקורי, היה לו דיאלוג עם אלוהים, הייתה לו תעוזה לשאול למה. אנחנו גם מחזיקים בה. בגלל זה אנחנו פה. כאשר המנהיגים חתמו על הסכמי אברהם והנורמליזציה, שני דברים בלתי אפשרים הפכו לאפשריים. מרוקו וישראל עשו נורמליזציה. ראש הממשלה בנט היה הראשון לבקר בבחריין, רואים חתימה על יותר מתריסר הסכמים, כולל תעופה, בנקאות וטכנולוגיה. שרי התיירות משתתפים בפגישות. הסכמי אברהם הופכים את החיים לטובים יותרף לחיים של שלום, של חיוניות" הוסיף.

"ההסכמים מאפשרים לממשלות להקדיש מאמצים לנושאים שבאמת משפיעים על האזרחים. ארה"ב הייתה ותמשיך להיות התומכת הגדולה ביותר של התהליך באזור. נמשיך לחזק את הקשרים בין ישראל לידידותיה, עם אלה שיש לה הסכמים. מאוחר יותר היום, פקידים מארה"ב ישראל ואיחוד המאירויות ובחריין יחתמו על הסכם להרחבת ההבנות. עלינו להכיר בכך שהסכמי אברהם אינם תחליף לתהליך השלום בין ישראל לפלסטינאים", המשיך בלינקן.

"אנחנו רוצים לעבוד יחד כדי שכולם יהנו מחופש ושלום וזכות ושוויון, וכדי ליצר את התנאים למ"ומ על שתי מדינות. במקרה של ארה"ב, אנחנו נמשיך לעבוד יחד כדי להתמודד נגד איומים כמו איראן ושלוחותיה. לפני 40 שנה ישראל ומצרים חתמו על הסכם שלום,זו הייתה תקופה אחרת, אחרי מלחמה, אבל הרגש, האמונה שאפשר לייצר מציאות חדשה, היא אמיתית", סיים בלינקן את דבריו.

מזכיר המדינה האמריקאי, אנתוני בלינקן, בפסגת הנגב (צילום: משרד החוץ)
מזכיר המדינה האמריקאי, אנתוני בלינקן, בפסגת הנגב (צילום: משרד החוץ)

הבא בתור לשאת דברים היה שר החוץ של בחריין, עבד אל-לטיף אל-זיאני: "אני רוצה גם להתחיל בגינוי מתקפת הטרור שהתרחשה אתמול, שגבתה את חייהם של שני שוטרים. אני שולח את תנחומיי למשפחות. יש לנו עמדה נחושה נגד טרור לכל סוגיו. אני מדבר בשם בחריים, המדינה תמיד משוכנעת שהדרך הנכונה היא של שלום והידברות. יש כאן פגישה חשובה, בתזמון חשוב והזדמנות חשובה לבנות ולהוסיף נדבך להסכמי אברהם, כדי שהאזור ישגשג עוד יותר ושהביטחון יגבר".

"כדי לקיים את כל השאיפות שלנו, הצורך לעשות זאת הפך ליותר חשוב בגלל ההתפתחויות האחרונות, כמו המתקפות של החו'תים. צריך לבנות דו קיום בר קיימא, בין כל הממשתתפים כאן. כמובן, חלק מהתהליך יהיה לחדש את המו"מ בין ישראל לפלסטינים. שני הצדדים יוכלו לחבור יחד ולהביא פתרון שיביא שלום ושגשוג וביטחון לכולם. גבירותיי ורבותיי, בממלכת בחריין התקדמנו מהר לחתום על הסכמי אברהם, כדי לחזק את היחסים עם ישראל. רואים פוטנציאל גדול לשת"פ באזור", הוסיף.

אחריו נאם שר החוץ של מצרים, סאמח שכרי: "תודה ללפיד על ארגון הפגישה שעסקה בכל התחומים לשיפור חיינו באזור. שלשום, כפי שהזכיר בלינקן, היה יום הציון להסכם השלום בין ישראל למצרים. נרמול היחסים ואנחנו מאמינים שהדרך שהתוונו מניבה פירות ומדגישה את החשיבות של קיימות הביטחון באזור. הדגשנו את החשיבות של מו"מ לשלום ואת האמונה בשתי מדינות, כדי שישראל ופלסטין יחיו זו לצד זו עם הכרה בקווי 67. מזרח ירושלים תהיה בירת פלסטין. מצרים שאפה כל השנים לעזור גם לישראל וגם לפלסטינים להגיע להסכמים ופשרות, הדנרשים כדי לסיים את הסכסוך".

"אנחנו גם מגנים כל טרור אלימות והסתה. גם כחברים בעולם הבינלאומי וגם בעולם הערבי, כפי שהנשיא א-סיסי אומר, חייבים להתייחס לנרטיב הדתי ולהתייחס לטרור ולקיצוניות. מאמינים שיש לנו את המשאבים והיכולת לעמוד באתגרים, עם עזרת שותפינו נמשיך לחפש תחומיים לשיתוף פעולה כדי להגן על הביטחון הלאומי שלנו. בכל החזיתות הדגמנו את היציבות שלנו ואת האמינות של השלום עם ישראל ושאנחנו שותפים אמינים", הוסיף.

שרי החוץ בפסגת הנגב (צילום: משרד החוץ)
שרי החוץ בפסגת הנגב (צילום: משרד החוץ)

לאחר מכן נאם שר החוץ של מרוקו, נאסר בוריטה: "אני רוצה להתחיל ולגנות בעוצמה את הפיגוע אתמול בשם כל אזרחי מרוקו. אני רוצה להביע תנחומים כנים למשפחות ומאחל החלמה מהירה לפצועים. הפסגה הזו היא התשובה לאירועים ולהתקפות, אני שמח להיות פה בנגב, להיות באתר ההיסטורי בזמן הזה המיוחד. אפשר לקרוא לזה פסגת הנגב הראשונה ותודה לך יאיר על ההזמנה, תודה שבחרת באתר, במיקום המיוחד הזה. תודה גם למזכיר המדינה, על ההערות והמילים החמות".

"כאשר יצרנו את הקשרים לא היה מדובר בצעד אופורטוניסטי. זה חיבור טבעי שמבוסס על הקשרים בין מלכי מרוקו והפוליטיקה הישראלית והעם היהודי. כל אזרח בישראל יש לו דם מרוקאי, זה לא בדיחה, זו האמת. למדתי ששני ראשי ערים בנגב - ראש העיר של דימונה ושל ירוחם הם מדם מרוקאי וזה מראה על קשר בין העמים. מאז החתימה על הסכמי אברהם בדצמבר, השגנו הרבה דברים. המסר השני הוא לאזור, אנחנו כאן היום בגלל שאנחנו מאמינים באמת ולעומק בשלום. לא סתם שלום, שמסובבים את הגב, אלא בשלום אמיתי, שמשנה את המציאות ומגדיר ערכים", הוסיף.

"אנחנו כאן גם כדי לבשר על השלום גם כאשר מדובר בסכסוך הישראלי-פלסטיני. אני חושב שפתרון אפשרי והעמדה של המלך שלנו היא באמת שאפשר לחיות ביחד בשתי מדינות בגבולות 67' עם ירושלים כעיר בירה. צריך למצוא פתרון שישמור על הביטחון ועל האינטרס הישראלי", סיים בוריטה את דבריו.

אחרון נאם שר החוץ של איחוד האמירויות, השייח׳ עבדאללה בן זאיד: "לפני 43 שנה, כשישראל ומצרים עשו שלום, לצערי הרב אנחנו הפסדנו 43 שנים של עבודה משותפת, של היכרות, של לשנות את הנראטיב שבמשך הרבה דורות ישראלים וערבים חיו על פיו. מה שאנחנו מנסים להשיג כאן הוא לשנות את הרנטיב הזה, ליצור עתיד אחר, לבנות על תקווה טובה יותר עבורנו וילדינו ונכדינו. זה  חדש, אני חושב, עבור חת'יב ואנוכי להיות בישראל, זו הפעם הראשונה. אנחנו סקרנים לפעמים ורוצים להכיר וללמוד וזה בגלל שעל אף שישראל היא חלק מהאזור כבר עשרות שנים, במשך הזמן הזה לא הכרנו אותה".

"הגיע הזמן להשלים את הפערים, לבנות מערכת יחסים חזקה יותר, כשאני רואה 300 אלף ישראלים מבקרים בשנה וחצי האחרונות בדובאי, ושני מיליון מבקרים מגיעים לביתן הישראלי באקספו, זה מראה כמה אנחנו רוצים להכיר. כשאנחנו עומדים יחד, זה כדי שהעמים שלנו יחזקו את הקשרים וישמרו את האווירה. אנחנו ננצח. בלי שום ספק. זה יעלה לנו, אבל זה חשוב", סיים.

עם תום הפסגה, חתמו לפיד ואל-זאיני על הסכם מסגרת לשיתוף פעולה בין ישראל ובחריין, שמובל על ידי משרדי החוץ. לפיד אמר כי "פסגת הנגב שולחת מסר חזק לכוחות הקיצוניים ובראשם איראן".