טקס האוסקר ה-94 שהתקיים הלילה בלוס אנג'לס ייזכר ככל הנראה בשל תקרית אלימה, תמוהה וחסרת תקדים: בעיצומו של הטקס, השחקן וויל סמית' קם מכיסאו וזינק לבמה כדי להכות את כריס רוק, מגיש אחד הפרסים, מפני שהתבדח על חשבון ראשה המגולח של זוגתו ג'יידה פינקט-סמית, שסובלת ממחלה הנקראית אלופציה הגורמת לנשירת שיער.

אלופציה אראטה (Alopecia Areata) היא מחלה אוטואימונית, במסגרתה מערכת החיסון מזהה את רקמות הגוף כרקמות זרות מייצרת נוגדנים שפוגעים בזקיק השיערה ותוקפים אותו. מסיבה זו, הלוקים במחלה סובלים מנשירת שיער באזורים גדולים בקרקפת, ובמקרים הקשים נושר השיער במלואו מהקרקפת, מהריסים, הגבות ושאר חלקי הגוף.

על פי הערכות, כ-70%-80% מהגברים וכ-40% מהנשים יסבלו מהתקרחות במהלך חייהם ובדרך כלל הסיבות להתקרחות הן גנטיות וסביבתיות כאחד. אלופציה אראטה היא מחלה נדירה יחסית שמתרחשת באחוזים גבוהים יותר אצל אנשים ממוצא אפרו-אמריקני, אך הין הבדל בין גברים לנשים. ההערכות בעולם מדברות על כ-1.9% מהאוכלוסייה הסובלים מהמחלה.

השחקנית בת ה-50 חשפה את האבחנה שלה ב-2018, ומאז היא בוחרת להציג בפומבי עדויות לנשירת השיער שלה בביטחון ובגילוי לב, זאת למרות שנשירת עלולה לגבות מחיר מהביטחון העצמי של האדם.

"עכשיו, בשלב זה, אני יכולה רק לצחוק" אמרה פינקט סמית' כשהעבירה את אצבעה על פני כתם קירח לאורך מרכז קרקפתה בסרטון שהעלתה לפני כמה חודשים. "כולכם יודעים שנאבקתי בהתקרחות ופתאום יום אחד, תסתכלו על הקו הזה כאן. תסתכל על זה", הוסיפה. "אז זה פשוט הופיע ככה וזה יהיה לי קצת יותר קשה להסתיר. אז חשבתי שאני פשוט אחלוק את זה כדי שלא תשאלו שאלות".

וויל סמית' (צילום: רויטרס)
וויל סמית' (צילום: רויטרס)

חשוב לזכור שברוב המקרים השיער מחדש את צמיחתו באופן ספונטני בתוך כחצי שנה עד שנה", מסבירה ד"ר להבית אקרמן מומחית ברפואת עור. "מי שאין לו סבלנות, יכול להיעזר בטיפולים רפואיים שמחדשים את הצמיחה. מרבית המקרים קלים דווקא ומגיבים טוב לטיפול מקומי על ידי סטרואידים".

"עם הופעת התופעה מומלץ לגשת לרופא עור כשהטיפול בתופעה נעשה על ידי סטרואידים באמצעות משחה או זריקות מקומיות", מסבירה ד"ר אקרמן. לדבריה, "חשוב גם לזכור כי מי שהופיעה אצלו המחלה, והחלים ממנה, יכול לסבול ממנה שוב לאחר שנים. כלומר, אם קרה שהיא הופיעה פעם אחת, זה לא אומר שלא תופיע שוב.