לנשיא אוקראינה וולודימיר זלנסקי יש טענות קשות על סירובה של ישראל להעביר נשק לאוקראינים. זלנסקי מצפה לקבל מישראל סוללות של כיפת ברזל, אך לראש הממשלה נפתלי בנט אין כוונה לעבור מעמדת המתווך לעמדה של מי שמחליט על תמיכה ומתן סיוע לאחד הצדדים. צפיתי בנאומו של זלנסקי בפני חברי הכנסת. הנשיא האוקראיני ניסה להציג את בני עמו כמי שהגנו על יהודים במלחמת העולם השנייה, מה שרחוק מאוד מהמציאות. אין מחלוקת שהיו אוקראינים שסיכנו את חייהם והסתירו יהודים בבתיהם, אבל אין זה מעיד על הכלל. מי שעשו זאת הוכרו כחסידי אומות העולם, ומשפחותיהם זוכות היום להוקרה על מעשי החסד של יקיריהם.

אמי המנוחה, שהייתה ניצולת שואה, חזרה וטענה כל השנים שמניסיונה האישי היא יכולה להעיד כי האוקראינים והפולנים היו אכזרים הרבה יותר מהגרמנים. בימים האחרונים, בעקבות נאומו של זלנסקי בפני חברי הכנסת, אמרו ניצולי שואה את מה שאמרה אמי המנוחה במשך כל השנים: אכזריותם של האוקראינים ורדיפת הבצע שלהם, כשהסתירו יהודים, לא ידעו גבולות. הניסיונות של זלנסקי להשוות את שואת יהודי אירופה למה שמתרחש עכשיו בארצו אינם חדשים, מה שמקומם ניצולי שואה רבים, שהיו עדים להתנהלות של אוקראינים שאותה הם לא ישכחו לעולם. דבר אחד ניתן לומר בוודאות: גם הפולנים וגם האוקראינים היו חלק ממכונת ההשמדה, ורבים מהם ביצעו פשעים נגד האנושות. אין זה אומר שלא צריך לסייע לאוקראינים בשעתם הקשה, אבל גם לא צריך להתרשם יתר על המידה מהאמירות שמשמיע זלנסקי.

היום ברור שמה שנשיא רוסיה פוטין קורא לו "מבצע צבאי", הוא מלחמה עקובה מדם, שבה נהרסו לדברי נשיא אוקראינה כ־4,500 בתים, ואלפי אוקראינים נהרגו. לדברי האוקראינים, בין ההרוגים יש יותר מ־120 ילדים. 6.5 מיליון אזרחים שברחו מבתיהם נותרו ללא קורת גג.

נאט"ו, הברית הצבאית הצפון־אטלנטית שהוקמה בסיום מלחמת העולם השנייה, ובה חברות 30 מדינות של צפון אמריקה ואירופה, התחייבה שכל התקפה נגד כל אחת מהמדינות החברות בה תיחשב כהתקפה נגד כולן. אלא שאוקראינה אינה חברה בשלב זה בנאט"ו. בשנת 1991 התפרקה ברית המועצות, ובפסגה בשנת 2008 בבוקרשט שברומניה הציעו חברות נאט"ו גם לאוקראינה וגם לגיאורגיה, שתי רפובליקות סובייטיות לשעבר, להצטרף לברית הצפון־אטלנטית. אלא ששתי המדינות טרם התקבלו לברית. אוקראינה היא שותפה של נאט"ו למרות שאינה חברה בברית, משום שחיילים אוקראינים לחמו לצד כוחות הברית בעיראק ובאפגניסטן. ה פוטין רואה בניסיון לצרף את אוקראינה לברית - איום על רוסיה. לדבריו, בידי אוקראינה טילים ונשק גרעיני.

הפלישה הרוסית לאוקראינה (צילום: רויטרס)
הפלישה הרוסית לאוקראינה (צילום: רויטרס)


אוקראינה מכחישה וטוענת שכשברית המועצות קרסה, היא ויתרה על האופציה הגרעינית. הניסיונות של מנהיגי נאט"ו להבהיר לרוסים שאין לנאט"ו כוונות צבאיות או התקפיות לא הביאו לשינוי בעמדת רוסיה. מנהיגים באירופה אומרים שלא ניתן לקבל את סירוב פוטין לאפשר לאוקראינה להצטרף לנאט"ו. בינתיים המלחמה באוקראינה כנראה רחוקה מסיום. פוטין מחפש את תמונת הניצחון, אבל ספק גדול אם יזכה לכך בימים הקרובים.