משהו: למה אומרים שאין אהבת חינם בישראל?
שנאת החינם לביבי הולידה אצל ישראלים מסוימים אהבת חינם לבנט.
 

עודד קוטלר
לפני כשבועיים נכנסתי אחרי הצהריים לאולם הקטן של צוותא 2 כדי לבדוק משהו לקראת מופע ספרותי שאני עורך ביום שלישי הקרוב (על ספרות עם ישראל באוקראינה). היה שם חשוך, בחלל הקטן היו דחוסים שחקנים בין פרטי תפאורה, ועל כיסא של במאי ישב עודד קוטלר. הוא בירך לשלום, החלפנו כמה מילים, הפרעתי לו קצת, בדקתי מה שהייתי צריך לבדוק ויצאתי. זה היה יום או יומיים לפני שהכריזו שקוטלר זכה בפרס ישראל לתיאטרון. כלל לא התפלאתי לראות את קוטלר מביים. בן 84 עודד קוטלר, ונמצא בכל מקום שיש בו תיאטרון ותרבות. יצא לנו גם לעבוד קצת ביחד לאחרונה באירוע בימתי ספרותי. בטח עוד נעבוד יחד.

עם זאת, אי אפשר בלי להתייחס לזכייתו של קוטלר בפרס ישראל לתיאטרון. מובן לחלוטין שהתעורר זעם בקרב ישראלים אשר התקוממו על הגידופים הבהמיים שקוטלר השמיע כלפי בני אדם שיש להם טעם אמנותי שונה וערכים תרבותיים מנוגדים. לדעתי, הוא היה עושה בחוכמה לו היה מתנצל בבהירות. אצלנו אסור להתנצל, ובטח לא בבהירות, ולכן הוא מתחמק, אבל לדעתי קוטלר התנצל בימים האחרונים. הרשו לי לעזור לו, אם כן, במקום שהוא אולי לא רוצה שאעזור. אחרי קבלת הפרס הוא אמר בערוץ 12: “מישהו החליט שה'עדר של בהמות' מתייחס לבוחרי הליכוד. מעולם לא. לא, לא".

הרצח בבאר שבע

כששמעתי שהמחבל שרצח ארבעה ישראלים ופצע אחרים במסע טבח בבאר שבע הוא בדואי שחי בעיירה הבדואית חורה, הרמתי טלפון לידיד שלי שגר גם הוא בעיירה חורה, בדואי ששינה את שמו רשמית ל"בן אדם אוניברסלי", ושאלתי מה שלומו. הוא ענה לי: “הייתי במרכז המסחרי הזה שעה לפני כן וסיימתי קניות, רק כשחזרתי הביתה אל חורה שמעתי את החדשות".

“היית שם שעה לפני הרצח?", הופתעתי, “פירוש הדבר שהוא היה יכול לדקור בסכין גם אותך".

“נכון", ענה, “אי אפשר לדעת לפי הלבוש שאני בדואי".

אני ממשיך את התסריט ואומר לו: “אבל יכול היית לצעוק לו בערבית שאתה בדואי".

“לא הייתי צועק שאני בדואי. אני מעדיף למות ולא להיות במצב שבו אני בורח וצועק לרוצח שאני ערבי", הוא ענה לי, “הייתי בוחר להידקר ולא לצעוק לו שאני ערבי, כי פירוש הדבר בעצם שאני אומר לו שירצח יהודים במקומי".

סיפור בישראל המטורפת 2022.

בהמשך השיחה שלח לי בן אדם אוניברסלי היקר וואטסאפ:  
“שלום לך. אם אקלע לעתיד לבוא בבן בליעל שאוחז בכלי הרג ורץ אחרי יהודים כדי לרצוח אותם, אעשה כל מאמץ כדי לבלום אותו, ואם לא אצליח, אשתלב בתוך המון היהודים כדי שירצח גם אותי חד וחלק. כל ה'גינויים' שנשמעו מפי הנכבדים הבדואים הם לא יותר מאשר מס שפתיים, הם לא מסוגלים מעבר לזה, כי מדובר בסכנת נפשות. זו חברה שמורכבת מחמולות ואין אינדיבידואל בודד להוקיע. כל נגיעה בפרט היא נגיעה בלהקה שלמה, לכן חברה זו משותקת מפחד. כולם מפחדים מכולם".

סוד האושר
הרבה פעמים נשאלת השאלה איך זה שתושבי ישראל יוצאים המאושרים ביותר בעולם בכל סקר ובכל מחקר? אני יודע. מחירי הדירות.

אם אתה פוגש ישראלי והוא נראה חמוץ, ואתה רוצה שהוא יהיה מאושר, איך תשמח אותו? איך מנהלים שיחה עם ישראלי אם רוצים שהוא יהיה נלהב לדבר ולספר על אושרו הגדול? קל. שואלים אותו על הדירה שלו, מתי הוא קנה אותה, ובכמה עלה מחיר הדירה שלו מאז.

אם הוא מעל גיל 40 ויש לו דירה, יש סיכוי של 99 מ־100 שהשאלה הזו תוליד מיד התלהבות, ובן השיח שלך יתחיל להיות בן שיח שמח ומלא אושר. הוא מיד יפרט באושר מתפוצץ השזור בקולו איך הוא קנה את הדירה לפני כמה שנים, כשהמחיר היה עדיין נמוך, ובכמה הדירה שלו עלתה בערכה מאז הוא קנה אותה. ניצוצות יבזיקו בעיניו כשהוא יפרט איך הוא קנה את הדירה שלו בדיוק ברגע הנכון, בדיוק במקום הנכון.

השאלה “בכמה קנית את הדירה שלך?" נחשבת גסות רוח במקומות אחרים בעולם. בישראל זו שאלה עם שמץ חנפנות, כי ברור שבן השיח יענה תשובה שבה הוא נשמע חכם, נועז, מצליחן, רואה למרחוק וגאון כלכלי. לא פלא שהוא מאושר.

חב"ד בעולמנו
בחיים לא ראינו כל כך הרבה רבנים בשידורי החדשות בטלוויזיה כמו בדיווחים מאוקראינה. מה שמעלה בי עוד מחשבה: שלוחי חב"ד שורדים את אוקראינה בשלום, אבל נרצחים בארץ, בנגב.


רצח אינסופי
המרצחים מחדרה פשוט רצו להסביר לשר החוץ האמריקאי אנתוני בלינקן מה זאת אלימות מתנחלים. הם הראו לו מה פירוש אלימות כדי לומר: אם אתה רוצה להבין מה זאת אלימות מתנחלים - אז ככה לא. היפים ביותר והטובים ביותר והצודקים ביותר נרצחו בעיר עברית שנוסדה בשנת 1891, לפני 131 שנים. מאז ייסודה לא ידעה יום אחד שבו לא היה צריך לשמור בה על חיי היהודים ואחיהם, לבל יירצחו על ידי ערבים.

היש משפט צדק?
בכל פעם שאני שומע פרשנים אומרים שהעדויות המגוחכות במשפט נתניהו הן דווקא טובות לפרקליטות, אני חושש יותר ויותר שפסק הדין לנתניהו יהיה פחות ופחות קשור למה שהעדויות מספקות, ויותר ויותר דומה לעיוותים המחשבתיים שמציגים הפרשנים האלה.

כידוע, מומחים למשפט רבים מסבירים עד כמה תיקי נתניהו תפורים במארג של האשמות שווא, אבל פרשני אנטי־נתניהו, שמדברים כמו להקת מעודדי האשמה, מתעקשים להעלים את עיוותי התביעה ולטעון שהתביעה מצליחה להוכיח שנתניהו אשם. ברור שהם מכינים אותנו ליום שבו לא חשוב מה היא האמת, ימצאו דרך איך לסובב אותה ככה שפסק הדין יהיה נגד נתניהו.

 
פינת השלולית
הצפרדע זקן מאוד והוא עדיין מחכה לנסיכה בכל בוקר בשלולית. מישהו עבר ואמר לו: “נו די, מתי תבין שזו רק אגדה?". ענה לו הצפרדע: “אם אפסיק להאמין עכשיו, יישאר לי פחות זמן לחיות בלי להאמין שנסיכה תישק לי, מאשר הזמן שבו האמנתי שהיא תגיע. השקעתי יותר מדי באמונה, לא משתלם לי לחדול". 