פיגוע ירי בגוש דן: חמישה בני אדם נרצחו הערב (שלישי) באירוע ירי בשתי זירות שונות בבני ברק. צוותי מד"א שהוזעקו למקום נאלצו לקבוע את מותם של הארבעה ופינו לבית החולים בילנסון שוטר מצוות האופונעים שחתר למגע בזירה, גבר כבן 40 שנפצע אנושות, שם נקבע מותו.

"ראיתי שביל של דם ושני אנשים לידו": עדויות קשות מזירת הפיגוע בבני ברק

המחבל הולך ברחוב ויורה לכל עבר | תיעוד קשה מהפיגוע בבני ברק

השתייך לפתח וריצה עונש מאסר בישראל: זהות המחבל שביצע את הפיגוע בבני ברק

הירי נשמע ברחובות ז'בוטינסקי והשניים. במערכת הביטחון מעריכים כי מדובר בשני מחבלים, כאשר האחד חוסל על ידי שוטרים שהיו במקום, והשני נתפס. כמו כן, אחד מהמחבלים הוא תושב השטחים. לאחר האירוע המשטרה עצרה שמונה שוהים בלתי חוקיים בסמוך לזירה. ברחובות הסמוכים ובבית באזור, לא עולה כרגע קשר ביניהם לאירוע. 

מפקד מרחב דן נצ"מ דני חדד: "בשעה 20:00 התקבל אירוע על ירי בנשק אוטומטי ברחוב הרצל פינת השניים. לאחר מכן התקבל דיווח נוסף על ידי במורד הרחוב. אנחנו מזהים כרגע שלושה הרוגים בזירה הנוכחית והרוג נוסף בזירה נוספת. תוך דקות ספורות מקבלת הדיווח, הגיע צוות על אופנוע - זיהה את המחבל וחיסל אותו. החקירה בעיצומה".

בעקבות הפיגוע, ראש הממשלה נפתלי בנט כינס הלילה את שר הביטחון בני גנץ, השר לביטחון פנים עמר בר-לב, הרמטכ"ל אביב כוכבי, ראש שב"כ רונן בר, מפכ"ל המשטרה יעקב שבתאי וגורמים נוספים כדי לדון באירועים האחרונים.

בדיון הוצגה השתלשלות האירועים בפיגוע שאירע הערב בבני ברק וברמת גן. כמו כן, נידון המשך הצעדים המבצעיים המיידים שיינקטו ע"י כוחות הביטחון. מחר כנס ראש הממשלה את ועדת השרים לענייני ביטחון לאומי (הקבינט המדיני-ביטחוני) בשעות אחר הצהריים.

זירת הפיגוע בבני ברק (צילום: אבשלום ששוני)
זירת הפיגוע בבני ברק (צילום: אבשלום ששוני)

מפרטים ראשוניים עולה כי מפגע חמוש ברובה סער פתח באש לעבר אזרחים ברחוב השניים בבני ברק ופגע במספר אזרחים באורח אנוש, משם עבר לרחוב הרצל, פתח באש לעבר אזרחים, עד שנוטרל על ידי כוח משטרה.

מעדויות מהזירה נראה כי התושבים בשכונה חשבו תחילה שמדובר בנפצים, אולם תוך זמן קצר שמעו צעקות והתקשרו למוקד המשטרה.  כשהסתכלו מהחלונות מיד הבחינו בבחור שלובש שחור וחמוש בנשק ארוך שרץ כשעל גופו כתמי דם.

במקביל לאירוע, ארבעה בני מיעוטים יצאו מאתר בנייה שנמצא במקום וכוחות הביטחון מנעו מאזרחים לפגוע בהם. הרחוב הומה אדם וסגור משני הצדדים. 

זירת הירי בבני ברק. תיעוד מבצעי מד"א
זירת הפיגוע בבני ברק. צילום: אבשלום ששוני

חובש מד"א ליפא הירש שטיפל בפצועים סיפר: "שמענו את היריות מתחנת מד"א ויצאנו מיד לכיוון. ברחוב הרצל הבחנו בגבר כבן 30 שוכב מחוסר הכרה. הוא היה ללא נשימה וללא דופק עם פצעי ירי. ביצענו בדיקות רפואיות, הוא היה ללא סימני חיים ולצערנו נאלצנו לקבוע את מותו. כ- 100 מטר משם בהמשך הרחוב ראינו גבר כבן 40 מחוסר הכרה עם פצעי ירי בגופו, צוות מד"א נוסף שהגיע למקום העניק לו טיפול רפואי ופינה אותו לבי"ח בלינסון כשמצבו אנוש".

"יחד עם הצוות שהיה איתי המשכנו לזירה ברחוב השניים פינת ביאליק שם ראינו 3 פצועים מחוסרי הכרה, כשאחד מהם בתוך רכב ושניים נוספים שוכבים על המדרכה. ביצענו בדיקות רפואיות אבל הם היו ללא סימני חיים ולא נותר לנו אלא לקבוע את מותם", הוסיף.

זירת הפיגוע בבני ברק  (צילום: אלישיב רקובסקי/TPS)
זירת הפיגוע בבני ברק (צילום: אלישיב רקובסקי/TPS)

תגובות בממשלה

ראש הממשלה נפתלי בנט התייחס לאירוע הקשה, וכתב: "ישראל ניצבת בפני גל טרור ערבי רצחני" והדגיש כי כוחות הביטחון בשטח פועלים. הוא הוסיף כי "לבי עם המשפחות שאיבדו הערב את היקרים להן, ואני מתפלל לשלום הפצועים. נילחם בטרור בהתמדה, בעיקשות וביד ברזל. הם לא יזיזו אותנו מכאן. אנחנו ננצח".

שר הביטחון, בני גנץ, כתב: "‏ערב קשה מאוד. משתתף בצער המשפחות. עברנו תקופות קשות כעם וכמדינה אל מול גלי טרור- ותמיד ניצחנו בנחישות ובעוצמה וכך יהיה גם הפעם. מערכת הביטחון כולה - צה"ל, השב"כ והמשטרה - תפעל בכל האמצעים כדי להחזיר את הביטחון לרחובות ישראל ואת תחושת הביטחון לאזרחים".

נשיא המדינה יצחק הרצוג, מסר כי "הנפש נקרעת והלב דואב כשטרוריסטים מתועבים שוב שופכים את דמם של חפים מפשע. רוחנו האיתנה, שכבר גברה על פיגועים ומלחמות, תגבר גם הפעם על השנאה של אויבינו. אני שולח את תנחומיי למשפחות האבלות, ומתפלל עם כל בית ישראל להחלמתם של הפצועים". 

"אני סמוך ובטוח שכוחות הביטחון יעשו את מלאכתם נאמנה, וקורא לציבור לגלות סולידריות ואחריות ולתת להם לפעול באופן נחוש, מהיר ומדוייק. על אף הכאב, ועל אף התחושות הקשות, אני מבקש לנהוג ברגישות ולא להפיץ סרטונים והודעות אשר עלולים לפגוע במשפחות שזה עתה חרב עליהן עולמן", הוסיף. 

כמו כן, בעקבות הפיגוע הקשה הערב ואלו שקדמו לו בחדרה ובבאר שבע, הקבינט המדיני-ביטחוני יתכנס מחר. כמו כן, בעקבות האירוע, הנחה המפכ"ל, רב ניצב יעקב שבתאי על העלאת כוננות משטרת ישראל לגבוהה ביותר - "משומר החומות לא היינו ברמת כוננות מהסוג הזה", הוא הדגיש. 

החל ממחר כל המפקדות המשימתיות המחוזיות של המשטרה יעסקו בביטחון שוטף - המשמעות שמשטרת ישראל תעצור בשלב זה את רוב פעילותה ותתמקד בסיכול טרור, נוכחות ברחובות ואבטחת אזרחים. בנוסף הורה המפכ"ל על תגבור של אלפי שוטרי מטה את השטח במשימות של אבטחת מוסדות חינוך, תחנות מרכזיות ומקומות הומי קהל. 

בנוסף תעבור משטרת ישראל למתכונת פעילות שלדית - שתי משמרות ביממה של 12 שעות כל משמרת, מה שיאפשר הפעלה גדולה יותר של שוטרים.

"זהו גל טרור חדש. מה שראינו בשומר החומות - היה הסנונית הראשונה"

כמה שעות לאחר האירוע, בנט נשא הצהרה מצולמת לתקשורת, והזהיר כי אנו מתמודדים עם גל טרור חדש. "מה שראינו בשומר החומות היה הסנונית הראשונה", הוא הדגיש.

"אחרי תקופה של שקט ישנה התפרצות אלימה של אלה המנסים לכלותנו, אלה שרוצים לפגוע בנו בכל מחיר, שהשנאה שלהם ליהודים, למדינת ישראל, מעבירה אותם על דעתם. אלה שמוכנים למות - ובלבד שאנחנו לא נחיה בשלווה. אנחנו בפתחה של תקופה מאתגרת. אנחנו למודי טרור, מראשיתה של הציונות. הם לא שברו אותנו אז והם לא ישברו אותנו היום", הוא סיכם.

נפתלי בנט בהתייחסות לגל הטרור. צילום: לע"מ