היום (שישי) הוא ה-1 באפריל - יום הכזבים הבינלאומי, היום בו חברות מסחריות, כלי תקשורת ואנשים פרטיים יכולים להרשות לעצמם למתוח את סביבתם מבלי להיתפס כלא רציניים או לא מקצועיים. זוהי הזדמנות טובה להיזכר בכמה מתיחות בולטות שידעה התרבות הישראלית לאורך השנים.

הבחורה בבגאז' והמעצר

בשנת 1978 הפיקו צבי שיסל ובועז דוידזון את "ישראלים מצחיקים", הסרט שבישר את פריצתו של גל סרטי המתיחות שהיה דומיננטי מאוד בקולנוע הישראלי של שנות השמונים. אחת המתיחות כללה את הצבתה של בחורה ערומה בבגאז' של רכב בתחנת דלק. לא שיא התחכום הקומי או הטעם הטוב וגם לא רעיון שהיה יכול לעבור היום, אבל ספק אם זו עילה מספיק טובה למעצר של הוגי המתיחה. אך זה בדיוק מה שקרה-אזרחים המומים שעברו בתחנת הדלק התקשרו למשטרה, וזו עצרה את שיסל ודוידזון שלבסוף שוחררו בערבות. המעצר עורר זעם רב בקרב אמני ישראל, וכמה מהבכירים שבהם - ירון לונדון, יהונתן גפן, שלום חנוך, אסי דיין ועוד רבים, חתמו על עצומת תמיכה בשיסל ודוידזון שפורסמה בעיתונים.

ישראלים מצחיקים (צילום: באדיבות צבי שיסל)
ישראלים מצחיקים (צילום: באדיבות צבי שיסל)

"חבק אותי, קר לי"

לאחר ההצלחה של "ישראלים מצחיקים", מי שהשתלט על ז'אנר המתיחות בקולנוע היה כמובן יהודה בארקן ז"ל, שהפיק שורה של סרטים שהצליחו בקופות, גם אם לא זכו לאהדת המבקרים. בסרט "חייך אכלת אותה" משנת 1980 השתתפה השחקנית קרוליין לנגפורד, שעלתה לישראל מבריטניה. לנגפורד הסתובבה ברחוב, ניגשה לעוברים והשבים, אמרה ש"קר לה" וביקשה מהם לחבק אותה. שוב, רעיון שבעיניים עכשוויות נראה שוביניסטי וקצת מיושן, אבל בזמנו זה הצליח בגדול.

קרוליין לנגפורד (צילום: אלבום פרטי)
קרוליין לנגפורד (צילום: אלבום פרטי)

אהוד מנור נוחת בסוריה

בשנות ה-90 עברו המתיחות מהמסך הגדול אל המסך הקטן, עם עלייתה של התוכנית המצליחה "פספוסים" בהובלת יגאל שילון, שחזרה לאחרונה למסך במתכונת רטרו. המתיחה הכי שנויה במחלוקת שהפיק שילון הייתה ללא ספק "המתיחה הסורית" ב-1997. זה היה הרעיון: קבוצת אמנים טסה להופעה בקריית שמונה. צוות התוכנית השתלט על שדה התעופה הקטן בעיר והלביש אותו כשדה התעופה של דמשק, וכשהאמנים נחתו, נאמר להם כי עקב טעות בניווט הם נמצאים בסוריה. חלק מהאמנים שיתפו פעולה, אך אהוד מנור ז"ל כעס מאוד על שילון, טען שלא עושים דבר כזה לאח שכול, ולא הסכים שהמתיחה תשודר בתוכנית.

פספוסים של יגאל שילון מתיחה בסוריה (צילום: חיים אזולאי)
פספוסים של יגאל שילון מתיחה בסוריה (צילום: חיים אזולאי)

רלף קליין, שימי ריגר וה-NBA

וממתיחה שעוררה זעם לאחת שעוררה בעיקר צחוק, ולאחרונה יגאל שילון הגדיר אותה כמתיחה הטובה ביותר שיצר. הקורבן היה שימי ריגר, פרשן ה-NBA הוותיק. במהלך שידור יחד עם שותפו, חבר הכנסת לעתיד עפר שלח, צפו השניים בסרטון שהוקלט מראש ובו אחמד רשאד, שדרן רשת NBC האמריקאית, מודיע על הפתעה מרעישה: פיל ג'קסון, מאמן אלופת ה-NBA דאז שיקגו בולס, עובר לאמן את ניו יורק, ובמקומו הבולס, קבוצתו של מייקל ג'ורדן, ממנה "בצעד מפתיע" את רלף קליין. ריגר לא הבין כיצד קליין, שזמן קצר קודם לכן פוטר ממכבי נתניה, קיבל לידיו את הקבוצה הטובה בעולם, ושלח ניסה להרגיע ולהסביר. קליין עצמו ישב מאחורי הקלעים, עלה לשידור בטלפון ורמז לריגר שהוא בא בחשבון לתפקיד עוזר המאמן, עד שלבסוף שילון נכנס לאולפן והחגיגה נגמרה.

זהב מהשמיים

מתיחה נוספת מבית יגאל שילון. ב-1 באפריל 2004 שודרה תוכנית של "פספוסים", ובמהלכה פרץ לשידור החזאי הלאומי, דני רופ, והודיע כי הלילה תתרחש תופעה מטאורולוגית נדירה שהתרחשה לאחרונה בשנת 1404 (1.4.04): "זהובונים", חתיכות זהב, הולכות ליפול מהשמיים. המצלמות תיעדו ישראלים רבים שיצאו למרפסת ביתם עם דליים וחיכו לזהב שייפול, אך לבסוף רופ ושילון חשפו כמובן את האמת.

יגאל שילון (צילום: צילום מסך קשת 12)
יגאל שילון (צילום: צילום מסך קשת 12)