קרוב לחודש לעליית התוכנית "מדד ישראל" עם אברי גלעד, ובערוץ רשת 13 לא ממש שבעי רצון מהתוכנית, וזאת בלשון המעטה. התוכנית עלתה לראשונה ב-6/3 כחלק מניסיון להעלות את אחוזי הצפייה ברצועת הפרה-פריים שכונתה "לפני החדשות" ואשר סובלת מנחיתות רבת שנים בהיקפי הצפייה מול "תוכנית חיסכון" של חדשות 12.

הרצועה עברה לא מעט גלגולים ומאופיינת בחוסר יציבות, כאשר מאז המיזוג עם ערוץ עשר הספיקו להנחות אותה אודי סגל ואחריו הילה קורח. לאחר שקורח עברה להגשת המגזין בסוף השבוע, עברה התוכנית לידי רשת (מרבית תוכניות האקטואליה ברשת, כמו זו של אמנון לוי ושרון גל, מנוהלות על ידי רשת ולא על ידי חברת החדשות) ולהגשתה של מירי מיכאלי. עם יציאתה לחופשת לידה, הגישו אותה מגישים מתחלפים.

"מדד ישראל", הפורמט החדש של אברי גלעד ברשת 13. צילום באדיבות רשת 13

הרייטינג הממוצע אז עמד על 6-7%. נמוך, אך שומר על היחס הממוצע בין מסך רשת לזה של קשת. לפני מספר חודשים, לאחרי דעיכה הדרגתית של נתוני הצפייה בבוקר ורצון לרענן את הרצועה של לפני החדשות תוך הצעת אלטרנטיבה, הוחלט להעביר את גלעד לשעות הערב ולפתח יחד איתו פורמט חדש. במקביל, לתוכנית הבוקר שובצו להגשה משולשת צביקה הדר, מירי מיכאלי ורותם ישראל - במהלך שגם הוא טרם ממש הוכיח את עצמו, לפחות במדד הרייטינג.

הרעיון מאחורי "מדד ישראל" מבוסס על עיקרון ה"סקנד סקרין". המטרה: לגרום לצופים לראות את השידורים יחד עם הטלפון או הטאבלט ולהפעיל אותם בשידור חי, ובכך למנוע מהם לבחור בשיטה הפופולרית של "צפייה נדחית" שמאפשרת להריץ את הפרסומות. היריבה הגדולה קשת 12, למשל, הצליחה בגדול בשיטה הזאת עם התוכנית "הכוכב הבא" שמאפשרת לצופים בבית להצביע למתמודדים תוך כדי הביצועים.

אלא שלהבדיל מריאליטי, ברשת 13 החליטו להמר על כך שאנשים יידבקו למסך בשידור חי בשביל לענות על שאלות כמו "האם צריך לאסור עישון במרפסות?" או שאלות מופשטות יותר כמו "מה הכי מעורר בכם חרדה במלחמה באוקראינה?".

מבקר הטלוויזיה של וואלה! תרבות עמית סלונים, שדווקא זיהה פוטנציאל מסוים בתוכנית, כתב לאחר תוכנית הבכורה כי "קשה להאמין שהגימיק הזה יתפוס לאורך זמן, אם בכלל. בחייאת, שנות ה-90 התקשרו, הם רוצים את ה'ספיישל האינטרקטיבי' שלהם בחזרה".

כעת מתברר שהוא לא לבד. גם בתוככי רשת, גורמים ששוחחו עם וואלה! ברנז'ה אמרו כי הם חשים כי הפורמט פשוט לא עובד ופועלים כדי לשנותו בהקדם. לפי גורם בכיר בחברה, כבר ביום הראשון לשידורה, היה ברור שמדובר בפורמט מיושן או כפי שהגדיר זאת - "טלוויזיה של לפני עשור". לדבריו, "ברור לנו שכל יום ש'מדד ישראל' משודרת ככה הוא נזק. אנחנו מנתחים את הביצועים ומנסים לשנות כדי שתהיה טובה יותר".

למעשה, ברשת 13 לא מכחישים כי הם מבינים שיש בעיות בתוכנית וכי הם בודקים מהן ומנסים לשפר ולהדק. לשאלת וואלה! ברנז'ה, בחברה לא שללו גם ביטול מוחלט של הרצועה, אך הסבירו כי כרגע הנושא לא עומד על הפרק.

נתוני הצפייה ברצועה מעידים לבד על המצב: אם בפברואר הרצועה נעה סביב ששת האחוזים, הרי שבמרץ היא ירדה באופן עקבי עד לכדי כך ש-5% צפייה הפכו להישג. הדבר כמובן השפיע באופן ניכר גם על היקף הצפייה במהדורה המרכזית החלשה גם ככה.

חשוב להבין, במידה רבה ומבלי לגרוע מחשיבות הליינאפ של המהדורה המרכזית, פעמים רבות היא נשענת על ה"ליד" שהיא מקבלת מהרצועה שלפניה. אם בעבר המהדורה המרכזית של חדשות 13 "נהנתה" מהגשה של 6-7%, הרי שבשבועות האחרונים היא לעיתים מקבלת 2-3% ברבע האחרון של התוכנית. כך לדוגמה, בשבוע שעבר השיגה המהדורה ביום חמישי נתון שפל של 5.6% כאשר "קיבלה" מגלעד מגש של 2.8% בלבד בסוף התוכנית. מדובר בנתון נמוך אפילו מתוכנית בוקר חלשה. מכאן דרכה של המהדורה לטפס למעלה אפילו קשה עוד יותר, ביחס למתחרים.

ברשת בחרו שלא להגיב לדברים.