את ההחלטה הזאת של שר האוצר אביגדור ליברמן צריך לקבל במחיאות כפיים. אין ספק ששר האוצר הפתיע היום. על אף התנגדות נחרצת של הדרג המקצועי באוצר בראשות מנכ"ל האוצר רם בלניקוב והסבריהם המלומדים הוא החליט להפחית בחצי שקל על המס על הבלו על בנזין וסולר.

מחיר ליטר בנזין עמד בעקבות ההעלאה האחרונה ב-1 לאפריל על 7.44 שקלים לליטר ובעקבות כך יפחת המחיר לפחות מ-7 שקלים לליטר. ההפחתה תהיה זמנית ובתוקף לשלושה חודשים ותהיה כרוכה באובדן הכנסות ממיסים של 800 מיליון שקל.

ההנחה היא שבעקבות הפסקת הלחימה באוקראינה מחירי הבנזין בעולם ישובו וירדו ואז גם ניתן יהיה לקזז את ההחלטה. ליברמן הסביר את ההפחתה בגידול בהכנסות ממיסים ברבעון הראשון של 2022 מעבר לתחזית. "נשוב ונבחן את הנושא בעוד רבעון" אמר ליברמן.

שר האוצר הוכיח בהחלט זו שהוא בהחלט קשוב לרחשי לב הציבור ולא רק לרחשי לב הפקידות. הוא הוכיח שכלכלה היא אינה רק מספרי גרעון תקציב וטבלאות אקסל אלא גם החיים עצמם, כלומר יוקר המחייה ועלות ההוצאות היומית יומית.

תחנת הדלק (צילום: יניר ינגה)
תחנת הדלק (צילום: יניר ינגה)


המדובר בהחלטה שהתקבלה מחוץ לקופסה ומוכיחה שליברמן בהחלט אינו שר אוצר שגרתי. הוא נענה בכך לא רק להמלצות של כותב שורות אלה, אלא גם לפוליטיקאים כמו יו"ר ועדת הכלכלה מיכאל ביטון, ראשי התאחדות התעשיינים שמחאו כפיים להחלטה ואפילו נגיד בנק ישראל.

ליברמן בהחלטה זו אינו נזקק לאישור הכנסת או לאישור ועדה כלשהיא. הוא תלוי אך ורק בעצמו. יש לקוות שההפחתה תכנס לתוקף מידי ולא יהיה צורך להמתין עד סוף החודש.