בשעה שהרופאים בבית החולים בילינסון נאבקו בשבוע שעבר על חייו של השוטר הערבי הנוצרי אמיר ח'ורי, שנפצע בפיגוע בבני ברק ומת מפצעיו, מאות חרדים ואנשי ימין התגודדו ברחובה של בני ברק וזעקו: “מוות לערבים”. אלא שהשוטר אמיר ח'ורי הקריב את חייו כדי למנוע טבח של יהודים רבים בבני ברק, ביניהם אולי גם כאלה שצעקו “מוות לערבים” באותה התגודדות. הוא היה מוכן למות כדי להגן על חייהם.

שלושת הפיגועים בבאר שבע, בחדרה ובבני ברק הזכירו ימים אפלים של טרור משתולל ומאיים על שגרת חיינו ועוררו שאלות, ובתוך זה גם טענות כלפי השב”כ שלא זיהה את הסכנה מאנשי דאע”ש החיים בתוכנו. מי שהגדיל לעשות היו אנשי הימין באופוזיציה, אלה שרק לפני כמה חודשים היו אחראים על ניהול המדינה ותפקודה, שהפנו טענות קשות כנגד הממשלה הנוכחית על מחדלים של שנים. לטענתם, הממשלה הנוכחית כבולה לרע”ם ואינה פועלת נגד טרור כדי לשמור על שלמות הקואליציה.

אלו טענות כה אופייניות למי שמתמחים בעשיית הון פוליטי מאירועים קשים; למי שנחפזים להגיע לזירת האירוע, כשהדם עדיין לא יבש, ולהפעיל משם דמגוגיה עלובה כנגד הממשלה. בולט בזה ח”כ איתמר בן גביר, שלא מחמיץ שום הזדמנות כדי להגיע ולהפגין את הפטריוטיות שלו למדינה ולצה”ל על ידי הסתה וליבוי היצרים.

זירת הפיגוע בבני ברק (צילום: אבשלום ששוני)
זירת הפיגוע בבני ברק (צילום: אבשלום ששוני)

לדעתי, המחדל הגדול שטמון בגל הטרור שפוקד אותנו בימים אלה הוא לא העובדה שהשב”כ שכח־זנח את קומץ אנשי דאע”ש שחיים בינינו, שאחד מהם היה מהיישוב הבדואי חורה וביצע את הרצח הנתעב בבאר שבע, ושניים אחרים הגיעו מאום אל־פחם וביצעו את הפיגוע הנורא בחדרה. המחדל הגדול הוא שלא הבחנו שחל כאן שינוי בסכסוך האינסופי בינינו ובין הפלסטינים: מי שדואג לשמר ולתחזק את אש התמיד של הסכסוך, שלא מפסיק לגבות קורבנות משני הצדדים, אלה הם השוליים הקיצוניים בשני הצדדים.

בצד הפלסטיני אלו גורמים קיצוניים כמו חמאס והג’יהאד האסלאמי שנתמכים על ידי איראן, ובצד שלנו הם הגורמים הימניים הקיצונים בעלי הדעות המשיחיות, שבטוחים שהארץ הזו היא נחלת אבותינו, ואין כאן מקום לערבים. הם מוכיחים זאת בפעולות תג מחיר.

במסגרת המחדל הזה לא טיפחנו את ערביי ישראל שרוצים לחיות במדינה כאזרחים נאמנים, לא התייחסנו מספיק לערבים רבים שרוצים להיות חלק בלתי נפרד מהמדינה ולתרום את חלקם לבניית המדינה היהודית ולמערכת הבריאות, לא פעלנו מספיק לעודד את הרוח החיובית שנושבת ביישובים ערביים רבים, כשערבים מתגייסים למשטרה ולצה”ל. לכן זה הזמן להחליף דיסקט: במקום לנהל מאבק כולל נגד הפלסטינים כמו מניעת אישורי עבודה בישראל, יש למקד את המאבק בכל העוצמות נגד הקיצונים בשוליים של שני הצדדים.