דרמת ענק בממשלה: יו"ר הקואליציה עידית סילמן הודיעה הבוקר (רביעי) כי תפרוש מהקואליציה. בהודעתה כתבה: "ניסיתי אחדות, אך לצערי לא אוכל לתת יד לפגיעה בזהות היהודית של מדינת ישראל ועם ישראל". בעקבות מהלך זה, הממשלה הנוכחית תאבד את הרוב בהצבעותיה ובהמשך לכך, ראש הממשלה נפתלי בנט ושר החוץ יאיר לפיד ייפגשו בשעות הקרובות כדי לדון במצב.

"כאחת שבאה מעולמות הטוב המשותף, עמלתי רבות עבור הקואליציה הנוכחית. לא הכל אתם יודעים כי ניסיתי בשקט. לא אוכל עוד להמשיך בדרך זו בשל הערכים והמקום ממנו אני באה. אני מפסיקה את חברותי בקואליציה ואמשיך לנסות לשכנע את חבריי לחזור הביתה ולהקים ממשלת ימין. אני יודעת שאינני היחידה שחשה כך", כך כתבה חברת הכנסת מימינה.

עידית סילמן צריכה להתנצל בפני בוחריה? זאת התשובה המפתיעה של בעלה

היא הדגישה כי "הזהות היהודית של מדינת ישראל היא זכות קיומנו כאן, זה הלב שלנו, זו המהות שלנו. פגיעה, ללא כל התחשבות בציבור ובערכים שאותם אני מייצגת היא קו אדום מבחינתי". בסיכום דבריה קראה: "ניתן להקים ממשלה אחרת כבר בכנסת הזו".

במכתב ההתפטרות הרשמי שהגישה לראש הממשלה, נפתלי בנט, שנכתב בנימה אישית, היא פנתה אליו וכתבה: "אתה יודע אילו מאמצים כבירים השקעתי בשימור הקואליציה ובקידומה. כמה ניסיתי לשמור את הביחד, למצוא את המכנה המשותף".

בהמשך התייחסה ככל הנראה לעימות עם שר הבריאות, והוסיפה: "בעלי תפקידים מרכזיים בקואליציה רואים ככל הנראה את הדברים אחרת, ואינם מוכנים לכל פשרה מצדם בנושאים העומדים בליבת השקפת העולם של הציבור שבחר בנו והביאו אותנו לכנסת". 

"ערכים מרכזיים בתפיסת עולמם אינם עולים בקנה אחד עם המציאות הנוכחית. איני יכולה עוד לשאת את הפגיעה בערכים ובדגלים שהם מהות וזכות", כך סיכמה. היא הוסיפה קריאה לחבריה מהימין - "הגיעה העת לחשב מסלול מחדש".

נפתלי בנט ועידית סילמן (צילום: פלאש 90)
נפתלי בנט ועידית סילמן (צילום: פלאש 90)


גורמים בקואליציה טענו בפני "מעריב" כי המהלך לא הגיע בהפתעה מוחלטת וכי השרים היו ערים למתרחש כבר לפני שבוע ימים. בשלב זה הגורמים ניסו לשדר קור רוח וציינו: "כרגע אין בעיה, הפגרה תימשך ואז נעבוד על אלטרנטיבות. אין פאניקה".

הודעתה של סילמן נותנת רוח גבית למארגני הפגנת הימין הערב, שהעבירו לסילמן פניה רשמית וביקשו ממנה להצטרף בתור אורחת כבוד ולנאום מול עשרות אלפי המפגינים שצפויים להגיע. קריאה זאת מצטרפת לקריאתם של ראש הממשלה לשעבר בנימין נתניהו, ראשי מועצות מיהודה ושומרון, ורבני הציונות הדתית כמו גם, זקן רבני הציונות הדתית הרב חיים דרוקמן להגיע להפגנה.

ניצן הורוביץ (צילום: אבשלום ששוני, פלאש 90)
ניצן הורוביץ (צילום: אבשלום ששוני, פלאש 90)


נזכיר כי המהלך של סילמן הגיע ברקע עימות מתוקשר עם שר הבריאות ניצן הורוביץ בעניין סוגיית הכנסת החמץ לבתי החולים, כאשר סילמן התנגדה באופן נחרץ לכך.

בתחילת השבוע, במהלך דיון של ועדת הבריאות בנושא חיסוני הפוליו, התייחסה לעניין והבהירה: "יש לנו וטו בנושא, לא נוכל לאפשר להורוביץ להמשיך להיות שר אם ימשיך באמירות האלה. בית חולים הוא מקום ציבורי ויש כללי התנהגות שקשורות לאופן סגנונה של מדינת ישראל. שר בממשלה אומר לצערנו שאפשר להכניס חמץ. זה זלזול בכמעט שבעים אחוז מהציבור בישראל. הוא הפיל לי את האסימון".

בסיום דבריה באותה הוועדה, חתמה באזהרה: "יש כאן חצייה של קו אדום. אני מודיעה כאן שבמשמרת שלי זה לא יהיה, וזה בנפשי". 

יו''ר הקואליציה, עידית סילמן (צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת)
יו''ר הקואליציה, עידית סילמן (צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת)

ראש הממשלה לשעבר ויו"ר האופוזיציה בנימין נתניהו בירך אותה. "עידית את הוכחת שמה שמנחה אותך זו הדאגה לזהות היהודית, לארץ ישראל. אני מקבל אותך בברכה חזרה הביתה, למחנה הלאומי. את הוכחת שנציגי ציבור אמיתיים פועלים לפי צו מצפונם". בנוסף, קרא לחברי כנסת נוספים מן הימין "לשוב הביתה".

נתניהו מברך את סילמן. צילום: דוברות הליכוד

יו"ר הציונות הדתית, בצלאל סמוטריץ', בירך על המהלך של סילמן. "זהו שחר של יום חדש, תחילת הסוף של ממשלת השמאל הלא ציונית". הוא הביע הערכתו כלפיה על המהלך. גם חברת הכנסת קטי שטרית בירכה את חברת הכנסת וקראה: "בואי!".

יו"ר סיעת הליכוד, יריב לוין, שיבח את סילמן גם כן. "זהו המעשה הציוני הנכון. בצעד זה היא מצילה את מדינת ישראל מתהליך מסוכן וחסר תקדים של פגיעה עמוקה באופי היהודי של המדינה", כך כתב. 

חבר הכנסת יואב גלנט אמר: "ברוכה הבאה עידית סילמן, מוטב מאוחר מאשר…". חברת הכנסת מירי רגב מהליכוד הוסיפה: "אני קוראת לכל מי שנבחר ע"י קולות הימין, לפרוש מהקואליציה ויחד נקים ממשלת ימין לאומית אחראית, שתשמור על הזהותה היהודית ותפעל למען האינטרסים הבטחוניים והלאומיים שלנו".

מנגד, בראיון ל-103FM, חבר הכנסת יאיר גולן ממרצ גינה את המהלך וכינה את סילמן "אופורטוניסטית פוליטית מהזן הכי נמוך". הוא הוסיף כי "במקום האופוזיציה, לא הייתי יוצא במחולות".