ביקורת טלוויזיה: העונה החדשה של "הכרישים" בקשת 12 היא בעצם עוד תוכנית ריאליטי שמבוססת על אותו כלל פשוט של כל הפורמטים שאנחנו מכירים: לפנינו מועמדים שמתחרים על זכייה בפרס, כאשר חלקם מודחים, וחלקם מגיע למקום מכובד בגמר או יותר מכך, זכייה במשקיע.

האנשים המכונים "כרישים" הם קבוצה של קליברים רציניים ואמידים בתחום העסקים, והם מהווים את חבר השופטים שפגשנו למשל בתחרות "רוקדים עם כוכבים", אלא שהפעם, נדרש מאותם שופטים לא רק להביע דעה על המתמודדים, אלא תכל'ס להכניס את היד לכיס ולשלוף משם מאות אלפי שקלים ולמסור אותם למתמודדים כדי לעזור להם להגשים חלומות ולהוציא לפועל רעיונות מקוריים. במילים אחרות, אותם שופטים פוגשים יזמים שמציגים את המיזמים שהמציאו, ומבקשים מהם להשקיע מכספם במיזמים שלהם, כמובן עבור תמורה של אחוזים בחברה שהם הקימו או מתעתדים להקים.

בתחרות על ליבם של ה"כרישים", יוצאים מנצחים אותם יזמים שהשיגו מאחד או יותר כרישים את הסכום הנדרש לפיתוח והתקדמות המוצר שהם רוצים למכור, ומצד שני, יוצאים גם מפסידים, אותם יזמים שאף כריש לא רצה להשקיע ברעיון או בהמצאה שלהם, מה שנקרא בכל פורמט ריאליטי אחר: הדחה. אלה שלא הצליחו לשבות את ליבם של המשקיעים, מודחים ויוצאים בלא כלום, אולי מלבד יתרון אחד שהשיגו, והוא הפרסום שעשו לעצמם בעצם השתתפותם בתוכנית, יתרון שהוא לא דבר של מה בכך, כי חשיפתם לציבור, גם אם הם לא הצליחו להשיג את הסכומים המבוקשים, היא דרך ליחצ"ן את המיזם ולעזור לשיווקו בעתיד.

הכרישים עונה חדשה 2022  (צילום: קשת 12)
הכרישים עונה חדשה 2022 (צילום: קשת 12)

אתמול בפרק הראשון של העונה החדשה, אני מודה שהחיוך לא מש מפניי. היא הייתה מרתקת הרבה יותר מכל ריאליטי אחר, נטולת רוע, שטיקים מלוכלכים ומניפולציות כגון אלה שראינו ב"הישרדות" ששבענו מהם ואפילו מאסנו בהם. שלא לדבר על הנפשות הפועלות שפגשנו ב"כרישים", הן היזמים והן ה"כרישים", שהיו מבריקים, תכליתיים וענייניים, שופעים ברעיונות מקוריים שאותי לפחות השאירו פעורת פה. לא היו פה מועצות שבט ודיונים ארוכים ומתישים לתוך הלילה. הכל תיקתק צ'יק צ'ק, בצורה ממצה וקצרה בלי יותר מדי בלבולי מוח וחרטוטי שכל, ויותר מזה: בצורה נגישה, מובנת ובהירה, גם לאותם צופים שלא כל כך מבינים בעסקים ויזמות.

הייתם למשל מאמינים שאחת היזמות שהופיעה אמש בתוכנית, תמציא מיזם שרוצה "לעטוף באהבה" תינוקות שנולדים פגים, על ייצור של בגד מיוחד, עשוי מכותנה שיתאים בדיוק למצבם הגופני ולעורם הרגיש ואפילו יאפשר בדיקות רנטגן במידת הצורך, או טיפולים רפואיים אחרים שיהיו נוחים ולא מטרידים? מי היה חושב על רעיון אנושי שכזה? או מיזם אחר של אב ובנו בעלי חברת "גיבר" שפיתחו מדרס מיוחד לאנשים שסובלים מדורבן בכף הרגל, מדרס המשאיר חלל מסוים בין כף הרגל לנעל, על מנת למנוע דריכה מכאיבה על הדורבן? ועוד רעיונות של אנשים שאני הקטנה, חושבת שהם גאונים ועוררו בי עניין וסקרנות הרבה יותר גדולים מהסקרנות לדעת מי תזכה במבחן האש בין אלה וג'קי ב"הישרדות".

גם יכולנו ללמוד דבר או שניים מהתוכנית המדוברת, איך מנהלים משא ומתן ואיך מצליחים להיות מספיק אסרטיביים ומשכנעים על מנת להשיג את המטרה, במקרה שלנו: מימון שיעזור לממש את המטרה. יחד עם זאת, לא הכל מושלם ולפעמים צצות אי אילו תמיהות. תמיהה אחת שהייתה בולטת במיוחד, היתה הרכב "הכרישים", שכללה כרישה אחת בלבד והשאר גברים. אולי בכל זאת, אין לזלזל במסר שהועבר בגמר של רק נשים בהישרדות? מה אתם אומרים?

בכל מקרה, אני ממליצה בחום להמשיך ולצפות בפרק הבא של "הכרישים". בהחלט שווה צפייה וממש לא בזבוז זמן. ולאלה שאוהבים טוויסטים בעלילה או משברים מעוררי מתח  שהיו לנו מהם למכביר ב"הישרדות", אפילו ב"כרישים" היה משבר לא נעים בעליל, כאשר היזם הגלשן התעלם מההצעה שעמדה להציע הכרישה יסמין לוקץ' ולא התייחס אליה בכלל לעומת זאת קיבל את ההצעה של הכריש דובי פרנסס. הוא זכה מהכרישה לנזיפה סמויה, ובצדק, שבפעם הבאה כאשר הוא מציג רעיון, שלא ישכח למצות את כל האפשרויות העומדות בפניו ולא יקפוץ מהר מדי להחלטות ומסקנות. שוב ניכרים הפערים בין גברים לנשים בעולם העסקי. אז הא לכם, גם עלילה, וגם מוסר השכל בצידה.