הירידות החדות שנרשמו במניות הטכנולוגיה מתחילת השנה זעזעו את שוקי המניות בעולם, והיו מהגורמים שהשפיעו ביותר על דירוג בתי ההשקעות של מעריב-וואלה בשיתוף קלריטי. מדד נאסד"ק ירד עד אמצע מרץ בלמעלה מ-20%, אם כי מאז הספיק לתקן לירידה של כ-9% "בלבד" (נכון ל-4 באפריל). גם מניות חברות ההיי-טק הישראליות שהונפקו בוול-סטריט בשנתיים האחרונות צנחו בעשרות אחוזים. וכך, בתי השקעות שהיו חשופים יותר לשוקי המניות בחו"ל נפגעו יותר מאלה שהתמקדו בשוק המניות המקומי. השאלה הגדולה היא האם המגמה הזו צפויה להימשך, ומתי, אם בכלל, נרגיש את גלי ההדף בישראל?

מבט על ביצועי מניות ענקיות הטכנולוגיה מעלה שהצבע האדום שולט. כך, למשל, מניית מיקרוסופט ירדה מתחילת השנה בקרוב ל-20%, פייסבוק ירדה ב-30%, אמזון צנחה ב-41% ופייפאל התרסקה ב-73%! וזה עוד אחרי התיקון בשווקים מאמצע מרץ. 

שמוליק קרפף, אנליסט ני"ע זרים בבנק לאומי, מבהיר שהתהליך החל כבר אשתקד: "כבר 8 חודשים שאנחנו רואים מימושים במניות חברות הטכנולוגיה. עד יוני-יולי 2021 מניות הטכנולוגיה נהנו מעליות חדות, ובמיוחד מניות צמיחה, עם שורת רווח הפסדית. זה נעצר במחצית 2021. בהתחלה ראינו מימושים במניות חברות ההיי-טק הקטנות יותר, 'חברות חלום' עם רווח קטן או אפילו עם הפסד, שנסחרו בתמחורים גבוהים שהסתמכו רק על ההכנסות. מתחילת 2022 המגמה התגברה ועברה גם לחברות ההיי-טק הגדולות, חברות רווחיות שמייצרות תזרים מזומנים וראינו שגם הן יודעות לרדת ב-30% ויותר. גם הן היו מתומחרות גבוה מדי". 

מה גרם לנחיתה הקשה של מניות הטכנולוגיה? הסיבה העיקרית היא הציפיות לעליית הריבית בעולם. "מניות צמיחה הרבה יותר רגישות לעליית ריבית כי חלק גדול מהתמחור שלהן מבוסס על ההכנסות בעתיד הרחוק", מסביר קרפף. 

למרות מה שנראה כמו תיקון בשוקי ההון הגלובליים מאמצע מרץ, קרפף מעריך שחלק ניכר ממניות הטכנולוגיה הישראליות לא יחזרו להיסחר בשוויי השיא שלהן בקרוב: "אני לא חושב שהשוק יחזור עם תיאבון סיכון דומה לזה שחווינו ב-2021, כשכל חברה קטנה עם סיפור קצת מעניין הגיעה לתמחורים הזויים. חברות הטכנולוגיה הדומיננטיות עסקית, שמאופיינות בתזרים מזומנים יציב ובתמחור שפוי –יקבלו את הכבוד הראוי וירשמו עליות שערים שיחזירו במידת מה את הירידות. לעומת זאת, לא נחזור לתמחורים שראינו ב-2021 במניות חברות החלום, ביניהן הרבה מאוד חברות ישראליות שהונפקו בשנתיים האחרונות בשוויים אסטרונומיים, עם הכנסות אך עם רווח זעום ותזרים מזומנים שלילי. להערכתי, הן לא יחזרו לשווי השיא בזמן הקצר עד בינוני, אם בכלל".

שמוליק קרפף, אנליסט ני''ע זרים בבנק לאומי. (צילום: כפיר סיון)
שמוליק קרפף, אנליסט ני''ע זרים בבנק לאומי. (צילום: כפיר סיון)

הערכה דומה משמיעה גם הדר וינר-שוורץ, סמנכ"לת המחקר בילין-לפידות: "מניות הטכנולוגיה הצעירות הונפקו בשוויים גבוהים מאוד, חלקן דרך מנגנוני SPAC, וסיפקו למשקיעים רבים, שבחרו להחזיק במניות לאחר המיזוג, תשואה שלילית ניכרת. מסיבה זו, בילין לפידות בחרנו שלא לרכוש את המניות במחירים ההם. להערכתנו, מחירי מניות הטכנולוגיה לא יחזרו בקרוב למחירי ההנפקה המנופחים". 

למעשה, ההחלטה של רוב חברות הטכנולוגיה הישראליות להנפיק רק בוול סטריט פעלה לטובת המשקיעים בשוק המניות המקומי בחודשים האחרונים. מבדיקת המחלקה הכלכלית של ילין לפידות עולה כי אם מניות הטכנולוגיה הישראליות, שנרשמו למסחר בארה"ב, היו נרשמות למסחר גם בתל אביב, הן היו מהוות מעל למחצית ממדד ת"א-125 והוא היה המדד המוטה בעולם לכיוון טכנולוגיה – וירידות השערים גם הן היו בהתאם.

הדר וינר-שורץ, סמנכ''לית המחקר בילין-לפידות. (צילום: מולי נעים)
הדר וינר-שורץ, סמנכ''לית המחקר בילין-לפידות. (צילום: מולי נעים)

מה יקרה למשק הישראלי?
השאלה היא איך כל זה ישפיע על הכלכלה הישראלית, שענף ההיי-טק הוא הקטר שמושך אותה קדימה. "הכלכלה הישראלית מושפעת מאוד ממה שקורה בסקטור ההיי-טק", מסבירה וינר-שורץ. "סקטור ההיי-טק הכניס לקופת המדינה מסים רבים ותרם מאוד להתאוששות ישראל במהרה ממשבר הקורונה. הירידות בשערי המניות פגעו בעושרם של היי-טקיסטים ישראלים רבים, ובראשם היזמים שביצעו אקזיט וטרם מימשו את מניותיהם למזומן. אותו היי-טקיסט, שלפני כמה חודשים היו לו מניות בשווי מיליון דולר, שווה היום הרבה פחות, ויש רבים כמותו. כאמור, אנחנו מעריכים שמחירי מניות הטכנולוגיה לא יחזרו בקרוב למחירי ההנפקה המנופחים ולכן, יכולת הקניה של בעלי המניות הללו ירדה".

האם זה ישפיע על מגזרים אחרים במשק - למשל על שוק הדיור?
"חלק מההיי-טקיסטים קנו דירות, בתל-אביב בפרט, ותרמו מאוד לעליית המחירים בעיר. היום הם עוצרים, כי במחירים הנוכחיים, בשילוב עם הירידה בשווי המניות, כבר צריך לחשוב פעמיים. לכן, אנחנו מאמינים שעליית המחירים בנדל"ן למגורים התל-אביבי, שהייתה גבוהה מזו שבערים הסמוכות לה בתקופה האחרונה, צפויה להיעצר. בנוסף, ככל שהממשלה תתערב יותר בסקטור הנדל"ן למגורים, כך גם יתמתנו העליות בערים אחרות, ובמיוחד כאשר תהליך עליית הריבית יתקדם".

האם הפגיעה בענף ההיי-טק הישראלי תשפיע גם על הבורסה בתל-אביב?
"קיימות בבורסה חברות שפועלות בתחום הנדל"ן למגורים בתל-אביב ובאיזורי יוקרה, והן עשויות להיפגע באופן מסוים מעצירת עליות המחירים באיזורי פעילותן, שכן חלקן רכשו קרקעות במחירים המשקפים תחזית לעליית מחירים נוספת משמעותית. אנחנו לא חושבים שתהיה פגיעה גורפת בכל סקטור המגורים הישראלי בגלל הפגיעה במחירי מניות ההיי-טק. 

"בתחום המשרדים אנחנו לא צופים ירידת מחירים בקרוב. מניות ההיי-טק אמנם נפגעו בשוויין, אך לא הייתה לכך השפעה על הפעילות העסקית שלהן ולמעשה רובן נמצאות היום במצב טוב יותר ממצבן טרום הקורונה, ובקופתן מזומנים רבים מההנפקות. בטווח הנראה לעין, כדי לגייס את העובדים הטובים ביותר, הן ימשיכו למקם את המשרדים שלהן באיזורי הביקוש ולשלם בהתאם. 

"העובדה שפעילות רבות מחברות הטכנולוגיה הישראליות לא נפגעה מהותית ממשיכה לתרום לצמיחה הישראלית והעובדה שהיצוא הטכנולוגי נעשה ברובו באופן מקוון, הופכת את החברות הללו ללא תלויות רבות בעלויות התובלה, שהתייקרו מאוד. עם זאת, העצירה בהנפקות תמתן את ההכנסות ממסים של המדינה, ביחס לשנה שעברה".