עכשיו כבר אפשר ורצוי להודות בכך שגדר ההפרדה בין שטחי מדינת ישראל לאלו של הרשות הפלסטינית היא לא פחות מתקלה רשלנית אסטרטגית של ממשלות ישראל לדורותיהן. בזמן שגורמים שונים מתאמצים לחפש תקלות באופן פעולתם של גורמי הביטחון השונים ואת הסיבה שבגינה הצליחו פיגועים אלו לצאת אל הפועל, עוברים בכל יום עשרות אלפי פלסטינים לתוך תחומי מדינת ישראל ללא כל אישורים.

בין 50 ל־80 אלף פלסטינים נכנסים לתוך ישראל בכל יום עם אישורי עבודה למטרות עבודה והם עושים זאת דרך המעברים הרשמיים הקיימים לאורך ה"גבול" שיצרה ישראל עם הרשות הפלסטינית אחרי אירועי האינתיפאדה השנייה בתחילת שנות האלפיים. אבל, וכאן טמונה הבעיה, בדיוק כמספר הזה של פלסטינים ונכנסים בכל יום ושוהים בתוך תחומי מדינת ישראל באופן בלתי חוקי.

כמובן שרובם המוחלט מגיע רק לצורכי עבודה ופרנסה, אולם בהיעדר שליטה מוחלטת על הנכנסים, אין למדינת ישראל כל אפשרות לסנן מתוכן את המחבלים והמרצחים הנכנסים באופן חופשי עם כלי נשק הזמינים לכל בתחומי הרשות הפלסטינית.

מבחינה מבצעית, ולמרות רצוננו בכל ששב"כ יצליח למנוע ב־100% את הפיגועים, הרי שזה בלתי אפשרי. פיגוע המתוכנן על ידי אדם אחד בתוך מוחו הקודח ויוצא את הפועל כמעט באופן ספונטני מהיום למחר, אינו ניתן למניעה באמצעים מודיעיניים אנושיים או טכנולוגיים. פשוט מאחר והמודיעין לא קיים. אין תשתית של פעילים, אין ארגון טרור העומד מאחורי ומטיל משימות ומגייס מחבלים, אין תהליך מסודר של איסוף אמל"ח ואין הסתייעות בסייענים.

במקרים מסוג זה, האפשרות היחידה למנוע את הפיגוע היא באמצעות חיזוק מעגלי האבטחה השונים בשטח. הראשון הוא גדר ההפרדה הפרוצה לחלוטין כמעט לכל אורכה ובאזורים מסויימים בדרום, אף לא קיימת לחלוטין. והשני הוא חיזוק משמעותי של משטרת ישראל באלפי תקנים ומשאבים שיאפשרו את הימצאו של שוטר בכל צומת ורחוב, כדי להקנות לאזרחים ביטחון אישי שכה חסר להם.

מדינת ישראל, על כל ממשלותיה, הזניחה לחלוטין את המעגלים האלו ועד היום לא מצאה לנכון לטפל בהם ולהגן על אזרחיה. מהבחינה הזו, דמם של קורבנות הפיגועים מונח על ידיהן של כל ממשלות ישראל והפתרון מוטל לפתחה. עם ישראל מצפה מראש ממשלתו בנאום לאומה כי יציג תוכנית סדורה לפתרון כל אלו במקום לשכנע אותם ש"הכל יעבור ונתגבר גל זה".

הכותב הוא יו"ר מועצת העם החדשה, פרשן ביטחוני וסופר