עולם התעסוקה שינה את פניו באופן משמעותי בשנים האחרונות, מגפת הקורנה תרמה אף היא באופן ניכר להאצת התמורות בתחום. במציאות החדשה נדרשים המעסיקים להתאים את עצמם הן לחקיקה ולאכיפה המוגברות מצד המדינה והן  לדרישות ולכוח הרב שנמצא כיום בידי העובדים. מציאות זו הופכת את ההיוועצות עם עורך דין מומחה בתחום להכרחית כבר בשלב ראשוני של העסקת העובד.  עורך הדין שלום בר, בעל וותק של 4 עשורים בליווי חברות ותאגידים, על התמורות והשינויים בשוק דיני העבודה והשפעתם על המשק הישראלי.

להשפעה של מגפת הקורונה על שוק דיני העבודה כמה פנים. מצד אחד אנו בתחושה של צמיחה עצומה במשק הישראלי, אלא שהצמיחה הזו מופיעה בעיקר בענפי ההייטק. לעומתם, בענפי השירותים מתקשים המעסיקים לגייס עובדים, ועסקים קטנים ובינוניים ניצבים בפני קשיים כלכליים. אם במשך תקופה מסוימת הצליחו עסקים אלו לשרוד על חשבון חסכונות והלוואות, הרי שהיום הם נדרשים לפרוע התחייבויות אלו ובפועל, חלק לא קטן מהם, יגיע לפירוק או אמצעי דומה. זו השלב בו הכרחי לפנות לייעוץ של עו"ד המתמחה בדיני עבודה על מנת למזער את הנזקים העתידיים ולנסות להימנע מתסבוכות משפטיות.  

השפעה נוספת של תקופת הקורונה היא המציאות החדשה של עבודה מהבית. מציאות שהייתה לכורח בתקופת המגפה, אך הפכה לפופולרית מאוד גם בתקופה שאחריה. המציאות הזו מחייבת חשיבה מחודשת לגבי כל שיטת העסקה של עובדים. ההסכמים הישנים והמוכרים הפכו להיות פחות רלבנטיים בשוק התעסוקה המעצב את עצמו מחדש וכדאי להיוועץ עם מומחה בתחום כדי לקבע צורת ההתחשבנות של המעסיק והעובד, תשלום השכר ותגמול ביחס לכל עובד. חשוב לציין כי כאשר אנו עובדים מהבית ישנה חשיבות שולית לפרק הזמן בו המחשב דלק, עיקר החשיבות הוא לעבודה שנעשתה, ועל כן מתבקש מעבר לחישוב על-פי תפוקה. 

שינוי נוסף שהחל לפני תקופת הקורונה הוא מאזן הכוחות בין המעסיקים לעובדים. אם בעבר היתה לבתי הדין לדיני עבודה, מטבע הדברים, נטייה לסייע למי שנתפס בזמנו כ"העובד החלש". בשנים האחרונות מערכת יחסי העבודה השתנתה באופן משמעותי. העובד, שפעם נתפס כ"חלש" תפס נפח גדול יותר בהרבה ופחות זקוק להגנה של בתי הדין לעבודה, אם בשל נגישותו למידע אודות זכויותיו ברשת, יעוץ של עו"ד וההתפתחות במשק של מקצועות הדורשים השכלה גבוהה. כך הפכה יחידת המיקוח של העובדים למשמעותית הרבה יותר, והיא אף עשויה להיות חזקה יותר משל המעסיקים. 

תחום דיני העבודה עבר שינוי מהותי גם בהיבט החקיקתי וגם בהיבט האכיפה. שינויים אינטנסיביים אלו הפכו את התייעצות וליווי של עו"ד בהתנהלות העסק לשגרתית יותר. אם בעבר בעלי עסקים נהגו לפנות לעו"ד רק במקרה שביקשו להגיש תביעה או להתגונן מפניה, הרי שכיום בעלי עסקים מפנימים כי הדרך הנכונה לנהל את העסק, לדעת מהי הדרך הנכונה להעסיק עובדים ולהימנע מהטלות קנסות וסנקציות, היא בליווי של עו"ד לאורך כל התהליך ולא רק בנקודות השבר. 

תקופת הקורונה העמידה את המעסיקים בפני אתגרים לא פשוטים בתחום דיני העבודה. אולם מי שפעל מהר ובנחישות, נערך מבעוד מועד ולא וויתר על ליווי של עורך דין מומחה בדיני עבודה הצליח לצלוח את התקופה הזו עם מינימום סיכונים.

אם בוחנים זאת לעומק, זוהי למעשה האסטרטגיה המוצלחת ביותר שמומלץ לסגל, הן בתקופת משבר, והן בימי שגרה מבורכת.

זקוקים לייעוץ ומידע נוסף? מומלץ ליצור קשר עם עו"ד שלום בר, המתמחה בדיני עבודה ובליווי חברות ותאגידים מהגדולים במשק הישראלי. 

הכתבה באדיבות פורטל המשפט Obiter.co.il