מבקר המדינה, מתניהו אנגלמן, דן הבוקר (שלישי) בפעילות הממשלה נגד המחבלים בצילו של גל הטרור, והבהיר כי על פי דוח שפורסם על ידי משרדו לאחרונה, עלה כי ישנו "כלי אחד פשוט" להתמודדות נגד הטרור – הגשת תביעות אזרחיות כלפי מחבלים, כאשר הכספים יקוזזו מהרשות הפלסטינית.

"מחבלים צריכים להבין שהטרור לא משתלם, גם כלכלית", הדגיש אנגלמן במהלך הרצאתו בפקולטה למשפטים של המסלול האקדמי למכללה למנהל. הוא התייחס לדוח ממנו עלה כי בשנת 2019, שילם המוסד לביטוח לאומי לנפגעי פעולות האיבה כ-540 מליון שקלים, אך בשנים שקדמו לכך, לא הוגשו תביעות אזרחיות כלפי המחבלים, כך לטענתו. 

מבקר המדינה, מתניהו אנגלמן (צילום: עידן גרוס)
מבקר המדינה, מתניהו אנגלמן (צילום: עידן גרוס)

הוא הוסיף: " בקרוב אפרסם דוח על מבצע 'שומר החומות'. מלבד הפגיעות בנפש, בפרעות במאי 2021 הייתה פגיעה קשה ברכוש ואנו נבדוק את המימוש של כלי האכיפה האזרחי. התפרעויות אלו ופיגועי הטרור של השבועות האחרונים ממחישים את הצורך באכיפה האזרחית".

הוא סיכם את דבריו בקריאה לשר המשפטים, גדעון סער, לעשות שימוש באכיפה האזרחית בדמות תביעות מן הסוג שהוזכר, והדגיש: "לצורך כך לא נדרשים שינויי חקיקה, צריך רק להחליט שאוכפים, ולאכוף. הדבר חיוני גם לעשיית צדק וגם למלחמה בטרור".