איום מפורש למערב: נשיא רוסיה, ולדימיר פוטין, התבטא היום (חמישי) בישיבת ממשלה משודרת, ומתח ביקורת חריפה על האיחוד האירופי. פוטין אמר כי בכוונתו להעביר את יצוא האנרגיה המירבי של רוסיה מזרחה, בתגובה לירידה המשמעותית שספגה מוסקבה בהכנסות ממשק זה לאחר שפלשה לאוקראינה בסוף חודש פברואר השנה. 

כידוע, רוסיה אוחזת בכ-10% מייצור הנפט העולמי. לאחרונה במוסקבה הידקו את היחסים עם מדינות אסיה, כשבראשן סין, צרכנית האנרגיה הגדולה בעולם, זאת בניסיון לגוון את היצע המכירות שלה ללקוחות חיצוניים לאירופה. במוסקבה חוו פגיעה כלכלית קשה בעקבות הסנקציות המערביות שהוטלו עליה מאז פרוץ המלחמה, דבר שסירבל משמעותית את יכולות ההפצה, הלוגיסטיקה ושינוע הסחורות למדינות מערביות.

פוטין וג'ינפינג בפגישתם בסין (צילום: רויטרס)
פוטין וג'ינפינג בפגישתם בסין (צילום: רויטרס)

"אין תחליף ממשי לגז טבעי כיום באירופה", אמר פוטין, ומתח ביקורת על שותפותיו העסקיות לשעבר באירופה: "מה שמדהים זה שעכשיו השותפות לכאורה ממדינות עוינות, טוענות בעצמן שהן לא מסוגלות להסתדר בלי משאבי אנרגיה וגז". עוד אמר הנשיא כי בעקבות החרם על רוסיה מאז הטלת הסנקציות, המדינות האירופאיות שקנו אנרגיה רוסית נאלצו להעלות מחירים ובכך לשבש את פעילות המשק ברוב העולם המערבי. 

באיחוד האירופי המונה 27 מדינות עשו מאמצים כבירים בשבועות האחרונים להימנע מהישענות טוטאלית על מסחר האנרגיה עם רוסיה, שהיווה כ-40% מסך כל המסחר האנרגטי של האיחוד עד הפלישה המושמצת לאוקראינה. עד כה, על פי פוטין, הבעיה האקוטית והחשובה ביותר לקיום המסחר האנרגטי עם אירופה הוא היעדר תשתית לוגיסטית מתאימה.