בצל הדריכות הביטחוניתמאות פלסטינים נעצרו היום (שישי) על ידי כוחות הביטחון בהר הבית, לאחר שהשליכו אבנים, חפצים וזיקוקים לעבר המשטרה. במקביל, מאות מתפרעים התבצרו בתוך המסגד וכוחות גדולים של המשטרה פרצו פנימה על מנת להוציא אותם ולהרחיקם מההר. מהמשטרה נמסר כי מפרי הסדר פונו משטח הר הבית ובשעה זו נפתח שוב למתפללים. השקט נשמר ובמשטרה מוסרים שכעת כ-50 אלף מתפללים נמצאים במקום.

מוקדם יותר, מאות פלסטינים הגיעו לפנות בוקר להר הבית, לכבוד יום שישי השני של חודש הרמדאן, כאשר חלקם הגדול היה רעול פנים עם דגלי חמאס והרשות הפלסטינית. מיד לאחר מכן, החלו העימותים עם כוחות הביטחון, אשר כללו יידוי אבנים, חפצים וזיקוקים. העימותים כללו גם זריקת חפצים ואבנים לעבר גב הכותל המערבי.

בזמן העימותים, שלושה שוטרים נפצעו באורח קל, ושניים מהם פונו לקבלת טיפול רפואי. ראש הממשלה, נפתלי בנט, קיים הערכת מצב עם מפכ"ל המשטרה, רב ניצב קובי שבתאי, ומפקד מג"ב, ניצב אמיר כהן. בביקור שערך ביחידת המסתערבים, אמר בנט: "אנחנו פועלים להרגעת השטח גם בהר הבית, וגם בכל רחבי ישראל, ולצד זה אנחנו נערכים לכל תרחיש".

כוחות המשטרה פועלים במהלך הפרת סדר בהר הבית (צילום: דוברות המשטרה)

בתוך כך, רשתות התקשורת הפלסטיניות דיווחו כי 152 מתפרעים נפצעו בעימותים, ובעקבות כך, הסהר אדום פתח באזור בית חולים שדה לטיפול בהם. ארגון חמאס גינה את "התקיפה האכזרית של חיילי הכיבוש" על המתפללים, ומסר כי "הכיבוש נושא בכל ההשלכות המשפיעות על רגשות העם הפלסטיני ותושבי ירושלים, שמנהלים קרב אמיתי בהגנה על מסגד אל-אקצא".

במקביל, משרד החוץ הירדני גינה את ישראל, נוכח העימותים במקום. דובר משרד החוץ, היית'ם אבו אל-פול, מסר: "ההסתערות על המסגד ותקיפת המתפללים היא הפרה בוטה, שכן מדובר בהתנהגות מגונה ובלתי מתקבלת על הדעת. אנו מזהירים את ישראל מהשלכות ההסלמה המסוכנת הזו, ומטילים את האחריות על הרשויות הישראליות והאחריות לשלומו של המסגד ושל המתפללים. דורשים לקיים את ההתחייבויות בהתאם למשפט ההומניטרי הבינלאומי".
עימותים בהר הבית (צילום: ג'מאל עוואד, פלאש 90)
עימותים בהר הבית (צילום: ג'מאל עוואד, פלאש 90)
השר לביטחון הפנים, עמר בר-לב, בתגובה לעימותים: "אין לנו עניין שהר הבית יהפוך למוקד לאלימות שתפגע הן במתפללים המוסלמים במקום, והן במתפללים היהודים בכותל. אמרנו שוב ושוב שנעשה המרב כדי לאפשר את חופש הפולחן בהר הבית, והמציאות הזו לא השתנתה".

"השוטרים שנמצאים שם פועלים באומץ רב ובתנאים לא פשוטים, תוך שהם נאלצו להתעמת עם גורמים אלימים שאספו אבנים ומוטות ברזל כדי לפגוע בחופש הפולחן על ההר ובכותל. אין לנו עניין שהר הבית יהפוך למוקד לאלימות, שתפגע הן במתפללים המוסלמים במקום, והן במתפללים היהודים בכותל", הוסיף.

עימותים בהר הבית (צילום: דוברות המשטרה)
עימותים בהר הבית (צילום: דוברות המשטרה)

מפכ"ל המשטרה על ההתפרעויות בהר הבית: "לא נאפשר למיעוט פורע חוק להפר את הסדר, השלווה ואת חופש הפולחן בירושלים. עשינו כל שביכולתנו להימנע מכניסה להר הבית ופנינו לשומרי הווקף לטפל בפורעים, להרחיק אותם ולהוציא אותם משטח ההר, אך לצערנו זה לא צלח והפרות הסדר נמשכו. למרות זאת, אפשרנו את תפילת הבוקר, אך גם בסיומה השוטרים הותקפו באבנים, סלעים וירי בכינון ישיר של זיקוקין, מה שאילץ אותנו להיכנס פנימה לפזר ולעצור את הפורעים"

"בשלב מסויים האבנים שהושלכו סיכנו את המתפללים ברחבת הכותל המערבי, ופעילות נחושה של מפקד המחוז ושוטריו הביאה למעצר של מאות פורעי חוק ולהשבת השקט אל ההר.  לא נאפשר אלימות כלפי שוטרים ואזרחים, ולא נאפשר כל פגיעה במוסלמים שמעוניינים להגיע לשטח ההר בכדי להתפלל בחג הרמדאן. הפורעים הם אלה שפוגעים בהר ובמוסלמים שומרי החוק בחגם. בשעתיים האחרונות הכל בשליטה, שקט ובטוח על ההר, המתפללים נכנסים להתפלל בבטחה, ואנו קוראים לכולם לשמור על החוק והסדר", הוסיף.

מפלגת רע"מ תקפה את העימותים במקום ומסרה: "אנו דוחים ומגנים כל פלישה למסגד אל-אקצא, ונעשה כמיטב יכולתנו למנוע פגיעה בקדושתו".

הר הבית (צילום: דוברות המשטרה)
הר הבית (צילום: דוברות המשטרה)

נזכיר כי אמש, בצל איומי ארגוני הטרור, צה"ל הודיע כי בהמשך להערכת מצב ביטחונית ולהנחיית שר הביטחון בני גנץ, יוטל סגר כללי על אזור יהודה ושומרון וייסגרו המעברים ברצועת עזה בחג הפסח, החל מהיום בשעה 16:00 ועד ליום שבת, 16 באפריל בשעה 00:00. בנוסף, מתאם הפעולות בשטחים הודיע כי החל מיום שבת, יפתחו מחדש המעברים ג'למה וריחן לכניסת ערביי ישראל לעיר ג'נין.

בנוסף, השבוע קרא חמאס לפלסטינים להגיע להגן על המסגר בירושלים. הארגון אף איים להסלים את המתיחות הביטחונית והזהיר מפני הקרבת הקורבן בהר הבית לרגל חג הפסח. "עמנו לא יאפשר את השחיטה במסגד אל-אקצה בכל מחיר", ציינו.