משרד החוץ הרוסי הטיל היום (שבת) סנקציות על ראש ממשלת בריטניה בוריס ג'ונסון ,שרת החוץ ליז טרוס ומזכיר ההגנה בן וואלאס ואסר עליהם להיכנס לשטחי המדינה. "צעד זה ננקט כתגובה לקמפיין המידע והפוליטי חסר המעצורים של לונדון שמטרתו לבודד את רוסיה בינלאומית, ליצור תנאים לבלימת ארצנו ולחנוק את הכלכלה המקומית", נמסר.

עוד נמסר כי "ההנהגה הבריטית מחמירה בכוונה את המצב סביב אוקראינה, מזינה את משטר קייב בנשק קטלני ומתאמת מאמצים דומים מצד נאט"ו. ההסתה של לונדון גם היא בלתי מתקבלת על הדעת. המהלך הרוסופובי של השלטונות הבריטיים, שמטרתו העיקרית הוא לעורר יחס שלילי כלפי ארצנו, לצמצם את הקשרים הדו-צדדיים כמעט בכל התחומים, פוגע ברווחתם ובאינטרסים של תושבי בריטניה עצמה".

בנוסף לכך, הוטלו עיצומים על מספר חברי ממשל ופוליטיקאים נוספים בממלכה, בין היתר נגד שר המשפטים דומיניק רני וראש ממשלת בריטניה לשעבר, תרזה מיי. במוסקבה ציינו כי בעתיד הקרוב רשימה זו תורחב כך שתכלול פוליטיקאים ופרלמנטרים בריטים "שתורמים להיסטריה האנטי-רוסית, ודוחפים את המערב להשתמש באיומים בדיאלוג עם מוסקבה".

הטלת הסנקציות מתרחשת במקביל לדיווחים בממלכה ולפיהם כוחות של שירות האוויר המיוחד (SAS) הבריטי הכשירו חיילים אוקראינים בקייב להשתמש במשגרי טילים נגד טנקים מסוג NLAW שסופקו על ידי הבריטים, כך דווח בממלכה. על פי הדיווח זו הפעם הראשונה שכוחות בריטיים מדריכים את עמיתיהם האוקראינים. 

שני קצינים מגדודים נפרדים המוצבים בבירת המדינה ובסביבתה אמרו ל"טיימס" כי הכוחות המיוחדים הבריטיים אימנו את חייליהם בשתי הזדמנויות במהלך שבועיים האחרונים. הדיווחים על האימונים הבריטיים הגיעו לאחר שהטלוויזיה הרוסית הזהירה כי מעורבות המערב במלחמה פירושה שמלחמת העולם השלישית כבר החלה. 

מאז פברואר, בריטניה מסרה יותר מ-3,600 טילי נ"ט קלים (NLAW) מתקדמים לאוקראינה, כאשר קייב ביקשה יותר בעקבות דיווחים שהם הוכיחו יעילות רבה נגד כוחות השריון הרוסים. בכיר בצבא האוקראיני אמר כי האימונים חיוניים בשל המספר העצום של המתגייסים מאז פרוץ המלחמה, כלומר רבים לא אומנו כיצד להשתמש במשגרי הטילים. 

לדבריו, חיילים ברחבי הארץ שלא קיבלו את ההכשרה היו צריכים להיכנס ליו טיוב כדי ללמוד כיצד להשתמש באותם הטילים. "קצינים בריטים היו כאן לפני שבועיים ביחידה שלנו והם אימנו אותנו ממש טוב. ובגלל שהיו לנו הצלחות, יש לנו עכשיו ביטחון״, אמר. 

כמו כן, רוסיה הזהירה את ארצות הברית ונאט"ו מפני המשך משלוחי הנשק לאוקראינה, כך דווח הלילה (בין שישי לשבת) בוושינגטון פוסט. על פי הדיווח, במכתב שנשלח ממוסקבה נכתב כי המשך המשלוחים זה "תוספת שמן" למלחמה והם עלולים לגרום "השלכות בלתי צפויות".

האזהרה הדיפלומטית הגיעה לאחר שהנשיא ביידן אישר הרחבה דרמטית של היקף הנשק המסופק לאוקראינה, חבילה של כ-800 מיליון דולר הכוללת תותחים מסוג הוביצר 155 מ"מ, המהווים שדרוג רציני במערך הארטילריה ארוכת הטווח. כמו גם כלי נשק ניידים נוספים נגד מטוסים ונ"ט ותחמושת אושרו.

ארצות הברית הקלה גם על משלוחי מערכות הגנה אווירית ארוכות טווח, הכוללות משלוח מטעם סלובקיה של משגרי S-300, עליהם כבר אומנו הכוחות האוקראינים. בתמורה, הודיע ​​הממשל בשבוע שעבר, כי ארצות הברית פורסת מערכת טילי פטריוט בסלובקיה. "מה שהרוסים מספרים לנו באופן פרטי זה בדיוק מה שסיפרנו לעולם בפומבי - שכמות הסיוע העצומה שסיפקנו לשותפינו האוקראינים מוכיחה את עצמה יעילה בצורה יוצאת דופן", אמר בכיר בממשל. 

משגרי S-300 (צילום: REUTERS/Maxim Shemetov)
משגרי S-300 (צילום: REUTERS/Maxim Shemetov)

מנגד, בכירים במוסקבה הזהירו כי ייתכן שרוסיה, אשר תייגה את שיירות הנשק הנכנסות למדינה כמטרות צבאיות לגיטימיות אך לא תקפה אותן עד כה, מתכוננת לעשות זאת. "השאלה האמיתית היא האם הם הולכים לפגוע בשיירות האספקה ​​עצמן ואולי במדינות נאט"ו המשמשות כנקודות העברה לאספקה ​​של ארה"ב", אמר ג'ורג' ביבי, יועצו לשעבר של סגן הנשיא דיק צ'ייני לענייני רוסיה. 

"אם הכוחות הרוסיים ימעדו בשלב הבא של המלחמה כפי שעשו בשלב הראשון, אז אני חושב שהסיכוי שרוסיה תכוון את נשקה לאספקת נאט"ו במידה ניכרת", אמר ביבי. "הייתה הנחה מצד רבים מאיתנו במערב שנוכל לספק נשק לאוקראינים ללא גבולות ובלי סיכון משמעותי של תגובה מצד רוסיה. אני חושב שהרוסים רוצים לשלוח כאן מסר שזה לא נכון", הוסיף.

בין הפריטים שרוסיה זיהתה כ"רגישים ביותר" היו מערכות לשיגור רקטות, אם כי הם לא מאמינים שארצות הברית ובעלות בריתה בנאט"ו סיפקו את הנשק הזה לאוקראינה. רוסיה האשימה את בעלות הברית בהתעלמות מ"האיום של נשק בעל דיוק גבוה שייפול לידיים של לאומנים קיצוניים באוקראינה". 

 למעלה מ-900 גופות אזרחים התגלו באזור קייב

יותר מ-900 גופות של אזרחים התגלו מאז נסיגת הצבא הרוסי מאזור קייב, כך מסר ראש משטרת אזור קייב והוסיף כי חלקם זוהו, "הם היו מקומיים, "למרבה הצער גם עונו, ואנחנו רואים שהם נורו". כמו כן טען כי לחלק מהאנשים שנורו היו סרטי זרוע לבנים כדי לנסות להגן על עצמם מפני הכוחות הרוסיים.

דובר משרד ההגנה הרוסי אמר מוקדם יותר השבוע כי "המספר וההיקף של התקפות הטילים על קייב יוגדלו בתגובה למשטר הלאומני של קייב שיבצע התקפות טרור בשטח הרוסי".

הרס במחוז קייב, אוקראינה (צילום: REUTERS/Oleksandr Ratushniak)
הרס במחוז קייב, אוקראינה (צילום: REUTERS/Oleksandr Ratushniak)

גורמים רשמיים במדינה לא אישרו את הדברים, עם זאת, אמרו שכוחותיהם אכן תקפו את ספינת הטילים הרוסית "מוסקבה" בטילים. גורם אמריקאי בכיר אמר שהוא מאמין כעת שהספינה נפגעה על ידי לפחות טיל אחד שיצר את השריפה על הסיפון.

ביום חמישי הודיע משרד ההגנה הרוסי כי הספינה טבעה בים השחור. לפי סוכנות הידיעות "אינטרפקס", כל אנשי הצוות שהיו אתמול על הספינה פונו אחרי הפגיעה שספגה. למוסקבה הייתה יכולת לשאת 16 טילי שיוט ארוכי טווח ולכן טביעת ספינת המלחמה הרוסית הפחיתה את כוח האש של רוסיה בים השחור.

הפעם האחרונה שספינת מלחמה גדולה כמו מוסקבה טבעה בקרב הייתה בשנת 1982. צוללת בריטית פגעה בספינה של הצי הארגנטינאי בשם גנרל בלגראנו במהלך מלחמת פוקלנד והרגה למעלה מ-300 חיילים. 

על רקע האיומים של רוסיה, במוסקבה ממשיכים בהכנות למתקפה מחודשת במזרח אוקראינה. קרבות נמשכו גם בעיר הנמל הדרומית מריופול, שם דיווחו המקומיים שראו חיילים רוסים חופרים קברים. בעיר חרקוב שבצפון-מזרח העיר חרקוב נהרגו שבעה בני אדם, בהם ילד בן שבעה  חודשים, בהפגזה על אזור מגורים, כך לפי המושל האזורי. כמו כן, רקטה רוסית פגעה בשדה תעופה בעיר אולקסנדריה.