יום מתוח: 18 חשודים נעצרו הבוקר (ראשון) ברחבת הר הבית לאחר שהחלו להפר את הסדר וליידות אבנים. בנוסף, בשעות הצהריים הופעלה אזעקת צבע אדום בקיבוץ נחל עוז שבעוטף עזה. בצה"ל הודיעו כי מדובר בהתרעת שווא. 

משעות הבוקר, מאות צעירים, חלקם רעולי פנים, התגודדו במקום וחסמו את צירי הביקור באמצעות אבנים, ברזלים ומחסומים מאולתרים. במקביל לכך, המתחם נפתח לציבור היהודי. כוחות המשטרה נכנסו למתחם וכרזו למתפללים לצאת מהמקום ואף עשו שימוש באמצעים לפיזור הפגנות. לצד זאת, הדגישו כי בכוונתם לאפשר את חופש הפולחן.

המשטרה ושב"כ מנהלים חקירה כנגד 18 החשודים שנעצרו עד כה בשל הפרות סדר אלימות והתפרעויות בהר הבית, ניסיון לפגוע בהר הבית, יידוי אבנים וירי זיקוקים, וכן ידויי אבנים לעבר אוטובוסים תוך סיכון חיים וניסיון לפגוע באזרחים חפים מפשע. מחקירה ראשונית ניתן לזהות כי מדובר בצעירים, מרביתם תושבי מזרח ירושלים, שהם פרי באושים של ההסתה והשיח ברשת החברתית. "במשטרה ובשב"כ לא הניחו להתפרעויות מסוג אלו ויגיבו בתקיפות", כך אומר גורם בכיר במשטרה למעריב.

מספר אוטובוסים של אגד בקווי התחבורה לכותל ובהם נוסעים יהודים, נרגמו באבנים והנוסעים נאלצו לרדת מהאוטובוסים ולהמשיך ברגל. כתוצאה מכך, חמישה בני אדם נפצעו באורח קל ונזק כבד נגרם לשמשות האוטובוסים. השוטרים ולוחמי מג״ב עצרו שני חשודים במעורבות במעשה, וכוחות משטרה ממשיכים לפעול באזור ומבצעים סריקות לאיתור חשודים נוספים.

בתוך כך, ראש הלשכה המדינית של חמאס, אסמאעיל הנייה, אמר היום: "אל-אקצא הוא המסגד שלנו ושלנו בלבד, וליהודים אין שום זכות עליו. ירושלים היא מרכז הסכסוך, הפלסטינים ימשיכו להגן עליו בקרב נגד הכיבוש ולא משנה כמה זמן זה ייקח. העם שלנו מגן על אדמתו וזו זכותו הטבעית להמשיך בהתנגדות".

 

בהמשך, פלסטינים השתלטו על מערכת הכריזה במקום ומעמדת המואזין החלו להשמיע קריאות הסתה. כוחות המשטרה פעלו לסיום האירוע במקביל לביצוע מעצרים נוספים. בג'יהאד האסלאמי תקפו: "חידוש התקיפות במסגד אל-אקצא חושף את כוונותיה האמיתיות של ישראל" וגם בחמאס איימו: "מסגד אל-אקצא הוא קו אדום".

לצד זאת, במשטרה הוסיפו כי "ברשתות החברתיות מופץ מידע כוזב ודיסאינפורמציה ביחס לאירועים, תוך זריית חול בעיני הציבור בניסיון להסית ולהתסיס. פרסומים כוזבים אלו, חלקם חסרי אחיזה במציאות, מנסים לייצר לגיטמציה פסולה לידוי אבנים וירי זיקוקין בתוך בית תפילה ולעבר שוטרים ואזרחים ולהציג מצג שווא ביחס למקומות הקדושים ובפרט להר הבית".

אוטובוס אגד שנרגם באבנים סמוך להר הבית (צילום: רשתות חברתיות)
אוטובוס אגד שנרגם באבנים סמוך להר הבית (צילום: רשתות חברתיות)

לאור זאת, במשרד החוץ הירדני פרסמו אזהרה לישראל, נוכח המהומות שפרצו במקום. "ישראל מנסה לשנות את הסטטוס הלאומי, הדבר מסמל הסלמה מסוכנת. מדובר בצעדים בלתי מתקבלים על הדעת המהווים הפרה של החוק הבינלאומי. עוד הוסיפו כי "ישראל נושאת באחריות המלאה להשלכות של ההסלמה הנוכחית". 

השר לביטחון פנים, עמר בר לב, הגיב לאירועים והבהיר כי "אנו רואים בחומרה את הפרות הסדר, השלכת האבנים על אוטובוסים בירושלים ופציעתם של נוסעים". הוא הוסיף: "המשטרה תנקוט יד קשה נגד כל מי שיעז להפעיל טרור כלפי אזרחים ישראלים, ואני מגבה את השוטרים והשוטרות בפעילותם הנחושה. חשוב לנו להמשיך ולאפשר את חופש הפולחן, אך לא נתפשר כאשר יתרחשו אלימות וטרור".

אוסאמה סעדי (צילום: דני שם טוב, דוברות הכנסת)
אוסאמה סעדי (צילום: דני שם טוב, דוברות הכנסת)

‏חבר הכנסת ‎אוסמה סעדי מהרשימה המשותפת, התייחס בגל"צ לפתיחת הר הבית לביקור יהודים: "אנחנו בעד חופש הפולחן, אבל נגד חופש הפולחן לקיצוניים שבאים להצית את המצב ולהוסיף שמן למדורה. ישראל הפרה את הסטטוס קוו לפיו אסור ליהודים להיכנס לחצרות במסגד אל-אקצא".

מתנועת אם תרצו נמסר בתגובה להתפרעויות של מחבלים ערבים בירושלים: "מדיניות ההכלה ושמירה על חופש ההתפרעות של מחבלים בהר הבית, לא עובדת. הכניעה של הרשויות לטרור מובילה בהכרח לעלייה באירועי טרור נוספים. יהודים שנוסעים באוטובוס בעיר הבירה בדרכם להר הבית ולכותל, לא צריכים להירגם באבנים. יש להתייחס לכל זורק אבנים על אוטובוס כמחבל רוצח ולהענישו בהתאם. דורשים מממשלת ישראל לפתוח את הר הבית ליהודים ותיירים ללא הגבלה וכאשר יש התפרעויות לסגור אותו לכניסת מוסלמים. יש להשיב את הביטחון לירושלים".

עימותים בהר הבית (צילום: רויטרס)
עימותים בהר הבית (צילום: רויטרס)

נזכיר כי בסוף השבוע, חרף ההתפרעויות שנרשמו ביום שישי בהר הבית, החליט שר הביטחון בני גנץ כי לא יוארך הסגר שהוטל על הרשות הפלסטינית לחול המועד. ההחלטה התקבלה לאחר הערכת מצב טלפונית בראשות גנץ ובהשתתפות הרמטכ"ל רא"ל אביב כוכבי, ראש השב"כ רונן בר, סגן ראש השב"כ, ראש אמ"ן, ראש אמ"ץ, מתאם פעולות הממשלה בשטחים ורח"ט מבצעים במשטרה.

ביום שישי פרצו מהומות בין מתפללים מוסלמים במסגד אל-אקצא לבין כוחות הביטחון. בתיעוד שהופץ ברשתות במקביל לכך, נראה חבר הכנסת אחמד טיבי כשהוא מתווכח עם השוטרים ומנסה למנוע מהם לבצע מעצר. בסרטון נראה בבירור חבר הכנסת כאשר הוא מנהל קרב צעקות עם אחד השוטרים ואף צועק עליו "עוף מפה", כאשר אחד הקצינים מרחיק את שוטרי מג"ב ממנו.

חלק מהצילומים בכתבה פורסמו לפי סעיף 27א' לחוק זכויות יוצרים. מערכת האתר מכבדת זכויות יוצרים ומשקיעה מאמצים באיתור בעלי זכויות יוצרים לצורך שימוש בחומרים המופיעים באתר.  אם לדעתכם נפגעה זכותכם כבעלי זכויות יוצרים בחומר המופיע באתר/עיתון זה, הנכם מתבקשים לפנות באמצעות דואר אלקטרוני לכתובת : [email protected]