אתר החדשות א-שרק אל-אווסט, המתפרסם בלונדון בשפה הערבית, דיווח היום (שני) כי חקירתה הרשמית של עיראק, שנעשתה בעקבות הפצצה איראנית בעיר ארביל, לא העלתה ממצאים מהם ניתן להסיק כי המוסד פעל בעיר. כזכור, בחודש שעבר הפציצה איראן מבנים בארביל, בטענה כי ישנה מפקדה של המוסד במקום.

אתר החדשות ציטט שני בכירים עיראקים, שמסרו כי החקירה סביב ההפצצה האיראנית לא העלתה אף ראייה לנוכחות ישראלית, חרף ההצהרות האיראניות חודש שעבר. שני הגורמים, שצוטטו בעילום שם, הסכימו לספר כי איראן הודיעה לרשויות בבגדד וארביל על נוכחות אופוזיציונית באזור כורדיסטן, ולא העלתה טענה על נוכחות המוסד במקום עד לאחר ההפצצה.

נזק ממתקפת הטילים האיראנית בארביל, עיראק (צילום: רשתות חברתיות ערביות)
נזק ממתקפת הטילים האיראנית בארביל, עיראק (צילום: רשתות חברתיות ערביות)

כזכור, ב-13 במרץ טענו אנשי משמרות המהפכה כי הם הפציצו "מרכז אסטרטגי ישראלי" באזור כורדיסטן, במה שהיה לטענתם נקמה על חיסול שני קצינים על ידי ישראל. אחד הבכירים העיראקים הוסיף כי בבגדד דרשו מאיראן לחזק את טענותיהם נגד ישראל עם הוכחות, אך החקירה לא העלתה דבר. 

הבכיר השני טען כי העדות של שגריר איראן לשעבר איראג' מסג'די לא הצליחה לשכנע כי אכן נעשתה פעילות של המוסד במקום. עוד הוא הוסיף כי החלפת הגרסאות של איראן גורם לעיראקים להאמין שההפצצה נעשתה לאור בלבול מקומי, בעקבות תוצאות הבחירות האחרונות. 

עם זאת, שני הבכירים אישרו כי החקירות לא התבססו על פרשנויות מפלגתיות אלא על מודיעין. לטענתם, אמירות האיראנים על המוסד הן "שקריות וחלשיות", במיוחד לאור כך שהבית שנבחר היה שייך לאיש עסקים שלא הצליחו להוכיח כי היה מעורב בפעילות לא חוקית וכי הריסות הבית "הצביעו על מבנה אזרחי לחלוטין, ללא אף חשד".

עוד הוסיפו הבכירים כי החקירה סקרה את תיקי האופוזיציה באיראן ואת קשריהם עם בכירים בדיפלומטיה העיראקית והגיעו למסקנה כי המידע שהועבר מאיראן לבגדד היה "חשוד ומוגזם". כמו כן, באתר החדשות אימתו את הפרטים עם חברי פרלמנט שעסקו בחקירה אשר אמרו כי "היינו מתוסכלים מהדרך האיראנית וההאשמות המסוכנות שלהם". 

על פי הבכירים, האיראנים טענו כי יש "לפחות שלוש אוגדות צבאיות של האופוזיציה באזור כורדיסטן", עוד טרם ההפצצה. למרות זאת, החקירה בדקה את נושא הנוכחות המוסד ושללה את האפשרות כי הייתה קיימת מפקדה באתר ההפצצה.