בימים בהם מאות אלפי ישראלים מטיילים ברחבי הארץ בחופשת הפסח, אחד מהמוצרים הנצרכים ביותר הוא קפה, במיוחד לנהגים שמבלים שעות בפקקים ומחפשים דרכים להתרענן. בכלל, לשבת על כוס קפה זה בילוי נפוץ, אך נראה כי בקרוב הוא יהפוך לבילוי לעשירים בלבד. כשמחיר כוס קפה מגיעה עד ל-16 שקלים, וזה עוד מבלי לדבר על תוספות שמייקרות אותה עוד יותר, כמו חלב מיוחד, קשה להישאר אדישים. נכון, שמענו לא פעם את ההסבר של עליית המחיר של הכלים החד פעמיים ופולי הקפה - אך האם אלו אכן מצדיקים את המחיר הגבוה?

כתבי וואלה! יצאו לסקור את מחירי המשקה הפופולרי מצפון ועד דרום הארץ, ולבדוק איך השפיעה ההתייקרות בשוק על בעלי בתי הקפה והלקוחות. וגם - בדקנו איפה ממוקמת ישראל בהשוואה לעולם.

הסיבות

הסיבות החוזרות ששמענו לתמחור הגבוה של כוס קפה הן המחיר של הכלים החד-פעמיים והמס עליהם, עליית מחירי פולי הקפה, גל ההתייקרויות הכללי במשק, מחסור בעובדים וריקושטים מהקורונה.

על אף הנטייה לחשוב כי סחר הוגן הוא סיבה נוספת לעליית מחירי הקפה, נראה כי זה איננו המצב ועל סחר הוגן לא נשלם יותר מעוד 0.2%. סחר הוגן זוהי שיטת מסחר שמבטיחה תנאים הוגנים לחקלאי וחקלאיות, ובעיקר מחיר ראוי עבור המוצר שאותו הם מייצרים. חקלאי שעובד ללא סחר הוגן מקבל חמישה סנט בלבד על כוס קפה, בעוד שחקלאי סחר הוגן יקבל 15 סנט.

רז פרוגל, מנכ"ל סחר הוגן ישראל, הסביר כי סטארבאקס עברו לעבוד על פי תנאי סחר הוגן ולא העלו את המחירים. "אנשים עלולים לחשוב שסחר הוגן מביא בהכרח לעליית מחירים אך לא כך הדבר. אני קורא לבתי קפה בישראל לעבור לעבוד בתנאים של סחר הוגן גם לחקלאי וגם לצרכן", אמר.

ווי לייק יו טו (צילום: נופר פרידנברג)
ווי לייק יו טו (צילום: נופר פרידנברג)

שם בית הקפה: ווי לייק יו טו
מיקום: תל אביב
טווח מחירי הקפה לכוס: 16-10 שקלים
 
"לפני חודש נאלצנו להעלות מחירים בעקבות גל ההתייקרויות במשק שהשפיע גם עלינו", מספרים אילון ויפה, עובדים בבית הקפה. "המחיר של הקפה עלה, אבל כדי לא לפגוע בלקוחות ולספוג כמה שאפשר, השארנו את התמחור של כל סוגי החלב כפי שהיה", הם מסבירים. עוד ציינו כי הקפה במקום מיובא מדרום אמריקה וקוסטה ריקה והמים שבהם משתמשים הם מינרלים, ומחירם מגולם בתמחור של כוס הקפה.
 
יעל, לקוחה במקום, אמרה כי היא חסרת אונים נוכח מחירי הקפה. "אני יודעת שיקר, בכל מקום יקר. קניתי את הקפה בלי להסתכל על המחיר כי אני יודעת שאין מה לעשות".
 
שחר, תושב ירושלים, סיפר כי לפני שהוא יוצא לתל אביב הוא שותה את הקפה שלו בבית. "המחירים בתל אביב לא עולים על הדעת ולא מתחשק להגיע לעיר הזו. הקפה נטמע בתרבות הישראלית ואי אפשר לשבת היום לפגישה שהיא לא על כוס קפה. לעיתים במקום 'פגישה' אומרים נשב ל'קפה'. בתי הקפה במרכז מנצלים זאת לרעה", תיאר.

קפה 5 (צילום: שלומי הלר)
קפה 5 (צילום: שלומי הלר)

שם בית הקפה: קפה 5
מיקום: ירושלים
טווח מחירי הקפה לכוס: 10-5 שקלים
 
"אני מוכר קפה בחמישה שקלים ולא מרוויח עליו שקל", מספר ברוך, מבעלי העסק. "אני משתדל להרוויח מהמוצרים מסביב, אבל מהקפה שום דבר. לפני המס על החד פעמי הייתי מרוויח שקל וחצי על כוס קפה וגם את זה לקחו", אמר. עוד ציין כי הוא מבין רשתות שמעלות מחירים על מנת להתפרנס. "אני מרוויח פחות כי לא מוכן להעלות את המחיר, אבל זה מה שיש. אני מרגיש שבמחיר הזה אני מאפשר צדק חברתי, אבל לא הממשלה ולא העירייה עושות מספיק כדי שנוכל להתפרנס בכבוד".

קפה אוא (צילום: יואב איתיאל)
קפה אוא (צילום: יואב איתיאל)

שם בית הקפה: אוא
מיקום: חיפה
טווח מחירי הקפה לכוס: 15-8 שקלים
 
"בשנים האחרונות המחירים ירדו, אבל אחרי החגים אנחנו נעלה מחירים. המדבקות כבר מוכנות", סיפר אופיר אזולאי המנהל מזה שבע שנים את המקום. "התחרות גברה, חומר הגלם התייקר וזה לפני ההוצאות של יבוא והובלה. הקפה הירוק הכפיל את מחירו בשנה האחרונה וגם מחירן של הכוסות החד פעמיות בעקבות המס החדש", תאר אזולאי. הוא ממשיך לסקור את הקשיים והשיקולים בתמחור כוס קפה ומציין את משבר הקורונה, השריפות בברזיל והמחסור בעובדים.
 

האימפריה של אבי (צילום: יניר ינגה)
האימפריה של אבי (צילום: יניר ינגה)

שם בית הקפה: האימפריה של אבי
מיקום: נתיבות
טווח מחירי הקפה לכוס: 9 שקלים
 
"הקפה שלנו הכי זול בעיר ולעומת המרכז בכלל בפער גדול, אבל לצערנו העלנו את המחיר לכוס בשנה האחרונה בשקל", מספר אביחי קלימי בעל העסק. לדבריו, מחיר הכוסות החד פעמיות, המיסוי, מחיר פולי הקפה והחשמל עלו ולכן נאלץ להעלות את המחיר. "הממשלה לא עושה מספיק ולכן אנחנו נאלצים להעלות מחירים בניגוד לרצוננו. הלקוחות קיבלו בהבנה את עליית המחיר אבל גם הם זועמים על יוקר המחייה", ציין.

קפה קארניה (צילום: אלי אשכנזי)
קפה קארניה (צילום: אלי אשכנזי)

שם בית הקפה: קפה קארינה
מיקום: צומת רמת השופט
טווח מחירי הקפה לכוס: 14-8 שקלים
 
"בשנה האחרונה היו עליות מחירים של פולי הקפה והכלים החד פעמיים", תאר גרי מילרוד, הבעלים. "למרות העליות המחיר אצלנו לא עלה ללקוח ולא משלמים תוספת על חלב מיוחד. חשוב לנו לשמור על הרוח של קארין במקום ולנהוג כפי שהייתה רוצה", אמר. קארין, אשתו של גרי, הקימה את בית הקפה לפני כשנתיים ולפני כשלושה חודשים מתה לאחר מאבק במחלת הסרטן.

קפה טלר (צילום: ביני אשכנזי)
קפה טלר (צילום: ביני אשכנזי)

שם בית הקפה: טלר
מיקום: רעות
טווח מחירי הקפה לכוס: 9-12 שקלים
 
לדבריו של מנהל הסניף, אביעד ג'מאני, לא הייתה עליית מחירים במקום בתקופה האחרונה. אם זאת, לקוח במקום סיפר כי "יקר כאן מאוד. אני בכלל קונה מהסופר ליד ויושב כאן כי סבבה לשבת פה, אבל יקר פצצות". מאיר, לקוח נוסף במקום, אמר כי לדעתו המחירים סבירים. "כיף לשבת פה אבל אם יעלו את המחיר אשקול שוב אם לחזור לכאן", ציין.

ומה המצב בעולם?

מחיר כוס קפה, על פי מדד הקפה העולמי לשנת 2021:
 
דרום קוריאה - 7.77 דולר
יפן - 5.29 דולר
צרפת - 4.82 דולר
ירדן - 3.86 דולר
ארצות הברית - 3.77 דולר
הולנד - 3.69 דולר
גרמניה -3.67 דולר
ניו זילנד - 3.3 דולר
קנדה - 3.11 דולר
איטליה - 2.47 דולר
קובה - 1.97 דולר
ברזיל - 1.89 דולר
אוקראינה 1.76 דולר
איראן - 0.46 דולר
 
הצרכנית הגדולה ביותר של קפה בעולם היא לוקסמבורג, עם 11.1 ק"ג לנפש בשנה. המדינות שצורכות הכי פחות קפה הן נפאל, הודו ופקיסטאן, שם שותים פחות מ-0.1 ק"ג לנפש בשנה.

סייעו בהכנת הכתבה: נופר פרידנברג, אורי סלע, ביני אשכנזי, יואב איתיאל, שלומי הלר, אלי אשכנזי, יניר יגנה וטלי גולדשטיין, וואלה!.