בצל המשבר הדיפלומטי עם ירדן: שר החוץ של ארה"ב, אנתוני בלינקן, שוחח היום (שלישי) עם מקבילו הירדני איימן ספדי על המתיחות הביטחונית ואירועי האלימות האחרונים בירושלים, והדגיש בפניו את "החשיבות של שמירת הסטטוס קוו באתרים הקדושים בירושלים", כך נמסר בהצהרת משרד החוץ האמריקאי.

מזכיר המדינה האמריקאי בלינקן הדגיש את החשיבות של שמירה על הסטטוס קוו ההיסטורי בהר הבית, ואת ההערכה לתפקידה המיוחד של ירדן כשומרת על המקומות הקדושים למוסלמים בירושלים. כמו כן, הוא שב על המחויבות האמריקאית ליציבות באזור ולתמיכה בפתרון שתי המדינות לסכסוך הישראלי-פלסטיני.

בהמשך, שוחח בלינקן עם שר החוץ, יאיר לפיד, על המתיחות המדינית ביטחונית. לפיד עדכן את מזכיר המדינה על המאמצים שמשקיעה ישראל על מנת לאפשר חופש פולחן לבני שלוש הדתות בירושלים. השניים שוחחו על חשיבות הפסח, הפסחא והרמדאן. לפיד הדגיש את המאמץ הישראלי השקול מול התפרעויות של מאות קיצונים מוסלמים על הר הבית ועל פערי המידע וידיעות הכזב, שמופצות בידי קיצונים, שמלבים את האש והאלימות במקום להביא לרגיעה.

בנוסף לכך, לפיד אמר למזכיר המדינה כי ישראל לא תהיה מוכנה לקבל קריאות תמיכה באלימות והדגיש את הצורך של תמיכה בינלאומית בהחזרת השקט לירושלים.

כמו כן, כלי התקשורת הפלסטינים דיווחו כי מזכיר המדינה האמריקאי שוחח גם עם נשיא הרשות הפלסטינית, מחמוד עבאס. על פי הדיווחים השניים שוחחו על האירועים האחרונים ביהודה ושומרון, ירושלים והר הבית.  בנוסף לכך, אבו מאזן טען כי התקריות בהר הבית גרמו לפציעה ולמעצר של מאות אנשים והדגיש את "הדחייה המוחלטת של כל שינוי בסטטוס קוו".

עוד דווח כי בלינקן הודיע לאבו מאזן כי הוא הורה לישראל לשמור על "המצב ההיסטורי" בהר הבית ועל הביטחות של המתפללים המוסלמים. בנוסף לכך, בלינקן גינה את כניסת צה"ל לשטח A וביקש מישראל לנקוט בצעדים לשיפור התנאים. שר החוץ האמריקאי ציין כי הוא שותף לתפיסתו של הנשיא עבאס לגבי הצורך למצוא אופק מדיני.

הפרות סדר בהר הבית (צילום: דוברות המשטרה)

כזכור, אתמול זימן שר החוץ הירדני איימן ספדי את הממונה על השגרירות הישראלית בעמאן לשיחת אזהרה ודרש ממנו "להפסיק מיידית את ההפרות במסגד אל-אקצא". לדבריו, הם זימנו את מיופה הכוח שכן השגריר הישראלי לא נמצא ברבת עמון. זאת, לאחר שמשרד החוץ הירדני פרסם הודעה רשמית ובה הטיל את האחריות על המהומות בהר הבית על ישראל.

"המשך צעדיה של ישראל שמטרתם לשנות את הסטטוס קוו ההיסטורי והמשפטי במסגד אל-אקצא והטלת חלוקת זמנים בו, מייצגים הסלמה מסוכנת והפרה הניתנת לגינוי ובלתי מתקבלת על הדעת של החוק הבינלאומי. ויש לעצור את אחריותה של ישראל ככוח הכובש", נכתב בהודעה. 

בנוסף לכף, הודיע השר הירדני על כינוס ישיבה של ועדת הליגה הערבית בעקבות "התקיפות הישראליות באל אקצא" בהשתתפות נציגים ממצרים, סעודיה, מרוקו, קטאר, תוניסיה, אלג'יריה ומזכ"ל הליגה הערבית.

במקביל, לשכת מלך ירדן עבדאללה השני עדכנה כי המלך שוחח בטלפון עם נשיא מצרים א-סיסי והדגיש בפניו את הצורך לעצור את "כלל הפעולות הישראליות הבלתי-חוקיות והפרובוקטיביות במסגד אל-אקצא". בסוכנות הידיעות הירדנית דווח כי המלך אמר כי "על ישראל לכבד את הסטטוס קוו ההיסטורי והחוקי במסגד אל אקצא ולהפסיק את כל הצעדים הלא חוקיים והפרובוקטיביים שעלולים לדחוף לקראת הסלמה נוספת".

עבדאללה הנחה את הממשלה להמשיך במאמציה בתקשורת האזורית והבינלאומית שלה לעצור את "ההסלמות הישראליות", ולפעול ליצירת לובי בינלאומי פעיל שיפעיל לחץ על ישראל. יו"ר הפרלמנט הירדני, עבדול כרים אל-דג'מי, אמר כי יפנה לראשי הפרלמנטים, האיגודים והאסיפות הפרלמנטריות הערביות כדי לנקוט עמדה נגד ישראל.

בנוסף, הפרלמנט הירדני הגיש היום לממשלה מזכר שנחתם בידי 87 חברים, אשר דורש לגרש את השגריר הישראלי מרבת עמון. עם זאת, בישראל לא מתרגשים מהגשת המסמך, שכן מדובר ביוזמה שצפה בירדן לעיתים קרובות.

מלך ירדן עבדאללה (צילום: חיים צח לע''מ)
מלך ירדן עבדאללה (צילום: חיים צח לע''מ)

שר החוץ, יאיר לפיד, כינס הערכת מצב בעקבות דברי הירדנים, הגינויים ושיחת הנזיפה. בהערכת המצב דובר, בין היתר, על החד צדדיות של שר החוץ הירדני שעומדת בניגוד לעמדת המלך עבדאללה. טרם התקבלה החלטה בנוגע למסר שיועבר לירדנים.

בין היתר נאמר בדיון כי בישראל מאוכזבים מאוד מההתנהלות הירדנית במתיחות הנוכחית: "אחרי כל הפגישות עם המלך שקיימו בכירים ישראליים בתקופה האחרונה, כולל בנט, גנץ ולפיד, ציפינו מירדן לסיוע בשמירה על היציבות ועל השקט. במקום זה הם בוחרים לתקוף את ישראל ולערער את המצב הרגיש ממילא".

שר המשפטים גדעון סער גינה גם הוא את עמדת ירדן, וכתב: "ההתבטאויות המושמעות מצד בכירים בממלכת ירדן הינן חמורות ובלתי מקובלות. ריבונות ישראל בירושלים בירתה היא המבטיחה את חופש הפולחן לבני כל הדתות בעיר. הנסיונות של גורמים קיצוניים וטרוריסטים, כמו החמאס, להצית את השטח באמצעות קמפיין אנטי-ישראלי שקרי הם שקופים ואותם יש לגנות ולהוקיע״.