את סיבוב הכותרות שעשה ח"כ איימן עודה לאחרונה ניתן לבחון מכמה זוויות, ונראה שכולם דשו בכולן. כזכור, עודה קרא לערבים ולדרוזים המשרתים בכוחות הביטחון להניח את נשקם. כצפוי, התחוללה מהומה תורנית.

מילא הימין שהסתער על הממשלה, מילא אזרחים תמימים שכל פגיעה כביכול בצה"ל מערערת את הביטחון האישי שלהם, אבל שמאלנים מבטן? מה קרה לכם? כאילו בוצעה כאן תקיעת סכין בגב של שיתוף פעולה מבורך עם המגזר הערבי כאשר כולה, מבחינת עודה, מדובר כנראה בפעלול בחירות פנימי. בייחוד כאשר הוא תזמן את ההצהרה לקראת אירועי אל־אקצא. מה שהביא לו מיד בונוס של מרי אסלאמיסטי נגד מנסור עבאס בתוך רע"ם. המניעים של עודה, להבנתי הדלה, היו אינטרסים מפלגתיים פנים־פוליטיים ואישיים.

הרשימה המשותפת צוללת בסקרים, ובחד"ש הוא מחשב קצו לאחור כשמוחמד בראכה, יו"ר ועדת המעקב, נושף בעורפו. ברור מדוע נרעשו הביביסטים: חברי כנסת ערבים פוגעים בצה"ל, כלומר "בוגדים", ויאללה ביבי לבלפור. ברור מדוע נרעשו החרדים והסמוטריצ'ים שזקוקים לכל לוחם, בעוד אברכי המשי שלהם מוגנים באוהלה של תורה. פחות ברורה היציאה המבוהלת של השמאל, שחטף מהלומה כאשר עודה ביצע את השטיק שלו.

אני מניח שעודה אכן מאמין בכך שאסור לערבי להתגייס לצה"ל בתנאים הנוכחיים, אלא שהסיבה האמיתית להתבטאות הנוכחית טמונה בעיתוי ובנסיבות. וכך, בהתנגשות בין הזיות וציפיות לדו־קיום יהודי־ערבי ובאמצע דבקה של אחוות לוחמים, איבדו שמאלנים מבטן את העשתונות והכריזו ש"אין פרטנר". הנימה היא ממלכתית, בעוד הממלכה מנהלת מלחמות סרק מול ערבים, ועודה עוד קורא לערבים לא להרוג את בני עמם או דתם. מדובר בתגובה שנובעת כנראה בעיקר ממבוכה ומבלבול.

אין ספק שעודה ידע והעריך מראש שהפצצה שהטיל אכן תתפוצץ ותתיז ריקושטים. מנסור עבאס שאב בבחירות האחרונות את המנדטים שרוצים ליישר קו עם היהודים והמדינה. פחות פלסטינים ופחות "אכלו לי שתו לי", ויותר סחיטה פרלמנטרית.

החשבון הקר של הצהרות עודה האחרונות הוא ללכת על הסנטימנט הערבי־פלסטיני העמוק שעדיין מהבהב מאז הנכבה, ויש בו משקעי ההתנגדות למציאות האנטי־ערבית בישראל. המטרה של רימון ההלם שלו היא לבנות מחדש את בסיס הכוח של הרשימה המשותפת ולחזק את תמיכת האלקטורט שנעלם לפני כל בחירות ונמנע מהשתתפות בגלל תערובת של אנטי או אדישות.

בסופה של הסערה התורנית נותרנו עם השאלה המסקרנת ביותר ואולי החשובה מכולן: איך תקרית עודה תשפיע על המשך תפקודה של הממשלה? לעניות דעתי הבלתי נחשבת היא לא תשפיע. עכשיו תרשמו: מי שיציל את הממשלה, אם תישמט עוד קובייה או שתיים מהלגו הרעוע של בנט ולפיד, תהיה הערבית המשותפת.