משלחת של בכירים אמריקאים תגיע השבוע לישראל, לרשות הפלסטינית, למצרים ולירדן בניסיון להרגיע את המשבר סביב הר הבית, כך נודע לוואלה! הערב (שלישי) על פי שני מקורות המעורים בנושא. עוזרת שר החוץ לענייני המזרח התיכון, יעל למפרט ומחזיק התיק הפלסטיני במשרד החוץ האמריקאי, האדי עמר, צפויים להגיע מחר לאזור ולהיפגש עם בכירים בירושלים, רמאללה ורבת עמון.

המשבר הדיפלומטי: השגריר באמירויות זומן לנזיפה, הרצוג וארדואן שוחחו

על שיגור המשלחת החליט שר החוץ האמריקאי אנתוני בלינקן. המהלך מצביע על החשש האמריקאי הרב מהמתיחות באזור והסכנה שהיא תסלים לכדי עימות אלים רחב יותר.

בתוך כך, שר החוץ יאיר לפיד שוחח הערב עם בלינקן על המתיחות בירושלים ו"עדכן על המאמצים שמשקיעה ישראל על מנת לאפשר חופש פולחן לבני שלוש הדתות בירושלים", כך נמסר.

עוד נמסר מטעם לפיד כי השניים שוחחו על חשיבות הפסח, הפסחא והרמדאן. "שר החוץ הדגיש את המאמץ הישראלי השקול והאחראי מול התפרעויות של מאות קיצונים מוסלמים על הר הבית ועל פערי המידע וידיעות הכזב, שמופצות בידי קיצונים, שמלבים את האש והאלימות במקום להביא לרגיעה", נאמר. "השר לפיד אמר למזכיר המדינה כי ישראל לא תהיה מוכנה לקבל קריאות תמיכה באלימות והדגיש את הצורך של תמיכה בינלאומית בהחזרת השקט לירושלים".

לפיד ובלינקן בפסגת הנגב (צילום: Jacquelyn Martin/Pool via REUTERS)
לפיד ובלינקן בפסגת הנגב (צילום: Jacquelyn Martin/Pool via REUTERS)

מוקדם יותר שוחח בלינקן עם עמיתו הירדני איימן א-ספדי על המתיחות הביטחונית ביהודה ושומרון ובירושלים והדגיש את חשיבות השמירה על הסטטוס קוו בהר הבית. בנוסף, בלינקן הביע את הערכתו לתפקידה של ירדן כשומרת המקומות הקדושים למוסלמים בירושלים.

מאוחר יותר זימנה השרה לשיתוף פעולה בינלאומי של איחוד האמירויות, את שגריר ישראל במדינה אמיר חייק, לשיחת הבהרה. השרה ראם בינת אברהים אל האשימי הבהירה את המחאה והגינוי העז של המדינה למהומות המתרחשות בירושלים ובמסגד אל-אקצא, "לרבות תקיפת אזרחים ופלישות למקומות קדושים שהביאו לפציעתם של מספר אזרחים". כמה שעות לאחר מכן ביטלה חברת התעופה האמירתית Wizz air Abu Dhabi את השתתפותה במטס יום העצמאות.

השרה הדגיש את הצורך להפסיק לאלתר אירועים אלה, לספק הגנה מלאה למתפללים, לכבד את זכותם של פלסטינים לקיים את טקסיהם הדתיים ולהפסיק כל מנהג המפר את קדושת מסגד אל-אקצא. יתר על כן, היא הביעה דאגה מהסלמת המתיחות המאיימת על היציבות והביטחון באזור.

בנוסף, הודגש הצורך לכבד את תפקידה של ממלכת ירדן על המקומות הקדושים וההקדשים בהתאם לחוק הבינלאומי ולא לפגוע בסמכותם של מינהל התרומות בירושלים ומסגד אל-אקצא. "הוד מעלתה הדגישה את הצורך לטפח סביבה הולמת שתאפשר חזרה למשא ומתן רציני שמטרתו השגת שלום צודק ומקיף והקמת מדינה פלסטינית עצמאית בגבולות 1967 שבירתה מזרח ירושלים בהתאם להחלטות בינלאומיות לגיטימיות ויוזמת השלום הערבית", נמסר מאיחוד האמירויות.

שר החוץ יאיר לפיד מקבל את פניו של שר החוץ של איחוד האמירויות, השייח׳ עבדאללה בן זאיד לפסגת הנגב (צילום: בועז אופנהיים, לע״מ )
שר החוץ יאיר לפיד מקבל את פניו של שר החוץ של איחוד האמירויות, השייח׳ עבדאללה בן זאיד לפסגת הנגב (צילום: בועז אופנהיים, לע״מ )

זהו הזימון השלישי לשיחה של דיפלומטים ישראלים במדינות זרות ביומיים האחרונים. אתמול זימנה ירדן לשיחת הבהרה את סגן שגריר ישראל, סמי אבו ג'נב, בעקבות התקריות בהר הבית. בנוסף, השגריר ברוסיה זומן לשיחה במשרד החוץ הרוסי בעקבות תמיכת ישראל בהצבעה נגד רוסיה בעצרת הכללית של האו"ם בנוגע להדחתה ממועצת זכויות האדם של האו"ם.