רגע אחרי שסיימו להיערך לחג הפסח, אצל היצרנים והספקים של מוצרי הבשר ההכנות לקראת המנגלים של יום העצמאות כבר בעיצומן, כשכולם מנסים לחדש ולשדרג את ההיצע.

מנכ"ל רשת קצביות הבוטיק מרינדו ערן לבני מספר: "אנחנו יוצאים בשיתוף פעולה עם שפים מוכרים בקולקציית מוצרים במהדורה מוגבלת רק לחג המנגלים. הרעיון הוא לשלב טרנדים עדכניים בעולם הקולינריה ולחבר אותם עם הנתחים המצוינים שלנו".

הוא מתאר מה כוללת המהדורה המוגבלת: "השף רז רהב ממסעדת OCD יצר מתכונים להמבורגרים בתיבול מיוחד: המבורגר לגריל והמבורגר פיקנטי (89 שקל לק"ג). השף עינב אזגורי מקבוצת אימפריאל הוסיף שני קבבים חדשים: טורקי ורומני עם טעמים מאוד עכשוויים (89 שקל לק"ג). השף תומר טל מג׳ורג וג׳ון הכין שני סוגים של שיפודים למנגל: שיפודי טלה במרינדת נענע, רימונים ותמר הינדי (139 שקל לק"ג) ושיפודים משפיץ שייטל (149 שקל לק"ג). והשף ענר בן רפאל ממסעדת אלטער רקח שתי מרינדות לבשר (שום וצ'ילי; למון גראס) וגם ממרח של פלפל צ'ומה (28.90 שקל לאריזה), שמתאימים מאוד לכל סוגי הבשרים וכמובן לעל האש".

המוצרים של מרינדו  (צילום: אנטולי מיכאלו)
המוצרים של מרינדו (צילום: אנטולי מיכאלו)


ערן לבני, מנכל רשת קצביות הבוטיק מרינדו  (צילום: יחצ)
ערן לבני, מנכל רשת קצביות הבוטיק מרינדו (צילום: יחצ)


לדברי לבני, המהדורה המוגבלת תושק החל מ־25 באפריל עד אחרי יום העצמאות וגמר המלאי. יש גם משלוחים מהצפון ועד הערבה. "קודם כל, הצרכן הישראלי השתנה מאוד", הוא אומר. "בשנתיים האחרונות זה ניכר מאוד. הצרכן יודע מה הוא רוצה ומבין בקיצוב וגם באיכות ובזנים, וזה מאתגר אותנו כספקים וכיצרנים של מוצרים להיות כמה שיותר טובים. הצרכן הישראלי גם גילה הרבה נתחים שהיו די רדומים: פיקניה, שייטל, שפיץ שייטל ועוד. ראינו את זה מאוד חזק בקורונה. לאנשים היה הרבה זמן להתעניין בקולינריה".

לבני מוסיף שיש כיום גם הרבה קבוצות ברשתות החברתיות שמתמקדות בבשר. "לנו, למשל, יש קבוצה בפייסבוק 'הבשריסטים', שיש בה המון ידע, מתכונים, תחרויות, רעיונות וצילומים של מנות. יש המון שיתוף מידע שקשור לבשר. חשוב לנו להיות כל הזמן מעודכנים".

רז רהב וענר בן רפאל למרינדו (צילום: אנטולי מיכאלו)
רז רהב וענר בן רפאל למרינדו (צילום: אנטולי מיכאלו)


ברמת הנקניקייה

"אנחנו רואים שאנשים נחשפים יותר ויותר לדברים המיוחדים, ויש לזה ביקוש", אומר עוזי פתאל, הבעלים של חברת קנקון לייצור, ליבוא ולשיווק של מוצרי בשר, דגים ופירות ים. מוצרי החברה מיוצרים במפעל במודיעין ומשווקים למסעדות, לסופרמרקטים ולמלונות ברחבי הארץ. כמו כן, לקנקון שלוש חנויות רחבות ידיים במודיעין, באשדוד ובראשון לציון.

"אנחנו לא עובדים עם עגלים, אלא רק עם עגלות, מפני שאיכות הבשר של העגלה הרבה יותר טוב", מציין פתאל. "אנחנו משווקים גם בשר וואגיו - הפרימיום שבפרימיום - ומכינים ממנו בשרים משלימים, כמו המבורגר ונקניקיות. שדרגנו מאוד את רמת הנקניקייה בישראל", הוא מוסיף.
פתאל מסביר: "קודם כל, אנחנו טוחנים בשר אמיתי ללא שום תוספים. גם יש לנו נקניקיות בטעמים שונים: נקניקיות צ'דר, נקניקיות כמהין ונקניקייה מיוחדת ששמה 'קרניבורים' ואורכה 50 ס"מ".

למנגלים הקרובים הוא מציע: "יש לנו מגוון אדיר למנגל עם דברים מיוחדים, כגון דנבר קאט וואגיו, איירון סטייק וואגיו, חטיפי אסאדו וואגיו ופיקניה וואגיו. יש גם פילה עגלה מזן שרולה.

הוא מוסיף: "המחירים ינועו החל מ־79 שקל לק"ג לנקניקיות בטעמים ועד 399 שקל לק"ג אנטרקוט וואגיו".

למרות זאת, פתאל מבטיח כי אין מה להילחץ מבחינת ההיצע: "לא יהיה מחסור. יש לנו כל הזמן אספקה בשפע, כי אנחנו מפעל יצרני. אגב, אני מציע לנסות גם שרימפסים על המנגל. אנשים עושים שיפודי שרימפס על המנגל במרינדה, וזאת תופעה צומחת".

על פי נתוני החטיבה למחקר, כלכלה ואסטרטגיה במשרד החקלאות ופיתוח הכפר, בשנת 2021 עמדה צריכת הבשר לנפש בישראל על 19.6 ק"ג לשנה - גידול של 50% בתוך כ־6 שנים ביחס לשנת 2015. בשנת 2021 צריכת הבשר לנפש במדינות ה־OECD עמדה על 14.4 ק"ג בשנה - כ־5 ק"ג פחות מהממוצע לנפש בארץ. לפי נתוני ה־OECD, ישראל נמצאת במקום הרביעי בעולם - מקום אחד אחרי ברזיל, ענקית תעשיית יצוא הבקר. במקום הראשון ניצבת ארגנטינה עם צריכת בשר לנפש של 36.9 ק"ג לשנה, ואחריה ארה"ב עם צריכה של 26.1 ק"ג בשר לנפש.


השנה יחגגו יותר

"לקראת יום העצמאות, שבו יש מסורת של מנגלים וברביקיו, רואים כמובן גידול בצריכה. מבחינת כל הקשור לבשר, זאת חגיגה", אומר סמנכ"ל השיווק של רשת חינאווי Wine & More גיא בליס. "ביום העצמאות הזה השיח בכל הקשור לקורונה כבר נעלם, חזרנו לשגרה, ואני מניח שהעוצמות יהיו גדולות. אני מצפה אפילו לגידול של כ־50% לעומת יום העצמאות הקודם".

לרשת חינאווי Wine & More יש עשרה סניפים ברחבי הארץ, ובחמישה מהם - תל אביב, ראשון לציון, אירפורט סיטי, הוד השרון ונוף הגליל - מופעלות קצביות פרימיום. לפי בליס, הביקוש לנתחים המיוחדים עולה בשנים האחרונות, "ובייחוד בתקופה הזאת, שבה אנשים חוגגים יותר את המנגל".

בקצביות הרשת אפשר למצוא בשרים, כגון פורטר האוס, טומהוק, טיבון סטייק, אנטרקוט רמת הגולן, סינטה רמת הגולן, צלעות כבש, נתח קצבים, שיפודי כבש, קבב מיוחד וסטייקים על העצם שעברו יישון של 30 יום. לקראת יום העצמאות יהיו גם ערכות מיוחדות. למשל, מארז הכולל חצי ק"ג אנטרקוט, 1 ק"ג קבב מתובל, 450 גרם נקניקיות מרגז חריפות ו־1 ק"ג שיפודי פרגית בתוספת שישיית בירה 250 מ"ל (סן מיגל) החל מ־299 שקל.


וונדרס מרגז של Wonders of Nature (צילום: סטודיו זוגלובק)
וונדרס מרגז של Wonders of Nature (צילום: סטודיו זוגלובק)


גם לדברי סמנכ"לית שיווק זוגלובק ליאת גילר, ביום העצמאות השנה צפויה עלייה במכירות של מוצרי על האש. "השנה, להערכתנו, אנשים יחזרו לחגוג בהרכבים גדולים יותר בדומה לשנים הקודמות לקורונה. אנחנו צופים גידול של יותר מ־20% בבשר ובנקניקיות לעומת השנה שעברה", היא מציינת.

היא מספרת על המוצרים המיוחדים הצפויים לקראת החג: "זוגלובק השיקה מחדש לקראת יום העצמאות את הקטגוריה הפופולרית ביותר, נקניקיות פרימיום, שהפכו לטרנד קולינרי. הן מגיעות במגוון טעמים ומתאימות להכנה גם על האש וגם במחבת. בין הנקניקיות קנקרס (נקניקייה בסגנון גרמני העשויה מעוף ומהודו ובעלת מרקם עדין), בוקוורסט (נקניקייה בסגנון גרמני העשויה משילוב של הודו ובקר ומתובלת כמיטב המסורת הגרמנית), הספרדייה (נקניקייה חריפה בסגנון ספרדי העשויה מהודו ומבקר)".

ליאת גילר, סמנכל שיווק זוגלובק (צילום: יחצ)
ליאת גילר, סמנכל שיווק זוגלובק (צילום: יחצ)


נקניקיות הפרימיום של זוגלובק   (צילום: סטודיו זוגלובק)
נקניקיות הפרימיום של זוגלובק (צילום: סטודיו זוגלובק)


מחיר סדרת נקניקיות הפרימיום הוא כ־21.90 שקל לאריזה, ולקראת החג נוספו שני טעמים חדשים: הצרפתייה (נקניקיית עוף והודו בסגנון צרפתי בתוספת זרעי חרדל ואגוז מוסקט) וקאריוורסט (נקניקיית עוף והודו בסגנון ברלינאי בתיבול קארי).

"בשנתיים האחרונות, באדיבות הקורונה, כל שוק האונליין קפץ קדימה, וזה השפיע גם על שוק הבשר", אומר מנכ"ל חוות הבוקרים חן רזיאל.
קבוצת תדמיר השיקה לפני כשמונה חודשים את אתר הסחר חוות הבוקרים - יצרן בשר ישראלי שאחראי לכל שרשרת הערך, החל מבחירת הזנים לגידול ועד לשיווק ישירות לצרכן עד הבית. האתר (havat-habokrim.co.il) מציע גם מידע על בשר, דרכים להכנתו, מתכונים של השף מאיר אדוני, היועץ הקולינרי שמלווה את חוות הבוקרים, ואף שירות של קצב אונליין להתייעצות.

חן רזיאל, מנכ''ל חוות הבוקרים  (צילום: רוחמה חזני)
חן רזיאל, מנכ''ל חוות הבוקרים (צילום: רוחמה חזני)



לרענן את המנגל

"אצלנו באתר הבשר הוא ישראלי טרי ויש גם אפשרות להזמין סוג קיצוב אישי", מספר רזיאל. "אתם כותבים בהזמנה אם אתם מעדיפים את האנטרקוט בגודל כזה או אחר ואם את הבשר הטחון תרצו בטחינה כזאת או אחרת, בדיוק כאילו אתם עומדים מול הקצב בקצבייה".

כרגע המשלוחים מגיעים לאזור שבין חדרה לאשדוד וגם לירושלים. אחרי החגים מתכוונים להרחיב את אזורי החלוקה. מלבד הדברים הרגילים והמוכרים שתמצאו באתר, "אנחנו מציעים גם נתחים לא נפוצים שקשה להשיג", אומר רזיאל. "למשל, איירון פלאט סטייק (169.90 שקל לק"ג), שאפשר לרענן איתו את המנגל. באוסטרליה, אגב, שהיא מדינת הבשר, יותר מ־30% מהאנשים אוכלים את הסטייקים האלה בביתם.

יש לנו באתר גם דנבר קאט סטייק (149.90 שקל לק"ג), נתח שמן עם טעם מאוד עסיסי. מי שמעדיף דל שומן, יכול לקנות פילה קדמי (219 שקל לק"ג). אנחנו רואים שהמודעות לנתחי הבשר והידע שיש ללקוחות גדל. אם פעם הידע של אנשים היה מסתכם באנטרקוט ובקבב, היום המודעות הרבה יותר גדולה, וגם צריכת הבשר בישראל עולה משנה לשנה. הבעיה כיום היא לא המודעות, אלא ההיצע. לא בכל מקום אפשר למצוא את המוצרים המיוחדים".

לא נקפח גם את חובבי טעמי הבשר שבפועל נמנעים מצריכת בשר. הסטארט־אפ הישראלי Wonders of Nature, הנתמך על ידי חברת זוגלובק והעוסק בתחום תחליפי הבשר, מציע סדרה הכוללת חמישה מוצרים שמשווקים ברשתות השיווק (שתי אריזות ב־50 שקל - מבצע לחודש מאי): וונדרס בורגר, וונדרס מיני קבב, וונדרס צ'וריסו, וונדרס מרגז וכן וונדרס תחליף בשר טחון.

המוצרים מבוססים בין היתר על אפונה, סויה, חמאת קקאו, חרוב, סלק, ליקופן עגבנייה וסיבים תזונתיים. "צרכנים בכל העולם מחפשים אלטרנטיבות מתקדמות לבשר המבוססות על חלבונים מהצומח, ומביעים רצון להתחבר למהפכה החברתית, התזונתית והסביבתית של תעשיית תחליפי הבשר. לאחר פיתוח שנמשך קרוב לשלוש שנים אנחנו מציעים לאותם צרכנים תפריט מרשים ומגוון, בעל ערכים תזונתיים גבוהים ובטעם כמו שהם מחפשים", אומרת מנכ"לית וונדרס רונית דוידוביץ'.

קריית טבעון


בייחוד לקראת חג המנגלים ובהמשך לכניסת מוצריה למכירה בעשרות קצביות נבחרות חברת הפודטק הישראלית רידיפיין מיט, ששמה לעצמה כמטרה להגיע למרקם, לטעם ולעסיסיות כמו של בשר מהחי בשימוש בטכנולוגיה ובחומרי גלם צמחיים, משיקה את מארז "בשר־חדש", שאינו מכיל רכיבים מן החי.

המארז כולל צידנית ובה חבילת רידיפיין בורגר פרימיום (שתי יחידות), חבילת רידיפיין נקניקיות מרגז (חמש יחידות), חבילת רידיפיין קבב בטעם טלה (שש יחידות) ונפנף ומלקחיים למנגל במחיר של 119.90 שקל בהזמנה מראש באתר רידיפיין־מיט (redefinemeat.com). החלוקה תתבצע בנקודות איסוף ייעודיות בפריסה רחבה החל מ־29 באפריל.



"עכשיו, כשהתחלנו למכור את המוצרים שלנו לראשונה להכנה ביתית בכמה קצביות בארץ, עשינו מאמצים רבים על מנת לאפשר גם רכישה אונליין דרך האתר שלנו לקראת יום העצמאות בפריסה רחבה, כדי שלכמה שיותר אנשים תהיה גישה למוצרים", מסביר מייסד שותף ומנכ"ל רידיפיין מיט אשחר בן שטרית. "זה מדהים שבחג המנגלים הקרוב, החג הכי ישראלי והכי בשרי שיש, כל אחד יוכל ליהנות מ'בשר־חדש' להכנה במנגל הביתי עם משפחה וחברים".