חופש הפולחן הוא ערך נעלה. מזכויות היסוד של בני האדם. מי בכלל יכול להתנגד לו? בנט תומך בו, ולפיד, ובר־לב וגנץ, ונאמני הר הבית ואנשי תנועת חוזרים להר. ולהבדיל - גם המלך עבדאללה ואבו מאזן וראאד סלאח ומנסור עבאס.

בוויקיפדיה תמצאו כתוב: "חופש הפולחן מבטא את הזכות של המאמינים בדת מסוימת לקיים את הטקסים, התפילות והמנהגים המתחייבים מהדת אליה הם משתייכים". ומהו הפולחן? תפילות, וכריעות והשתחוויות, וצומות וסעודות וזבחים, ושחיטה כשרה, וטבילות טהרה, ומילה. וכל שאר המצוות והטקסים.

ולכן עלובים ונלעגים ממש היו כל אלו שדיברו השבוע על "חופש הפולחן לכל הדתות בירושלים" בשעה שבלשי המשטרה רדפו אחרי יהודים בסמטאות העיר העתיקה שמא הם נושאים גדיים לקורבן פסח. ובלשי המחלקה היהודית הגיעו באישון לילה גם לבתיהם לעצור אותם ולהחרים בני צאן מדיריהם.

כידוע אסור לפשפש בכלי המבקרים בבתי החולים לבדוק אם אין בהם חמץ, אבל מותר לחטט בכיסי היהודים העולים להר שמא הבריחו טלית או סידור תפילה. ולאחר שכבר עלו להר – עוקבים אחריהם מקרוב לוודא שאין הם ממלמלים תפילה. כך נראה חופש הפולחן ליהודים במדינת ישראל.

וממש לא ברור למה בנט ולפיד כועסים על המלך עבדאללה. אחרי הכל - הרגלנו אותו שאנחנו מספקים לו גז טבעי, מים, תיירים ומודיעין איכותי למלחמתו בטרור, ובשכר זה הוא יורק עלינו בכל זירה בינלאומית. אנחנו שולחים אליו את נשיא המדינה לכבדו, והוא דורש ממנו לאפשר למוסלמים להתפלל בהר הבית. גנץ רץ אליו שוב ושוב, להתחנן בפניו שירגיע את הרוחות בירושלים - וזוכה בתמורה לזימון נציג ישראל בעמאן לנזיפה ולגינוי.

לבקשת המלך אישרה ישראל למוסלמים לישון במסגדי הר הבית ברמדאן (אעתכאף), והערבים מבינים שיש להם עסק עם ממשלת בובות סמרטוט, ואוגרים בלילות טונות של אבנים, מטילי ברזל, גרוטאות וזיקוקים. וכשמנסים לעצור את המתפרעים – ראש הממשלה הירדני אומר "שהיהודים מטמאים את הר הבית" ומברך את הפורעים. יאיר לפיד חש אל המלך, בגלוי ובסתר, לבקש ממנו להרגיע את הרוחות ברמדאן, והמלך – מאשים את ישראל ב"פרובוקציות" בהר הבית.

המלך עבדאללה חצוף ושקרן – אך אינו מטומטם. אפשר להבין מדוע הוא רואה איום אמיתי בהצהרות בנט ולפיד המבטיחים "חופש פולחן לכל הדתות בירושלים". אולי יותר מהרבה יהודים הוא יודע שהר הבית הוא המקום הקדוש ביותר לעם היהודי.

ולכן, כשראש הממשלה (הדתי!) בישראל מבטיח חופש פולחן, הוא מבין מה שכל אדם סביר היה מבין. וכיוון שהוא יודע יפה שלמוסלמים יש "חופש פולחן" בהר הבית – הוא חושש שמא מתכוונים בנט ולפיד גם ליהודים. הערבים אינם מכירים בלאום היהודי, רק בדת. ולכן הם מתקשים להאמין שהיהודים מוכנים באמת לוותר על זהותם.

לכאורה יש מקום לחששותיו של עבדאללה. במוצאי תשעה באב האחרון הייתה לבנט פליטת פה. הוא הודה למפכ"ל ולשר לביטחון הפנים על שפעלו "באחריות ובשיקול דעת" ואפשרו "חופש פולחן ל־1,600 יהודים שעלו להר". רע"ם של מנסור עבאס מחתה בחריפות והכריזה שאל־אקצא (כך הם קוראים לכל הר הבית) שייך רק למוסלמים, וכניסת יהודים להר עלולה להוביל למלחמת דת הרסנית.

בנט התקפל מיד, והתנצל והתחרט והסביר שלא התכוון כמובן לחופש פולחן ליהודים בהר הבית. "האמירה על חופש פולחן ליהודים בהר הבית – טעות". אמר, וכיוון שבנט התקפל במשברון ההוא - מה הפלא שהם מצפים לתגובה דומה גם עכשיו? מה הפלא שעבדאללה אינו מבין למה פתאום כועסים עליו בנט ולפיד?

# # #

גל הטרור הרצחני ברחובות ישראל בישר את הרמדאן. ובכל זאת החליטו בנט וגנץ להעתיר הקלות על ערביי יו"ש המבקשים להתפלל בהר הבית ברמדאן. ולפיכך – השתוללות הערבים בהר הייתה צפויה לחלוטין. וכשנכנסו השוטרים להר ולמסגד, ברימוני הלם ואלות, לפזר את הפורעים - הקפיאה רע"ם את השתתפותה בקואליציה, וחמאס בעזה ירה, או אפשר לג'יהאד ירי רקטי.

התגובה הישראלית החלולה – שוב הפצצת מטרות נדל"ן ריקות – הייתה צפויה אף היא. בנט, שהתגאה בשקט שהשיג בדרום כי "הגיב על כל בלון", נאלץ לירות מטח כבוד נלעג. כדי לא להרגיז את חמאס, וחשוב מזה – את רע"ם. לא להקשות על מנסור עבאס, כי קיומו הפוליטי של בנט תלוי בו.

ובשולי הדברים הללו ראוי גם להעיר גם על "היד החופשית" שניתנה למשטרת ישראל ולצה"ל לדכא את גל הטרור והפרעות. בנט וכל שריו ויועציו השתבחו עשרות פעמים בחודש האחרון בכך שהם קיבלו את כל המלצות הדרגים המקצועיים למלחמה בטרור, ולא הגבילו אותם בדבר. "נתנו לצה"ל לנצח". אם זה נכון – זה מדאיג מאוד. כי מאז קום המדינה היו לכל זרועות הביטחון תוכניות נועזות ומרחיקות לכת כיצד להילחם באויב הערבי. ותכופות ריסנו אותם מנהיגי המדינה.

אם נאמין לבנט ונקבל דבריו כפשוטם - נוכל ללמוד מכך רק דבר אחד: שצה"ל כבר אינו מעלה תוכניות שיִקשה על הדרג המדיני לאשר. רמטכ"לים וראשי מוסד, ראשי שב"כ ומפכ"לים שונאים להגיש תוכניות שיידחו. ולכן הם מראש מגישים רק תוכניות מקוצצות כנפיים. שוב "מתקני תשתית" ריקים ממחבלים. אם הדרג המדיני באמת אישר כל מה שהציעו לו ראשי מערכות הביטחון למלחמה בטרור – אוי לנו ואבוי לנו.

כשהשתוללות הערבים בהר הבית "חצתה את הקו האדום" (אבנים לרחבת הכותל, שם יש ליהודים כידוע חופש פולחן, אליבא דבנט ולפיד), נכנסו השוטרים למסגד ועצרו שם למעלה מ־400 פורעים. פעולה חשובה מאוד. אבל כיוון – ואינני יודע בלחצו של מי – שלא טרחו להביא כל ראיות נגדם כשהובאו להארכת מעצר – שוחררו כמעט כולם למחרת. הפורעים זכו לתהילה וחזרו מיד לזירת הפשע.

לכן ראינו למחרת ניסיונות לינץ' ביהודים עוטי טליתות בעיר העתיקה, ומלכודות אבנים לאוטובוסים שהובילו מתפללים יהודים לכותל. כי הזורע רוח ואוויר חם ונפוח על "חופש פולחן לכל הדתות" - קוצר סופה. ואת המחיר שילמו היהודים הנרגמים באבנים והנמלטים על נפשם. וגם רבבות היהודים שפחדו ולא באו לברכת כוהנים "לקיים את חופש הפולחן בכותל" שהבטיחו להם בנט ולפיד ובר־לב. ואפילו ראש עיריית רהט, פאיז אבו סלימאן, הבטיח ליהודים חופש פולחן בכותל בחסות ריבונות ערבית בירושלים הפלסטינית. "נאפשר ליהודים להיכנס לכותל עם תעודת זהות". כי אם מותר לבנט להבטיח ולא לקיים – למה אסור לערבי שונא ישראל מבית?

בתגובה על מאמצי המשטרה לדכא את המהומות בהר הבית הניפה רע"ם שוט מעל ראש בנט ו"הקפיאה את חברותה בקואליציה". כדי להסיר את האיום דורשת רע"ם: שמירת "הסטטוס קוו" בהר הבית (ורק הם כמובן יגדירו אותו), את 30 המיליארד של תוכנית החומש למגזר הערבי - כאן ועכשיו, הלבנת רבבות בתים לא חוקיים והכרה בכפרים "לא מוכרים". ודרישה מפורשת מבנט לבטל את כל המגבלות שהטילה איילת שקד על התאזרחות אלפי ערבים ועל הרחבת יישום "חוק החשמל".

בנט, שהסכים להקים ממשלה עם האחים המוסלמים ולהיות תלוי בהם - הוא האדם האחרון עלי אדמות שיכול לחוש מופתע כשהם סוחטים אותו, מאיימים עליו, ומכתיבים כל צעד מצעדיו: בהר הבית, בנגב ובעזה. העיקר שיש לנו - אם הערבים לא רוגמים אותנו באבנים בדרך - חופש פולחן בכותל.

[email protected]