קלמן ליבסקינד הקדיש כאן, לפני כמה חודשים, טור שלם לאיילת שקד. "שובי הביתה", הוא קרא לה. עמית סגל, בציוץ מהשבוע, לגלג על מתן כהנא ודיבורי האחדות שלו. "נזכרתי שדווקא הייתה פה ממשלת אחדות ממש לא מזמן, ואפילו כזו שבה לא היינו במתח אם חלק מחבריה יתמכו בתשלום משכורת לרוצחים", כתב.

ליבסקינד וסגל הם פאר העיתונות והציונות הדתית. אני חולק עליהם בהרבה נושאים, אבל מעריך אותם הערכה אמיתית. שניהם חטפו לא מעט מהשבט הביביסטי, רק כי העזו, פה ושם, לחלוק על הדיברות ודף המסרים. אני מנסה להבין אותם בהקשר הזה: לאיזה "בית" צריכה איילת שקד לחזור, קלמן? אתה הרי בקיא במה שקרה בבית הזה. אם נתחיל בבית האמיתי, הלא הוא בית נתניהו, לשם היא לא יכולה להיכנס. שם היא לא יכולה לדרוך. יש פסק הלכה, פורסמה פתווה, הונפק "דין רודף". אתה גם יודע את הסיבות ומכיר את הפסיכוזות, נכון?

האם התכוונת לבית אידיאולוגי? תגיד, לא היית כאן בעשור האחרון? מה במעשיו של נתניהו טרום כתבי האישום היה שייך ל"בית" הזה? אתה יודע טוב ממני שנתניהו הקים ממשלות עם אהוד ברק, ציפי לבני, יאיר לפיד וכל אלה שמוגדרים עכשיו כ"משומדים" שמאיימים על ביטחונה וזהותה היהודית של ישראל. אתה יודע איך הוא התקפל בכל האתגרים הביטחוניים. אתה יודע איך הוא ברח מעזה בצוק איתן, אמר "כן" לכל ההצעות להפסקת אש ולא היה מטפל במנהרות בלי הלחץ של נפתלי בנט. אתה יודע את האמת. לאיזה בית איילת שקד צריכה לחזור?


עמית סגל, אתה מדבר על ממשלת האחדות שהייתה כאן. אתה מתגעגע אליה? אתה זוכר, במקרה, מי הפר את עקרון־העל של הרוטציה ברגע שבני גנץ החליט לחתום ולירוק בפרצופם של מצביעיו, לטובת המדינה? אני לא מצפה שתגלה לנו מי המקור של הסקופ שלך על חדירת האיראנים לנייד של גנץ, אבל אני מצפה ממך לזכור איזה מסע שיימינג מטורף עבר הגנץ האומלל הזה רק כי נתניהו החליט שלא תהיה רוטציה.

אני מסתכל על קלמן ועמית, שני חברים שלי, ושואל את עצמי באיזה מחנה הם. האם הם במחנה של מתן כהנא, או של הרב טאו? האם הם במחנה של יועז הנדל, או של איתמר בן גביר? האם הם במחנה שמבין שצריך ללמוד לחיות ביחד בארץ הזאת וגם לשמאלנים יש כאן לא מעט זכויות, או במחנה של אלה שקוראים להם "משומדים"? שניהם, סגל וליבסקינד, יודעים היטב שהרפורמות של כהנא והנדל לא פוגעות בצביון היהודי של מדינת ישראל. להפך. הן מחזקות אותו. הן מקרבות אותנו אלה לאלה.

שניהם יודעים (בעיקר סגל) שאת ההחלטות בבית משפחת נתניהו לא מקבל האב וזו פרקטיקה של שנים (לאחרונה העיד עליה שלמה פילבר). האם הם באמת רוצים להחזיר את גורלנו לידיהם של יאיר ושרה נתניהו, במקום שיהיה בידיהם של נפתלי בנט, גדעון סער, אביגדור ליברמן, מתן כהנא, חילי טרופר, איילת שקד, בני גנץ, זאב אלקין ואחרים? האם הם מאמינים שישיבתה של רע"ם בקואליציה פוגעת בביטחון הלאומי?

האם הם מכירים פעולה כלשהי שנתניהו (המקורי) היה עושה עכשיו, ובנט־לפיד לא עושים? האם הם זוכרים שהרצועה שקטה בחצי השנה האחרונה כפי שלא הייתה שקטה מאז ימי שמשון הגיבור (חריג בודד: רקטה אחת ששוגרה השבוע)? האם הם באמת חושבים ששובו לשלטון של זולל שרצים שהתחתן עם שיקסע וכינה תפילין בשם "החבלים האלה" יחזק את הזהות היהודית של מדינה שכרגע ראש הממשלה שלה הוא איש דתי חובש כיפה מהציונות הדתית?