בתום ארבעת ימי פסטיבל התיאטרונטו ה-31 לשנת 2022 פורסמה הערב (חמישי) רשימת הזוכים. השחקנית רינת יונה גליקו, היא הזוכה בפרס הראשון על שם ניסים עזיקרי, עם ההצגה "המלון", בבימויה של מיקי מבורך.

מתוך ''המלון'' (צילום: ז'ראר אלון)
מתוך ''המלון'' (צילום: ז'ראר אלון)

ההצגה מאת ליאור גליציאנו מביאה את סיפורה של שחקנית מובטלת שבמהלך הקורונה נאלצת לעבוד כשומרת במלון נטוש. כאן היא מגלה שבמלון מתגוררות דמויות שונות ומשונות והמפגש ביניהם מעלה שאלות על אמנות על החיים ומה שביניהם.

"פרס הצגת השנה ניתן לשחקנית שמג'נגלת בין מגוון רחב של דמויות ובמשחק וירטואוזי עם מסכות ובלעדיהן, מובילה את הקהל אל נבכי סיפור אישי משפחתי מצחיק ומרגש כאחד" נכתב בנימוקי השופטים. הפרס בגובה של 10,000 שקלים תרומת הקרן ע"ש יהושע רבינוביץ.

ציון לשבח ניתן לשחקן דיוויד בילנקה על משחקו בהצגה "הגיל הרך" בבימויו של סיני פתר. 

מתוך ''הגיל הרך'' (צילום: ז'ראר אלון)
מתוך ''הגיל הרך'' (צילום: ז'ראר אלון)

זהו מחזה אמריקני מאת ג'ורג' בראנט (תרגום לעברית קרן צור) שבמרכזו מרטין, שומר בסופרמרקט ענק, שהוסב על פי הוראת הנשיא טראמפ למתקן כליאה לילדי מהגרים בלתי חוקיים. בלילות הקרים מקריא מרטין לילדים הכלואים פרקים מתוך 'הקוסם מארץ עוץ" וכשפורצת במקום מגיפה מסתורית מרטין נאלץ לחרוג מכללי הפרוטוקול.

"השחקן מבצע מגוון דמויות בכישרון רב ובעבודת גוף מדויקת תוך שימוש חכם ומרגש בחלל ובחפצים, במחזה שמעורר מחשבות ברמה האישית והחברתית" נאמר בנימוקי השופטים.

השחקן מיכאל הנגבי זכה בפרס בחירת הקהל ע"ש תרין שלפי ז"ל,על משחקו בהצגה "העד" בבימויה של מוריה זרחיה.

מתוך ''העד'' (צילום: ז'ראר אלון)
מתוך ''העד'' (צילום: ז'ראר אלון)

ההצגה פרי עטם של שלושה: הדס קלדרון, עודד אהרליך וגייל לאו. במלאת 75 שנים למשפטי נירנברג, מביא המחזה את סיפורו יוצא הדופן של גדול משוררי היידיש אברהם סוצקובר שהיה גם פרטיזן לוחם ואחראי על אוצרות התרבות בוילנה. סוצקובר נבחר להיות העד היהודי היחידי במשפטי נירנברג. זהו סיפור על אמונה בכוחה של השירה להציל חיים ועל ניצחון הרוח. הפרס בגובה 5,000 שקלים, ניתן ע"י אמה של תרין, ורדית שלפי.

 בפסטיבל השנה הושקה מסגרת תיאטרונית חדשה "אספרסו קצר" במסגרתה הוצגו שמונה מחזות קצרים.

הפרס הראשון הוענק לשחקן נדב בושם על משחקו ב"אתה לא אבא" בבימוי ריקי חיות. המחזה המבוסס על סיפור אמיתי ומבטא את זעקת האזרח נגד המערכת הגדולה. אב שנלקחה ממנו ההורות והוא נע בין זעם לכאב לגעגוע.

מתוך ''אתה לא אבא'' (צילום: ז'ראר אלון)
מתוך ''אתה לא אבא'' (צילום: ז'ראר אלון)

"הצגה מטלטלת שנולדה מסיפור אישי וכואב של נדב בושם, שפותח פצע מדמם חף מרחמים עצמיים ומלא הומור מהול בכאב. באומץ גדול הוא חושף את חוסר האונים שחווה, הוא צוחק וזועק כמעט באותה נשימה, ומלהטט בין תקווה לייאוש נדב בושם מזכיר לנו מחדש בשנת 2022 את חשיבותו של התיאטרון. 'אתה לא אבא' ראויה להתפתח לכדי יצירה שלמה" נכתב בנימוי השופטים.

 ציון לשבח הוענק לשחקן יצחק חזקיה על משחקו בהצגה "צמא" שכתב וביים מיקי גורביץ. "מצאנו לנכון לכבד ולהוקיר את רב השחקנים יצחק חזקיה על משחקו הוירטואוזי המרגש ועוצר הנשימה המגולל בפשוטות מעוררת הערצה סיפור על הבדידות שבזקנה והכמיה לאהבה" נימקו השופטים את בחירתם.

מתוך ''צמא'' (צילום: ז'ראר אלון)
מתוך ''צמא'' (צילום: ז'ראר אלון)

פרס בחירת הקהל ע"ש תרין שלפי ז"ל, הוענק לשחקנית דנה אלעזר על משחקה בהצגה "בקצה המדרגה האחרונה" בבימויו של תומר בן עמרם . המחזה מאת גילי נוימון מספר על מפגש בין אשה צעירה לאדם זקן. הפרס בגובה 3,000 שקלים ניתן על ידי אמה של תרין, ורדית שלפי.

מתוך ''בקצה המדרגה האחרונה'' (צילום: ז'ראר אלון)
מתוך ''בקצה המדרגה האחרונה'' (צילום: ז'ראר אלון)

הצגות התיאטרונטו הועלו השנה באולמות יפו העתיקה ועכו העתיקה.

במהלך ארבעת ימי הפסטיבל בניהולה של גילה אלמגור אגמון, אלמנתו של מייסד התיאטרונטו ומנהלו יעקב אגמון ז"ל - הועלו שבע הצגות יחיד בבכורה במסגרת התחרותית. ושמונה מונודרמות קצרות במסגרת החדשה "אספרסו קצר". הוועדה האמנותית כללה את גילה אלמגור אגמון, דניאלה מיכאלי, שמעון מימרן ויגאל עזרתי.

 בחבר השופטים ישבו: יו"ר מדור לתרבות ערבית במשרד התרבות ומנהלת פרינג' נצרת חאולה דיבסי, השחקנית דינה בליי ויוצר התיאטרון אריק אביגור.

חבר השופטים ל"אספרסו קצר" כלל את השחקנית מיקי פלג רוטשטיין, היוצרת רותם נחמתי והיוצר עידו קולטון.

כ-5,000 צופים הגיעו להצגות הפסטיבל.