בצל ההסלמה הביטחונית: סוכנות הידיעות הפלסטינית "שיהאב" דיווחה היום (חמישי) כי ראש הלשכה המדינית של חמאס, איסמעיל הנייה, שוחח היום (חמישי) עם שר החוץ הרוסי, סרגיי לברוב. השניים דנו ממושכות על "ההתפתחויות בירושלים וברצועת עזה ובמאמצים המדיניים לעצור את ההסלמה".

עוד דווח, כי הנייה הביע את הערכתו לעמדה הרוסית, "התומכת בפלסטינים ודוחה את הצעדים הישראלים המתמשכים במסגד אל-אקצא". כמו כן, ראש הלשכה המדינית של ארגון הטרור הצביע על תפקידה המרכזי של רוסיה באזור ועל הקשר החשוב בין שני הצדדים. בתוך כך, השניים סקרו את "פעולות הכיבוש בירושלים ובאל-אקצא ומניעת עשרות אלפי אזרחים להגיע ולהתפלל", ועל "תקיפת המתפללים, הפלישות ומעצרם של מאות מתפללים, נשים וילדים". 

עימותים בהר הבית (צילום: רויטרס)
עימותים בהר הבית (צילום: רויטרס)

ראש הלשכה המדינית של ארגון הטרור התייחס לפעולות צה"ל בשטחי יהודה ושומרון, וכינה אותם "ירי והרג מכוון של צעירים פלסטינים, הטלת מצור על מחנה הפלטים בג'נין והפצצת אזורי מגורים ברצועת עזה". בנוסף, הדגיש הנייה את הסתירה "של הכיבוש עם הנורמות והחוקים הבינלאומיים" וקרא לרוסים לקחת תפקיד מרכזי "ולא לאפשר לכיבוש לשנות את האופי ההיסטורי של מסגד אל-אקצא והאתגרים הקדושים לאסלאם ולנצרות בירושלים". לברוב מצדו אמר כי "לרוסיה עמדה נחרצת בנושא. תמיד היינו בצד של העם הפלסטיני ובזכותו להגדרה עצמית להקים את מדינתם הפלסטינית".

כמו כן, שר החוץ הרוסי גינה את ישראל ואת "השימוש המוגזם של הכיבוש בכוח מופרז נגד אזרחים והריגתם ופציעתם של המתפללים". במקביל, הדגיש כי תהליך הנורמליזציה בין ישראל למדינות ערב, הוא "עקיפת יוזמת השלום הערבית". לברוב הוסיף כי "פתרון הסוגיה הפלסטינית הוא עניין משני" וקרא להשגת אחדות הפלסטינית, ואישר את נכונותה של רוסיה לעשות כל מאמץ בהקשר זה.

עימותים בהר הבית (צילום: ג'מאל עוואד, פלאש 90)
עימותים בהר הבית (צילום: ג'מאל עוואד, פלאש 90)

כזכור, בצל העימותים בהר הבית, משרד החוץ הרוסי הוציא הודעה רשמית ובה נכתב: "מוסקבה מודאגת מההסלמה באלימות באזור הסכסוך הישראלי-פלסטיני, בעיקר בעיר העתיקה בירושלים, לרבות מתחם אל-אקצא. אנו מודאגים בהחמרה סביב רצועת עזה, במיוחד בזמן של ימי דת המקודשים למוסלמים, לנוצרים וליהודים. על מנת לייצב את המצב, רוסיה מנהלת את כל המגעים הנדרשים עם הפלסטינים והישראלים".