המלחמה על אדמת אוקראינה: מתקפת טילים לעבר עיר הנמל אודסה פגעה בתשתיות ובמבנים, כך דיווחו היום (שבת) הרשויות המקומיות. על פי הדיווח, חמישה נהרגו במתקפה ו-18 נפצעו ומערכות ההגנה האווירית הצליחו ליירט שתי רקטות.

בתוך כך, נשיא אוקראינה וולודימיר זלנסקי הזהיר כי הפלישה של רוסיה למולדתו היא "רק ההתחלה" והקרמלין מתכוון "לפלוש למדינות אחרות". בסרטון וידיאו שפרסם בטלגרם שלו קרא זלנסקי למדינות אחרת להילחם לצד אוקראינה, ותקף: "מדינות שרוצות להישאר ניטרליות עושות את ההימור המסוכן ביותר, כי כך יפסידו הכל".

דבריו של הנשיא מגיעים זמן קצר לאחר שקבר אחים נוסף התגלה בכפר וינורדנה הסמוך למריופול. בתמונות לוויין שנחשפו נראות מספר תעלות ארוכות ומקבילות ש"כנראה יהפכו לקברים נוספים", מסרה חברת הלוויין האמריקאית מקסאר. 

לצד זאת, היועץ לנשיא זלנסקי עדכן כי כוחות רוסים חידשו את התקיפות האוויריות ומנסים להסתער על מפעלי הפלדה אזובסטל שבו נמצאים כוחותיה הנותרים של אוקראינה במריופול. 

תמונות לווין שחשפו קבר אחים במריופול, אוקראינה (צילום: רויטרס)
תמונות לווין שחשפו קבר אחים במריופול, אוקראינה (צילום: רויטרס)

במקביל לכך, המודיעין הבריטי העריך הבוקר כי הכוחות הרוסיים לא השיגו הישגים גדולים ב-24 השעות האחרונות למרות פעילותם המוגברת. בנוסף, למרות ההצהרות על כיבושה של מריופול, ניכר כי המשך הלחימה בעיר גורם לתסכול רב בקרב הכוחות הרוסיים.

עוד ציינו בבריטניה כי המצב במריופול מקשה על התקדמות הרוסיים באזור דונבאס, וכי הכוחות האוויריים והימיים של רוסיה לא ביססו שליטה באף אחד מהתחומים בגלל היעילות של ההגנה האווירית והימית של אוקראינה.

דוח מיוחד חשף: גרמניה וצרפת סיפקו נשק לרוסיה במקביל למלחמה

דוח מיוחד של האיחוד האירופי חשף כי גרמניה וצרפת סיפקו עד החודש האחרון נשק התקפי מתקדם לצבא רוסיה, כך דווח היום בעיתון הבריטי "הטלגרף". הדוח חשף כי שתי המדינות, לצד שמונה חברות נוספות באיחוד, ניצלו פרצה באמברגו הנשק שהוטל על רוסיה לאחר סיפוח חצי האי קרים ב-2014, וסיפקו לה כלי נשק עד נחשפה הפרצה.

על פי ההערכות, עלות הנשק שסופק לרוסיה על ידי עשרת החברות בשמונה השנים האחרונות מגיעה לכ-350 מיליון אירו. שכן צרפת וגרמניה אחראיות למכירת נשק לרוסיה בהיקף של 273 מיליון אירו, כך עולה מהדוח. לצד זאת, למרות שמדובר בחברות פרטיות, הממשלות של צרפת וגרמניה הן אלו שנדרשו לחתום ולאשר את רישיונות הייצוא. 

כוחות רוסים באוקראינה (צילום: REUTERS/Chingis Kondarov)
כוחות רוסים באוקראינה (צילום: REUTERS/Chingis Kondarov)

מהדוח עולה כי מדינות האיחוד סיפקו לרוסיה פצצות, טילים, רקטות, רובים וכן כלי נשק ותחמושת נוספים. כאשר על פי ההערכה הסבירות שכעת הנשק הזה משמש את צבא רוסיה בפלישתה לאוקראינה גבוהה מאוד. 

בתגובה לדברים טענו בגרמניה כי הרוסים טענו שהנשק מיועד למטרות של ביטחון שוטף, וכי אם היו יודעים את כוונות התקיפה של רוסיה לא היו מאשרים זאת.