ביום שישי האחרון צוין ברחבי העולם יום כדור הארץ, וארגון The Natural Step ישראל הוא הראשון שביקש לבחון את השאלות "עד כמה הישראלים מודעים למושג הקיימות, ומהם אורח חיים מקיים והתנהלות אנושית שאינה פוגעת בסביבה?".

השאלות נבחנו בסקר שנערך על ידי מכון המחקר פאנלס בקרב מדגם מייצג של האוכלוסייה הבוגרת בישראל. לפיו, 72% בטוחים שהם יודעים מהי קיימות ו־22% חושבים שהם יודעים.

כמו כן, בתשובה לשאלה "מהי קיימות עבורך?" 46% השיבו שהכוונה לאיכות הסביבה, 33% ענו שמדובר באנרגיה ירוקה (33%), וכ־25% השיבו שהכוונה לצמצום פסולת ולשימוש חוזר במוצרים וכן לצמצום פלסטיק ולציוד חד־פעמי. 21% מהנשאלים ציינו כי צריכה אחראית ובנייה ירוקה הם הנושאים החשובים ביותר לקיימות, ו־18.7% השיבו כי צמצום בזבוז מזון הוא קיימות עבורם.

ד"ר מיכל ביטרמן, מייסדת ומנכ"לית TNS ישראל, אמרה: "אנחנו יודעים שמשאבי הטבע שלנו הולכים ומתמעטים, ומנגד יש תנועה הפוכה של גידול באוכלוסיית העולם וצריכה הולכת וגוברת של אנרגיה, מים, חומרי גלם וקרקעות. אנחנו עושים שימוש יתר באדמה ומשתמשים בפלסטיק ללא הפסקה, וכמויות האשפה שאנחנו מייצרים לא נעלמות. קיימות היא ההבנה שיש גבול למה שאנחנו יכולים לצרוך ושהכל מחובר לכל".
היא הוסיפה: "כיום הנושא עדיין לא נמצא על סדר היום הלאומי, ומשרדי ממשלה מעטים מפנים תקציבים ראויים לטיפול בסוגיה. לכל משרד יש נגיעה בתחום ולא רק למשרד להגנת הסביבה, והגיעה העת לאמץ פרקטיקות משמעותיות שיקדמו את התחום".

מיכל ביטרמן  (צילום: שחר תמיר)
מיכל ביטרמן (צילום: שחר תמיר)


על פי הסקר, 82% מהנשאלים מסכימים כי מוצרים של חברות הפועלות לפי "ערכי קיימות" פוגעים פחות בסביבה, ו־87% מאמינים שהחלטותיהם בנוגע למוצרים שהם בוחרים לקנות או לא לקנות יכולות לייצר השפעה חיובית על הסביבה. כמו כן, 67% מוכנים לשלם יותר עבור מוצר שיש לו ערכים חברתיים או סביבתיים.

ביטרמן ציינה: "ברור שלציבור בישראל יש רמת נכונות ראשונית לקחת חלק במסע השינוי למען קיימות. לא מדובר בירידה באיכות החיים או בהקרבה, אלא בהתנהלות נכונה יותר, ופה העסקים נכנסים לתמונה באמצעות ייצור פתרונות פרקטיים לאימוץ".