האם תהיתם פעם מה קורה אם אישה יולדת בזמן טיסה? הדבר קורה לעתים רחוקות מאוד. בין היתר, הודות לחוקים המחמירים של חברות התעופה ושל חברות המבטחות נוסעים לפני יציאתם לחו"ל, לפיהם, אישה בהריון לא תוכל לטוס לאחר שעברה את השבוע ה-36 להריונה.

אבל תמיד יש מי שלא ממושמע לחוקים. למעשה, ממש לאחרונה בחודש ינואר השנה, אישה בשם ג'יג'י ילדה את בנה בטיסה של חברת יונייטד איירליינס, שהיתה בדרכה לארה"ב מגאנה שבמערב אפריקה. מחברת התעופה נמסר כי הצוות פעל במהירות רבה, סייע ביעילות לאישה והבטיח לשמור עם ביטחונה וביטחון בנה לאורך כל הטיסה. "התרגשנו מאוד כשהמטוס נחת עם נוסע אחד נוסף", אמר דייל שהיה על הטיסה. 

אישה בהריון (צילום: Shutterstock)
אישה בהריון (צילום: Shutterstock)

אז מהו ההליך, כשנוסעת נאלצת ללדת בעיצומה של טיסה? והאם יש אמת בשמועה שתינוקות שנולדו בשמיים, זכאים לטיסות בחינם לכל החיים? לדברי הדייל והסופר ג'יימס וויסונג, צוות תא הנוסעים אינו מוסמך ליילד נשים, ואין נוהל מוגדר מראש עבור הדיילים. עם זאת, הוא סיפר כי האחריות העיקרית של הצוותים היא לעדכן את הטייס ו"לקרוא לאיש מקצוע רפואי להתייצב" - אם יש אחד כזה על המטוס. לאחר מכן, הצוות יחליט אם נדרשת נחיתת חירום.

מהו הלאום של תינוק שנולד במהלך טיסה?

בדרך כלל, לתינוק "יוקצה לאום המרחב האווירי בו נמצאת חברת התעופה באותו רגע", כך לפי מידע על זכויות נוסעים של חברת EUclaim. הם הוסיפו: "למשל, תינוקות שנולדו במרחב האווירי של ארה"ב, יקבלו אזרחות אמריקאית. אם המדינה לא תאפשר זאת, התינוק יקבל את אזרחות הוריו או את אזרחות המדינה שבה חברה התעופה רשומה". 

האם תינוקות שנולדו במטוס, מקבלים טיסות בחינם לכל החיים?

למרבה הצער, נראה שזו אגדה אורבנית. אמנם, היו כמה מקרים שבהם חברות תעופה העניקו טיסות מיוחדות לנולד חדש ללא תשלום, אבל זה לא אירוע שכיח, וזה לא דבר שהילוד זכאי לו. עם זאת, היו גם מקרים שחברות נתנו לרך הנולד ולהוריו טיסה בחינם לעיר האהובה עליהם, או אפילו קראו למטוס על שמו של התינוק.

מטוס של חברת ''גולף אייר'' (צילום: יח''צ)
מטוס של חברת ''גולף אייר'' (צילום: יח''צ)

האם זה בטוח לטוס בחודשי הריון מתקדמים?

לפי ה-NHS (שירות הבריאות הלאומי של הממלכה המאוחדת), טיסה בהריון אינה מזיקה לנוסעת או לתינוק, אך על האם לדון בכל בעיה או סיבוכי הריון עם הרופא לפני העלייה למטוס. הסיכוי להיכנס ללידה מוקדמת, גבוה יותר באופן טבעי לאחר השבוע ה-37 להריון, או השבוע ה-32 במידה והאישה נושאת תאומים, כך שחברות תעופה מסוימות לא יאפשרו לטוס מעבר לשבועות אלה. ה-NHS גם קבע: "לאחר שבוע 28 להריון, חברת התעופה עשויה לבקש מרופא הנשים המאשר שאינך בסיכון".