"אנחנו במצב שבו חוק החברות אינו נותן מענה ראוי לבעייתיות בחברות ללא גרעין שליטה", טען אתמול עו"ד איתן שמואלי, ראש תחום שוק ההון במשרד עו"ד ליפא מאיר, בפורום שוק ההון של דן אנד ברדסטריט (D&B).

הוא הוסיף: "המצב עלול להיות מנוצל על ידי דירקטורים. ראינו מה קרה עם הסערה בחברת נורסטאר וגם בשופרסל, כאשר הפניקס וקרן ספרה מנעו את המיזוג שלה עם דלק ישראל. ראינו כיצד יקי ודמני (יו"ר שופרסל היוצא - י"ש) מצא את עצמו מחוץ לרשת, כשהיה ברור שהמהלכים שהציע אינם עולים בקנה אחד עם טובת בעלי המניות".

עוד אמר שמואלי: "עד שתזכיר הצעת החוק של משרד המשפטים יעבור את הליכי החקיקה, הרגולטורים יכולים לאפשר לגופים המוסדיים להיות מעורבים יותר בפיקוח על החברות הציבוריות שבהן אין בעלי שליטה".

ראש מחלקת שוק ההון במשרד עמית פולק מטלון עו"ד דני מרקוביץ התייחס אף הוא לנושא ואמר: "המציאות הכלכלית מחייבת את ריכוך הכוח המצוי בידי המנהלים הבכירים, את הגברת עצמאות הדירקטוריון על מנת להגביר פיקוח על חברי ההנהלה ואת יצירת מעורבות בעלי המניות בקבלת החלטות על עסקאות חריגות".

ראש מחלקת שוק ההון במשרד פרל כהן עו"ד אילן גרזי: "במאבקי השליטה יש לא מעט יזמים צעירים שמקבלים את המימון מגופים מוסדיים ורוכשים את השליטה בחברות. למעשה, הם מאפשרים השאת תשואה על המניה ומביאים את החברות למצב טוב יותר".

הוא הוסיף: "אני רואה את היתרונות בחברות ללא גרעין שליטה. אנחנו צפויים לראות בשנה הנוכחית הרבה עסקאות רכישות שליטה ומאבקי שליטה בתאגידים גדולים - בנכסים ספציפיים שיש לחברות האלו או במקרה של חברות ביטוח שנהנות מיכולות פיננסיות ניכרות".

סמנכ"לית דאטה ואנליזה ב־D&B אפרת שגב ציינה כי ב־2021 גויסו בשוק המניות 26 מיליארד שקל, וכמחצית מהם על ידי חברות חדשות. ברבעון הראשון לשנת 2022 לבדו גויסו 7.5 מיליארד שקל, ורובם על ידי חברות ותיקות.

עוד אמרה: "אנו צופים אתגרים לא פשוטים במערכת הכלכלית ובשוק ההון, בהם בלימת האינפלציה אל מול ההשלכות של העלאות הריבית, המתיחות הביטחונית המחודשת וההתמודדות עם המשך הפגיעה בהיצע ובשרשרת האספקה העולמית".