האם סגרי הקורונה והריחוק החברתי תרמו לזינוק החריג במקרים של דלקת הכבד החריפה בקרב ילדים בחודשים האחרונים? מומחי בריאות העריכו היום (שלישי) כי מערכת החיסון של הילדים הייתה פגיעה יותר לנגיף שגרם לדלקת מאחר שהם לא נחשפו למחלות שכיחות בשל הגבלות הקורונה שצמצמו מגע עם אחרים.

על פי ארגון הבריאות העולמי, ידוע עד כה על 169 מקרים של ילדים ב-12 מדינות שחלו בדלקת הכבד החריפה מאז תחילת השנה, כאשר אחד הילדים מת ולפחות 17 נזקקו להשתלה. הרוב המכריע של המקרים היה בבריטניה עם 114 ילדים חולים, כאשר בספרד זוהו 13 חולים, בישראל היו 12 חולים ובארה"ב התגלו 11 ילדים חולים.

עדיין לא ברור לחלוטין מה גרם לעלייה החדה במספר המקרים, כאשר עד כה לא זוהו נגיפי ההפטיטיס המוכרים שגורמים לדלקות כבד וגם נשלל קשר לחיסוני הקורונה. עם זאת, ב-75 אחוז מהמקרים בבריטניה זוהו אדנו-וירוסים, נגיפים שגורמים להצטננויות, אולם כאשר מערכת החיסון לא יכולה להתמודד אתם, הם עלולים גם לגרום לדלקת כבד.

לפי הנתונים בבריטניה, במהלך הסגרים כמעט לא נרשמו מקרים של הידבקות באדנו-וירוסים, אולם כעת יש 200 עד 300 מקרים בכל שבוע, בהשוואה ל-50 עד 150 מקרים בשבוע בתקופה שלפני מגפת הקורונה.

המשטרה אוכפת את הנחיות הסגר בקורונה (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)
המשטרה אוכפת את הנחיות הסגר בקורונה (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)

ד"ר מירה צ'אנד, האחראית על תחום מחלות מדבקות בסוכנות לביטחון בריאותי בבריטניה, ציינה כי ההערכה המובילה היא שההתפרצות הנוכחית קשורה ל"מחזור רגיל של אדנו-וירוס", והסבירה כי ילדים צעירים ככל הנראה חשופים יותר לנגיף מאחר שהם לא נחשפו אליו "בשלבים המעצבים שלהם" בתקופות הסגר והמגבלות החברתיות של המגפה.

"ייתכן שלא ראינו הרבה מהנגיפים האלה בשנתיים האחרונות. אבל יש לנו גורם משותף שמשפיע על קבוצת גיל מסוימת של ילדים צעירים ואשר גורם לזיהום הזה להיות חמור יותר או גורם לו לעורר איזושהי תגובה חיסונית", אמרה צ'אנד בקונגרס האירופי למיקרו-ביולוגיה קלינית ומחלות זיהומיות בליסבון.

אייקטריני מוגקו מהמרכז האירופי לבקרת מחלות ומניעתן הביעה חשש לנוכח העלייה במספר המקרים לאחר הסרת מגבלות הקורונה. "בגלל מגבלות הריחוק החברתי במהלך המגפה, היו רק מקרים ספורים בשנים 2020 ו-2021", אמרה. "אבל הייתה הפצה גבוהה מאז תחילת 2022, במיוחד בקרב בני חמש ומטה".

עם זאת, מומחים גם הפצירו בהורים שלא להיכנס לבהלה וכי הסיכון למוות או להשתלה עדיין נמוך מאד. "אם ילד מפתח צהבת אחרי החודשים הראשונים לחייו, ההורים צריכים לפניות לטיפול רפואי מיד", אמר פרופ' אליסטר סטקליף, רופא ילדים מהקולג' האוניברסיטאי בלונדון, בשיחה עם הדיילי מייל. "אבל זה נכון לכל ילד שמפתח צהבת בחודשים הראשונים לחייו ולכן לא מדובר בעצה חדשה. עם מקרה מוות בודד וללא גורם ודאי (לדלקת), החיים יכולים להימשך כרגיל. אין דבר מפחיד יותר מהפחד עצמו".