שיא של יותר מ-2,700 תקריות אנטישמיות נרשם בארה"ב בשנה שעברה, מרביתן בתקופת מבצע "שומר החומות" ברצועת עזה - כך עולה מהדוח השנתי של הליגה נגד השמצה שפורסם היום (שלישי). על פי הדוח החדש, מספר התקריות עמד על 2,717 אירועים, עלייה של 34 אחוז לעומת השנה שלפני כן והנתון הגבוה ביותר מאז שהליגה נגד השמצה החלה בתיעוד התקריות האנטישמיות בארה"ב בשנת 1979. בין ה-10 במאי, מועד תחילת מבצע "שומר החומות", ועד סוף מאי, נרשם גידול של 141 אחוז במספר המקרים לעומת התקופה המקבילה בשנת 2020.

88 מכלל האירועים היו תקריות של אלימות גופנית כלפי יהודים עם מניע אנטישמי, וזאת לעומת 33 מקרי אלימות בשנת 2020, כאשר 15 מהמקרים התרחשו בזמן המבצע ברצועת עזה. בסך הכל, נרשמו 131 נפגעים ו-11 תקריות עם שימוש בנשק קטלני, אולם לא היו קורבנות בנפש. 1,776 תקריות היו הטרדה עם קללות אנטישמיות או שימוש בתיאוריות קשר ודעות קדומות כלפי יהודים. עוד 853 אירועים היו של השחתת רכוש, כאשר ב-578 מתוכם נעשה שימוש בצלבי קרס.

יהדות ארה''ב, אילוסטרציה (צילום: רויטרס)
יהדות ארה''ב, אילוסטרציה (צילום: רויטרס)

הדוח גם ציין כי אירועים אנטישמיים תועדו בכל 50 מדינות ארה"ב ובמחוז קולומביה של וושינגטון הבירה. המספר הגבוה ביותר נרשם בניו יורק עם 416 תקריות, בניו ג'רזי התרחשו 370 תקריות, קליפורניה (367), פלורידה (190), מישיגן וטקסס (112 כל אחת).

"אנו מורגלים מאז ומתמיד לגידול בפעילות האנטישמית במהלך תקופות של עימות מוגבר בין ישראל לארגוני הטרור, אך האלימות שהיינו עדים לה בארה"ב בעימות האחרון הייתה איומה," אמר ג'ונתן גרינבלט, המנכ"ל העולמי של הליגה נגד השמצה. "יהודים הותקפו ברחובות ללא סיבה נראית לעין, למעט עובדת היותם יהודים ונראה היה שהנחת העבודה המקובלת היא שאם אתה יהודי - אתה אשם במה שמתרחש בצד השני של העולם."

גרינבלט הוסיף כי "כאשר אנו עוסקים בתקריות אנטישמיות בארה"ב, קשה להצביע על אידיאולוגיה אחת או מערכת אמונות שעומדת מאחוריהן ובמקרים רבים איננו יודעים מהו המניע". "יחד עם זאת, ידוע לנו שיהודים חווים תקריות אנטישמיות בשיעור שלא נראה כמוהו לפחות 40 שנה, דבר המעורר דאגה עמוקה ומצביע על הקרעים החברתיים בתמונה הרחבה יותר", הודה.