תופעת האנטישמיות - הנתונים העגומים: בשנת 2021 נרשמה מגמה של גידול דרמטי בתקריות האנטישמיות כמעט בכל המדינות בהן קיימים ריכוזים גדולים של יהודים, כך מתריעים ב"מרכז לחקר יהדות אירופה בימינו" בפקולטה למדעי הרוח של אוניברסיטת תל אביב, שפרסם היום (שלישי) את הדו"ח השנתי על מצב האנשטימיות בעולם לקראת יום השואה והגבורה.

עורכי הדוח סבורים כי בין הגורמים העיקריים לתופעה ב-2021 היו עליית הימין הקיצוני והשמאל הקיצוני ושגשוג תיאוריות קונספירציה בעקבות משבר הקורונה. "כאשר ישראל מגנה על עצמה, יהודים ברחבי העולם נפגעים. מבצע 'שומר החומות' עורר גל חריף במיוחד של פגיעות אנטישמיות", הם ציינו עוד.

"למרות המשאבים הרבים שמוקדשים בשנים האחרונות למאבק בתופעה, האנטישמיות הולכת ומתגברת", הם מתריעים – "הפתרון אינו בהכרח עוד תקציבים, עוד כנסים ועוד חקיקה. נדרשת בחינה אמיצה ומקיפה של היעילות והתועלת של אסטרטגיות הפעולה הקיימות".

צלב קרס על מבנה שאכלס בעבר בית כנסת בעיר מומנהיים שבצרפת (צילום: רויטרס)
צלב קרס על מבנה שאכלס בעבר בית כנסת בעיר מומנהיים שבצרפת (צילום: רויטרס)
 

זו השנה ה-28 בה המרכז מפרסם את הדוח השנתי על מצב האנטישמיות. הדוח, המתייחס לשנת 2021, מתבסס על ניתוח של עשרות מחקרים שנעשו ברחבי העולם, לצד מידע שנמסר מרשויות אכיפת החוק, גופי תקשורת וארגונים יהודיים במדינות שונות. הממצאים המדאיגים מצביעים על גידול חד במספר התקריות האנטישמיות במדינות רבות בעולם, גם בהשוואה לשנת 2019, טרום מגפת הקורונה. 

דרוש שינוי באסטרטגיה

עורכי הדוח דיווחו אף על גידול דרמטי במספר התקריות האנטישמיות בארצות הברית, קנדה, בריטניה, גרמניה ואוסטרליה ומנתוניו עולה כי הגידול קשור בהתחזקות של תנועות ימין קיצוני ושמאל קיצוני ובבמה הנדיבה שנותנות רשתות חברתיות להפצת שקרים והסתה. 

ראש "המרכז לחקר יהדות אירופה בימינו", פרופ' אוריה שביט, אמר עם פרסום הדוח: "משהו לא עובד. בשנים האחרונות הושקעו ברחבי העולם משאבים עצומים במאבק באנטישמיות, שכללו תכניות חשובות ומבורכות – אבל מספר התקריות האנטישמיות, בכלל זה החמורות, נמצא במגמת נסיקה. הדבר הקל הוא לומר שצריך יותר חוקים ויותר תקציבים. אבל מה שנדרש באמת הוא בדיקה אמיצה ומקיפה של היעילות של אסטרטגיות הפעולה הקיימות".

פרופ' שביט הוסיף כי "פשעי המלחמה הרוסיים, שנעשים תוך חילול ציני של זיכרון השואה, מלמדים אותנו שחלק ממי שהצהירו על מחויבות למאבק לא התכוונו לכך ברצינות ולא הפנימו את לקחי מלחמת העולם השנייה. העולם היהודי חייב להתעשת ולהבין שמאבק באנטישמיות ומאבק למען הסדר הדמוקרטי-ליברלי הם אותו מאבק".

פרופ' דינה פורת, מייסדת המרכז, הדגישה בסקירה שכתבה על הסיבות לעלייה במספר האירועים האנטישמיים, את ההשפעה השלילית של הרשתות החברתיות על התחזקות התופעה. לדבריה, בתקופת הקורונה והסגרים, שבהם אנשים ישבו ספונים בבתיהם מול המחשבים,  גדלה החשיפה לתיאוריות קונספירציה המשגשגות באינטרנט, ובכלל זה להאשמה, לפיה הנגיף נוצר  והופץ על ידי יהודים וישראל כשהסגרים הוסרו. 

סקירות העומק שמתפרסמות בדוח מצביעות על תופעות מדאיגות במדינות שונות:

ד"ר אינה שטקסר מצביעה על התחזקות האנטישמיות הממוסדת בדיקטטורה של בלארוס; ד"ר קרל יונקר וד"ר לב טופור מצביעים על החדירה של תנועות ימין אנטישמיות לזרמים המרכזיים של השמרנות האמריקאית; ד"ר אופיר וינטר מצביע על קולות בעולם הערבי שצובעים את "הסכמי אברהם" בצבעים אנטישמיים מובהקים ועו"ד טליה נעמת מצביעה על הקושי של מערכת המשפט בצרפת לקרוא לאנטישמיות אסלאמיסטית  בשמה.

הדו"ח מפרט את האירועים האנטישמיים במדינות שונות בעולם:

בארה"ב - 251 אירועים אנטישמיים בתוך כשלושה שבועות

משטרת העיר ניו יורק דיווחה בשנת 2021 על 214 אירועים של פשעי שנאה כלפי יהודים, לעומת  126 ב-2020. משטרת לוס אנג'לס דיווחה על 79 פשעי שנה כלפי יהודים, לעומת 40 בלבד ב-2020. במהלך אירועי מאי 2021 ומבצע "שומר החומות", דווחו ברחבי ארה"ב 251 אירועים אנטישמיים בתוך כשלושה שבועות בלבד. 

על פי הסקר השנתי של הוועד היהודי-אמריקאי (AJC), 2.6% מיהודי ארה"ב חוו תקיפות אנטישמיות פיסיות בחמש השנים האחרונות. על פי נתוני הליגה נגד השמצה, נרשם גידול של 27% לעומת 2020 ו-113% לעומת 2019 במספר התקריות של הפצת תעמולה אנטישמית מצד ארגוני עליונות לבנה. הנתונים האלה מדאיגים במיוחד, שכן במספר התקריות של הפצת תעמולה של עליונות לבנה בכלל נרשמה דווקא ירידה.

שיא במספר האירועים האנטישמיים באוסטרליה; בבריטניה - גידול של 78% בתקריות הפיזיות כלפי יהודים

צרפת: השירות להגנת הקהילות היהודיות, בשיתוף עם משרד הפנים, דיווח בשנת 2021 על 589 אירועים אנטישמיים – זינוק  של 74% לעומת שנת 2020, אבל ירידה של 15% לעומת 2019.

קנדה: בחודש מאי 2021 רשם ארגון בני ברית שיא של 40 שנה (מאז החל התיעוד ב-1982) באלימות פיזית על רקע אנטישמי בחודש אחד – 61 תקיפות. בסך הכול נרשמו באותו חודש 266 תקריות, גידול של 54% לעומת התקופה המקבילה ב-2020.

בריטניה: בשנת 2021 דיווח ארגון השירות הקהילתי (CST) על 2,255 תקריות אנטישמיות, גידול של 34% לעומת 2020 ו-24% לעומת 2019. גידול חד של 78% לעומת 2020 נרשם במספר התקיפות הפיסיות נגד יהודים.

גרמניה: על פי נתונים של משטרת גרמניה תועדו ברחבי המדינה ב-2021 3,028 תקריות אנטישמיות, גידול של 28.8% לעומת 2020 ו-49% לעומת 2019. הדוח אף הצביע על תופעה מטרידה שהתעצמה ב-2021: מתנגדי חיסונים גרמנים שמשווים את מצבם למצב היהודים בשואה. 

אוסטרליה: בשנת 2021 נרשמו ברחבי המדינה 447 אירועים אנטישמיים– גידול של 35% לעומת 2020 ו-21.5% לעומת 2019. במאי התרחש מספר האירועים הגדול ביותר לחודש אחד אי פעם - 88 אירועים אנטישמיים.