ראש הממשלה לשעבר, אהוד אולמרט, שוחח הבוקר (שישי) עם ניסים משעל ב-103FM והתייחס למכתבי האיום לעבר משפחתו של ראש הממשלה, נפתלי בנט, וכן לאיום האיראני.

"מדובר במשהו מתוכנן שעושים אותו אנשים אלימים ורוצחים פוטנציאליים. לא מדובר באיזה צעקן משולי ההפגנות ברחוב, אלא באנשים שיש להם נגישות לכלי נשק. אנשים שיודעים להסוות היטב את המכתבים - איך הם שלחו אותם, איך הם מגיעים, אני חס וחלילה לא רוצה לייצר בהלה מופרזת, או לייצר אווירה של הפחדה, אבל כן. מדובר בארבעה ילדים ובהורים שלהם, שהם בני אדם לפני שהם ממלאי תפקידים. אני חושב ששירות הביטחון והמשטרה צריכים לקחת את העניין הזה בצורה הגבוהה ביותר. אנחנו חיים במדינה בה נרצח ראש ממשלה בדיוק כפועל יוצא של סוג כזה של הסתה שמתנהלת היום כנגד נפתלי בנט", פתח אולמרט את דבריו. 

"ההסתה שמתנהלת נגד בנט היום היא צעד נוסף ומשמעותי גם בהמשך להסתה שאז נגמרה ברצח. כי פה מה שאומרים לנפתלי בנט הוא 'אתה ראש ממשלה לא לגיטימי', אומרים לו 'אתה צריך להתפטר כי אנחנו החלטנו שאתה לא ראוי להיות ראש הממשלה של מדינת ישראל בגלל שאתה מייצג ככה או מייצג אחרת או שיש לך תמיכה כזו או תמיכה אחרת'. זה ערעור על הבסיס היסודי ביותר של החיים הדמוקרטיים. באמצעים שזה נעשה זה לפי דעתי דבר חמור ביותר. אני צריך לומר, ושלא יהיו כאן אי הבנות - זהו פועל יוצא ממערכת משומנת, מאורגנת ושיטתית של הסתה שנמשכת מהיום הראשון של נפתלי בנט בתפקיד ראש הממשלה. היה ניסיון לפסול את הלגיטימיות של מינויו, של בחירתו על ידי הכנסת ברוב של 61 חברי כנסת", הוסיף. 

אהוד אולמרט (צילום: יונתן זינדל)
אהוד אולמרט (צילום: יונתן זינדל)

כשנשאל למי הוא מפנה אצבע מאשימה, השיב אולמרט: "אני מפנה אצבע מאשימה לכל מי שעושים את זה. זהותם ידועה. הם כולם סובבים סביב הציר של מי שהנהיג את מערכת ההסתה, במידה רבה, בשנת 95 נגד יצחק רבין. עכשיו, הוא נותן את ההשראה שמולידה את ההסתה הזו ואת האיומים האלה. אני לא אמרתי שהוא עומד. אני אמרתי שההשראה, שהדה לגיטימציה שנעשית לנפתלי בנט נעשית על ידי נתניהו. הדה לגיטימציה היא חד משמעתית, והיא נעשית בהשראתו. מי שעוסק בביצוע באופן כזה או אחר, ועד כמה הוא מרחיק לכת מעבר למה שהדברים שהוא שומע משפיעים עליו זה אני כבר לא יכול לומר. בשלב זה אני לא רוצה להטיח אשמה מעבר לכל הדברים שאמרתי. ככה או ככה מדובר בצעד חמור ביותר שמחייב פעולה מיידית בדרגים הכי בכירים. דרך אגב, אני מניח שהפעולה הזו כבר נעשית ואני מכיר את שירות הביטחון שלנו, זה ארגון יוצא מהכלל והוא יגיע לאלו ששלחו את המכתבים האלה. אני מקווה שהם יכניסו אותם לבור עמוק ולתקופה מאוד ארוכה. זאת בכדי שהם ודומיהם יבינו שפה לא משחקים יותר". 

בהמשך התייחס לאזהרת הבית הלבן על כך שאיראן יכולה לפתח נשק גרעיני בתוך שבועות: "כל אחת מההצהרות מיועדת לכיוון הפוך. בוושינגטון מצהירים שישנה סכנה כי האיראנים יכולים לפתח נשק גרעיני בתוך תקופה קצרה מאוד, ולכן צריך לעשות איתם הסכם. אנחנו מצעירים שישנה סכנה של פצצה גרעינית איראנית בכדי להסביר למה אסור לערוך איתם את ההסכם. למיטב ידיעתי חלק מההצהרות האלה נעשות בהגזמה מופרזת מלכתחילה בכדי לשרת איזושהי אג'נדה שעומדת על סדר יומה של הממשלה האמריקאית. במקרה הזה, מדובר ברצון להביא לתהליך השלמת המשא ומתן אל מול קולות ההתנגדות שמגיעות ממדינות כמו ישראל, וגם מחלק ממדינות המפרץ שגם הן חרדות מפני אפשרות חתימת ההסכם". 

"אני אומר שההצהרות האלה לא באמת משקפות את המצב. זה נעשה מתוך רצון להשפיע על המתנגדים להסכם בקונגרס האמריקאי ומחוצה לה. לפי דעתי, האיראנים נמצאים בשלב בו הם יכולים להאיץ באופן משמעותי את העשרת האורניום, וזהו תהליך שיכול לקחת כמה חודשים ולא כמה שבועות. יש הבדל גדול בין כמה שבועות לבין כמה חודשים, ועדיין לא ראינו את קפיצת המדרגה הזו אצל האיראנים. אני חושב שמה שכרגע בא לידי ביטוי בהצהרות של האמריקאים זה הרצון לשכנע שצריך לעשות איתם הסכם, ולא החשש האמיתי שמחר בבוקר תהיה להם פצצה", הוסיף. 

"אין לנו אופציה צבאית לערוך מתקפה כוללת נגד איראן. נגד כל המתקנים שמפוזרים במקומות שונים במדינתם, רובם חבויים מתחת לאדמה. אם אתה רואה את חיל האוויר מסתער על כל מיני נקודות באיראן פשוט תשכח מזה, זה לא יקרה. אין לנו את האופציה הזו וצריך להפסיק ליצור פה בהלה מיותרת. היו לנו אופציות אחרות ואנחנו ניצלנו אותן", המשיך אולמרט. 

"לעכב זה דבר מאוד חשוב, כי בינתיים אנחנו מפתחים יכולות הגנתיות והתקפיות שיעזרו לנו להתמודד עם האיומים נגד מדינת ישראל בצורה מאוד אפקטיבית, בעוד תקופה לא ארוכה. בשעתו היה איום הרקטות גם מצפון וגם מדרום, ולא הייתה לנו הגנה נגד זה. הממשלה שלי החליטה אז על פיתוח כיפת ברזל ומי שהיה מאוד מרכזי במאמץ הזה הוא עמיר פרץ שכיהן כשר הביטחון דאז, ותמיד צריך להזכיר את זה. קיבלנו את ההחלטה, ומאז האיום של הרקטות השתנה. ככה זה יהיה בעתיד גם נגד טילים בליסטים ההמלצה שלי היא שהממשלה תשתף פעולה עם ממשל ביידן - זה חלק מהמאמץ האמריקאי", סיים אולמרט את דבריו. 

סייעה בהכנת הכתבה: עדן בן ארי, 103fm