ביום רביעי הקרוב ירכינו את ראשם ישראליות וישראלים - בארץ וברחבי העולם - לציון יום הזיכרון לחללי מערכות ישראל ולנפגעי פעולות האיבה. גברים ונשים שנפלו במסע הארוך לתקומתה ושמירת ביטחונה של מדינת ישראל. התגשמות החזון הציוני.

נשים רבות השתתפו בכוח המגן עוד בעידן שלפני קום המדינה. עם הדמויות המזוהות עם גבורה נשית ותקומה ציונית נמנות רחל ינאית בן־צבי, ממייסדי ארגון ההגנה, שרה אהרונסון ממחתרת ניל"י, הצנחניות חנה סנש וחביבה רייך, ועוד לוחמות רבות אחרות.

בסרטו של הבמאי אבי נשר "תמונת נצחון", הוצגה דמותה מעוררת ההשראה של מירה בן ארי, שלחמה בגבורה בעת הקרב על קיבוץ ניצנים ב־1948. במלחמת העצמאות נפלו 114 נשים בקרבות; נשים, שהיו חברות במחתרות השונות עוד לפני קום המדינה, שהרגישו חובה (וזכות) מוסרית להילחם על תקומתה של הארץ בשעת הדחק הגדולה ביותר.

אולם תפקיד הנשים במערך הלוחם השתנה לאחר קום המדינה, כבר במאי 1948 - עם הקמת צה"ל. אז נקבע שנשים ישרתו בתפקידי הגנת יישובים, בתפקידים מקצועיים, בתפקידים מנהלתיים ובתפקידי עזר, בעוד מקומן בלוחמה ובהגנה על גבולות ארצנו נדחק לשוליים. המגמה השתנתה שוב בשנות ה־90 עם בג"צ אליס מילר שסלל את הדרך מחדש.

יום הזיכרון השנה יצוין לצד הגידול המשמעותי של 160% בשילובן של נשים בתפקידי לוחמה, והעובדה שכיום נשים מהוות 18% ממערך הלחימה של הצבא.

במהלך השנים האחרונות קודמו נשים אחדות לדרגת אלוף, לצד נשים שמובילות יחידות קרביות כמו איסוף קרבי, מפקדות טייסות וניווט קרב, מפקדת גדוד קשר, מפקדת גדוד תותחנים, הגנה אווירית, חילוץ והצלה ועוד. כחלק מהמהפכה המגדרית שעוברת על העולם, נשים בישראל חזרו ביתר שאת להתגייס ולשרת בתפקידי ליבה למען שמירת ביטחונה וחוסנה של מדינתנו. היחידות הקרביות המעורבות מהוות אכסניה לצעירות נחושות שמעוניינות לקחת חלק שוויוני בהגנה על הארץ.

אחד מסיפורי הגבורה הנשית של השנים האחרונות הוא של רב סמל ראשון הדס מלכא ז"ל, לוחמת מג"ב שנלחמה בעוז בעת פיגוע בעיר העתיקה ב־2017 ונהרגה תוך כדי מאבק במחבל. בזכות נשים כמוה ומעשי הגבורה שלהן בחורות צעירות מתגייסות היום לצה"ל ובוחרות לשרת בתפקידים קרביים.

את יום הזיכרון יציינו, גם השנה, בקהילות יהודיות וישראליות בתפוצות. "רצים לזכרם", מיזם שפועל בישראל כשבע שנים, מרחיב את תחום פעילותו בשיתוף המחלקה לארגון וקשר עם ישראלים בתפוצות בהסתדרות הציונית העולמית, כך שבחמש יבשות ירוצו לזכר הנופלים.

הפעם, קבוצה של עשרות נשים ישראליות שמתגוררות בוונקובר, קנדה, לקחה את "רצים לזכרם" עוד כמה צעדים קדימה: הנשים ירוצו תוך הנפת לפיד הגבורה הנשית, לזכרן של הנשים שנפלו במערכות ישראל. מסלול ריצתן פרוש על פני 120 שנות ציונות, 74 שנים של ישראליות, והוא חוצה מדינות וימים. 

המחברת היא ראשת המחלקה לארגון וקשר עם ישראלים בתפוצות בהסתדרות הציונית העולמית, יוזמת אירועי "הלב עוד שם" לחיבור ישראלים מכל העולם עם יום הזיכרון לחללי מערכות ישראל.