יש הרבה סוגי דיאטות בעולם ולכל אחת מהן יש את התומכים שחושבים שהיא הכי טובה, ואת המתנגדים שחושבים שהיא בעייתית. אבל יש דיאטה אחת שנחשבת להכי בריאה בקרב רוב המומחים - הדיאטה הים תיכונית. ד"ר מאיה רוזמן הסבירה בתוכניתה ב-103FM את כל מה שצריך לדעת על הדיאטה הזאת.

לחצו כאן וקבלו את עיתון מעריב לחודש מתנה למצטרפים חדשים>>> 

"הדיאטה הים תיכונית זוכה במקום הראשון מבחינה בריאותית, כמעט בכל הדרוגים שעורכים בכל העולם כבר עשרות שנים", סיפרה ד"ר רוזמן בפתח דבריה, "היא נחשבת לתזונה שמפחיתה סיכון למחלות לב, מאריכה חיים ומעכבת תהליכי הזדקנות, מפחיתה סיכון לסוכרת, לסרטן, וגם לאלצהיימר ופרקינסון".

עוד הוסיפה, ואמרה כי "כמדינה ששוכנת לאגן הים התיכון, לא הרבה יודעים בעצם מה תזונה זו מכילה. ולא רק זה, מחקר לאחרונה מראה שהתזונה הישראלית דומה יותר לזו שבאמריקה, ופחות לים התיכונית. כששאלתי אנשים מה לדעתם כוללת תזונה ים תיכונית, התשובה הפופולרית היתה: 'בשרים?', אז זהו, שלא. אכן אין ספק שמדובר בהגדרה קצת מבלבלת, הרבה מדינות יש סביב לים התיכון, והאוכל הישראלי אינו דומה לאוכל האיטלקי, גם לא לאוכל היווני או הספרדי, ובוודאי שלא לצרפתי".

אז מה זו בעצם התזונה הים תיכונית שמאריכה חיים ומפחיתה מחלות? ד"ר רוזמן השיבה: "הרבה ירקות ופירות טריים, בעיקר עגבניות. הרבה דגים, במקום בשרים אחרים, לפחות 5 פעמים בשבוע, כוס יין אדום ליום, שמן זית איכותי על בסיס יומי, וזיתים. יוגורט, לבאנה וגבינות קשות, אבל יחסית מעט מוצרי חלב. שימוש בחומרי גלם טבעיים, כמעט ללא מזונות מעובדים".

"הירקות והפירות הטריים מכילים כמות גדולה של ויטמינים ונוגדי חמצון, שמנטרלים חומרים מזיקים שחודרים לגוף ומונעים מחלות רבות", הסבירה, "הירקות והפירות גם עשירים בסיבים תזונתיים, שתורמים לבריאות המעיים, לשובע לזמן ארוך ולהפחתת צריכת מזונות מרוכזים בקלוריות, מה שעוזר בשמירה על משקל תקין. כמות הסיבים התזונתיים בתזונה הים תיכונית גבוהה ב-30% בהשוואה לתזונה מערבית".

לדבריה, "דגי הים עשירים בחומצת השומן אומגה 3, שמפחיתה סיכון לדלקות וכן את הסיכון למחלות לב. התזונה הים תיכונית מאופיינת בכך שכמות חומצה זו שווה לכמות חומצת שומן אחרת - אומגה 6. בתזונה המערבית יש פי 10 יותר אומגה 6, מה שמגביר מחלות כרוניות, סרטן, וחוסר איזון נפשי. צריכת יין אדום בכמות מתונה מפחיתה את הסיכון לסוכרת, מחלות לב ושבץ מוחי. כמות הפוליפנולים, החומרים הפעילים ביין, תלויה בסוג הענבים וגדולה יותר במקומות בהם יש יותר שמש".

על שמן הזית, פירטה כי "הוא שמן שעושים כמעט תמיד בכבישה קרה, ששומרת על תכונותיו התזונתיות. הוא עשיר בחומצת שומן שנקראת אולאית, המקטינה את הכולסטרול הרע ובכך תורמת למניעת טרשת עורקים".

בהמשך, חידדה כי "היוגורט והלאבנה מהכילים חיידקים טובים פרוביוטים, חלבון וסידן. כל המרכיבים הפעילים בתזונה כזו פועלים יחד טוב יותר מאשר כל מרכיב בנפרד, וגם בכך טמון סוד ההצלחה. מזונות מעובדים, דלים בנוגדי חמצון וויטמינים, דלים בסיבים תזונתיים, ועלולים להכיל פחמימות ריקות (קמח לבן, סוכר לבן), הרבה מלח, שומן מתועש וטראנס. מזון כזה מגביר דלקתיות בגוף ואת הסיכון לכל המחלות שקיימות".

"פרט לתזונה עצמה, גם להרגלי האכילה במדינות הים התיכון יש השפעה עצומה על הבריאות. אחד מן ההרגלים הבולטים הקשורים לתזונה הים תיכונית הוא אכילה איטית. לעיסה טובה, והקדשת זמן לארוחה. כשלועסים טוב מקלים על פעילות מערכת העיכול, ושכאוכלים לאט מאפשרים לתחושת השובע להופיע תוך כדי הארוחה, מה שגורם לצריכה נמוכה יותר של מזון ושל קלוריות, לוויסות נכון יותר של רמות הסוכר בדם והפחתת הסיכון להשמנה ולמחלות אחרות".

בסיום, הדגישה כי "דיאטה ים תיכונית להפחתה במשקל נחשבת לבריאה ביותר וגם לכזו שהכי קל לבצע, בהשוואה לדיאטות אחרות שמבוססות על חלבונים או על שעות אכילה למשל".

תפריט לדוגמה המבוסס על עקרונות הדיאטה הים תיכונית:

  • ארוחת בוקר: פרוסת לחם מלא עם כף אבוקדו או טחינה או יוגורט ציזיקי עם מלפפונים ושמיר.
  • ביניים: פרי + 4 חצאי אגוז מלך.
  • ארוחת צהריים: דג בגריל או כוס מג'דרה + ברוקולי מאודה, ירקות בתנור עם כף שמן זית.
  • אחר הצהריים: פרי + 2 חצאי אגוז מלך.
  • ארוחת ערב: פרוסת לחם מלא עם כף לבאנה או טחינה +ביצה +סלט ירקות גדול עם כף שמן זית, +כוס יין אדום.

סייעה בעריכה: שני רומנו