פשעי המלחמה שמבצעת רוסיה באוקראינה הפילו קורבן פוליטי, שנפל שדוד לא בתחומי המדינה המוכה אלא בירושלים הרשמית. שמו וכינויו, התפיסה שרוסיה היא מדינה ידידותית, אוהדת ותומכת בישראל. אחד הבלופים המדיניים שנוצרו, טופחו והועצמו כמעט באופן אובססיבי על ידי בנימין נתניהו בשנות כהונתו כראש ממשלה.

לחצו כאן וקבלו את עיתון מעריב לחודש מתנה למצטרפים חדשים>>> 

לא צריך היה להתרגש, לכעוס ולהגיב בחרון אף על דבריו  של שר החוץ הרוסי סרגיי לאברוב  על "הקשר היהודי של היטלר". ההצהרה היתה שטותית והעידה על בורות היסטורית שהגחיכה אדם בתפקיד ממשלתי רם בצמרת מדינה הנחשבת מעצמה. לאברוב איננו אנטישמי במובן המקובל. הוא נאמן, מסור להלכי הרוח השולטים בקרמלין ובקרב מי שנמנים עם הנהגת רוסיה שהם בבסיסם ומהותם עוינים למדינת ישראל.

נכון שהנשיא ולדימיר פוטין ניתק את המסורת האנטישמית ששלטה עשרות שנים בראשות המפלגה הקומוניסטית השלטת בברית המועצות. מה שהשפיע על פוטין לגלות ביטויי אהדה לישראל, לא היה שינוי פוליטי או אידיאולוגי. בכלל לא. פוטין נשא עמו זכרונות מילדותו ושנות צעירותו בפטיסבורג – תקופה שנהנה מיחסי ידידות וסיוע כלכלי ממשפחה יהודית. פוטין גם אהב את המורה שלו בתיכון וכידוע אף רכש לה דירה בתל אביב.

ולדימיר פוטין (צילום: Sputnik/Mikhail Klimentyev/Kremlin via REUTERS)
ולדימיר פוטין (צילום: Sputnik/Mikhail Klimentyev/Kremlin via REUTERS)

פוטין לא שינה במאומה, לא רצה, לא שאף ולא התכוון לשנות את אופני המחשבה, את הלכי הרוח והתפיסות המדיניות ששררו ושלטו בצמרת השלטון בברית המועצות ולאחר מכן ברוסיה. העוינות, ההתנכרות וההסתייגות ממדינת היהודים מצדם של בכירים רוסיים נמשכו ונמשכים. בירושלים הרשמית בכירים ישראליים התפעלו והלכו שולל אחרי חיוכו של הנשיא פוטין.  הוא קיבל יפה בקרמלין את בנימין נתניהו  והיה נחמד לשרים מישראל. נתניהו נשבה לגמרי בחביבותו המופגנת כלפיו מצד פוטין וביקוריו התכופים בקרמלין קיבלו אופי של עליה לרגל.

בזירה הבינלאומית, במיוחד במיתחם האו"ם בניו יורק רוסיה שמרה באופן מוקפד ביותר על מדיניות אנטי ישראלית, קבועה ושיטתית. לא היתה ולא זכורה הצבעה אחת במליאת  האו'ם בנושא מזרח תיכוני שרוסיה לא הצטרפה לרוב האנטי ישראלי. כאחת מחמש החברות הקבועות במועצת הבטחון לרוסיה זכות ווטו על החלטות המועצה.

לא זכורה פעם אחת ויחידה שרוסיה ניצלה את זכות הווטו שלו לסיכול ומניעת החלטה אנטי ישראלית. אף לא פעם אחת! בעקבות ביקורתנגד מועצת הבטחון על אוזלת היד שגילתה מול התוקפנות הקטלנית של רוסיה באוקראינה, פורסמו נתונים שלפיהם רוסיה ניצלה את זכות הווטו שלו במועצת הבטחון יותר פעמים מכל מעצמה אחת מחמש החברות הקבועות הזכאיות לזכות הווטו. עובדה שרק מדגישה ביתר שאת את המנעותה העקבית והמופגנת של רוסיה לא לסכל החלטות נגד ישראל במועצת הביטחון.

מפתיע שדוקא בעת כהונתו של בנימין נתניהו כראש ממשלה הוא זה שיחד עם ביטויי הערצה שלו לנשיא רוסיה התעלם  לגמרי מהיחסים ההדוקים בין מוסקבה לטהרן. רוסיה העניקה לישראל חופש פעולה נגד בסיסי טרור בתחומי סוריה. עובדה שלא הפריעה בכלל למוסקבה ולנשיא פוטין לקיים ולטפח כמדיניות קבועה יחסי ידידות ושיתוף פעולה עם איראן ומנהיגיה.

רוסיה מובילה מאמצים לחידוש הסכם הגרעין עם איראן  בהיקף ובעומק יותר מאשר הבית הלבן של הנשיא ג'ו ביידן. לדברי מקורות במרכז האו'ם בניו יורק, רוסיה דוחפת לחידוש הסכם הגרעין עם איראן וכבר הכינה עיסקת נשק ענקית עם איראן שתיחתם ותתחיל להתבצע מייד לאחר חתימה על הסכם גרעין מחודש.

הנייטרליות שישראל נקטה בתגובתה לפלישה של רוסיה לאוקראינה ביטאה את התפיסה והשכנוע בירושלים שרוסיה היא מדינה ידידותית. זה לא היה נכון אף פעם ולא נכון. סרגיי לברוב בלי שהתכוון ואולי כן בכוונה חשף את האמת.