החזרה לשגרה כבר כאן. החגים והחופשים מביאים עמם לעיתים רבות שחרור רסן גם בכל הנוגע להרגלי האכילה. כי הרי "חייבים" בכל אירוע לטעום ממעשה ידיה של המארחת, או לחילופין לא לפספס את המגוון הרחב שמציע הבופה בבית המלון בחופשה המשפחתית. אז אחרי שנהנו, חגגנו, טעמנו ונפשנו הגיע הזמן לחזור לפוקוס. אז איך עושים את זה?

מירי בלקין, מנחת קבוצות תמיכה בהרזיה ודיאטה

"החגים מאחורינו וכל שינוי בשגרה יכול להוביל להתרופפות. חיזרו לשגרה במהרה! הצטרפו למסגרת קבועה! בלעדיה קשה מאוד לרזות ולשמור על משקל.  הקפידו לשבת לאכול שלוש ארוחות מזינות ובריאות כאלו שיכילו את כל אבות המזון: חלבונים, פחמימות ושומנים. המלצתי היא בארוחת הערב לא לאכול  פחמימות. ולהקפיד בין הארוחות על שתיה".

מירי בלקין (צילום: יחצ)
מירי בלקין (צילום: יחצ)

פרופ' אולגה רז, דיאטנית קלינית ומרצה בכירה באוניברסיטת אריאל

"עליתם במשקל במהלך החג? לא נורא. ראשית, כדאי להיפטר משאריות המאכלים שגרמו לכם לעלות במשקל -- ולא על ידי אכילתם. אנשים שמשקלם תקין יוכלו להוריד את 2-3 הק"ג שצברו פשוט על-ידי חזרה לאכילה הרגילה שלהם. אצל אנשים בעודף משקל הירידה תהיה יותר איטית, ותידרש יותר הקפדה על כמויות וסוגי האוכל. הטיפ שלי: עברו מארוחות דשנות, משמינות וכבדות שאכלתם בחגים לארוחות קטנות וקלילות והקפידו לאכול כל 3-4 שעות וצפו בתוצאה. כמובן שתוספת פעילות גופנית לא תזיק. והכי חשוב ללמוד מניסיון ולבדוק מה גרם לכם להשמין, כדי שבחגים הבאים תוכלו למעט בקניית, בישול ואכילת המאכלים הבעייתיים".

אולגה רז (צילום: יחצ)
אולגה רז (צילום: יחצ)

שירה גבאי, מנטורית לתזונה אפקטיבית ומפתחת שיטת ההרזיה בשליטת המוח 

אל תקזזו. את החישובים המתמטיים תשאירו לאיינשטיין, הגוף שלכם לא צריך להיענש, בסופו של יום אם הגוף לא יקבל את המגיע לו בעכבות הקיזוזים – הוא זוכר הכול ומגיע בסוף היום עם חשקים למתוק/ מלוח כיוון שהוא דורש אנרגיה זמינה, כאן ועכשיו.

היו מלאי חמלה כלפי עצמכם. אז מה כבר קרה אם עליתם קילו או שניים?! אתם אנושיים! הם יופחתו והכל פתיר! תבינו שחוויתם מספר ימים שהם חלק מהשגרה השנתית שלכם וזה בסדר גמור, אתם אנושיים, המשיכו הלאה עם ראש מורם! כשאתם חווים רגש שלילי, אתם מורידים לעצמכם את התדר האנרגטי ושנאה עצמית עלולה להוביל לעליה נוספת במשקל. 

שנו את השפה שלכם לשפה מדרבנת. היפטרו משפה מילולית הכוללת אזורים וציווים למשך 24 שעות לפחות. למשל "אני חייב/ת", "אסור לי", "אני אמור/ה" - כל אלו מעודדים מחשבה מכשילה שעלולה לגרות את המוח לאכילת יתר בסופו של יום. שנו את השפה שלכם לשפה נעימה ומקדמת יותר וכך התחושה שלכם בגוף תהא נעימה הרבה יותר. כשאתם באנרגיה טובה – השליטה על האכילה גדולה יותר ומתקיימת באופן טבעי וקל.

אכלו ארוחות מסודרות. בוקר, צהריים וערב, גם אם הלו"ז שלכם עמוס, תמצאו את המאכלים שאתם אוהבים ומקדמים אתכם והשקיעו בעצמכם את זמן ההכנה הזה. לא חייבים לבלות שעות במטבח! ישנם מתכונים קלילים של עד 10 דקות לארוחות שוות במיוחד!

זכרו את "שיטת האינפיניטי". נניח ואתם מקבלים במתנה רכב אינפיניטי יוקרתי במיוחד ואתם מתדלקים אותו בדלק שאינו נכון לסוג הרכב, הרכב יצליח לנסוע? התשובה היא ברורה, ואף המנוע עלול להישרף ולגרום לנזקים נוספים ברכב. כך בדיוק פועל הגוף שלנו. תעניקו לו את הדלק שהוא באמת זקוק לו – הוא יתגמל לכם בצורה הדדית.

שירה גבאי (צילום: סטודיו סאם)
שירה גבאי (צילום: סטודיו סאם)

חלי ממן, מייסדת רשת תמיכה לאורח חיים בריא

"בראש ובראשונה: שחררו כעסים! לשחרר את כל הכעסים וההלקאה על מה היה. הצער על העבר והפחד מהמחר הם צמד גזלנים של ההיום! חשוב לשחרר את מה היה ומה יהיה ולהתמקד בהיום! אחד הדברים שתמיד עוזרים לנו למצוא את הכוחות לעשייה זה לעצור לרגע ולבדוק מה הרווח שאני ארוויח מהירידה במשקל, חלק גדול מאתנו בטוח שלרזות זה הרווח, אבל הרווח הוא הרבה יותר גדול, בריאות, קלילות, הרגשה טובה, לשבת על הרצפה עם הנכדים, להיכנס למכנס שלא עולה עלי שנים, ככול שנהיה מודעים לרווח נמצא את הכוח לעשייה"!

חלי ממן (צילום: אורן סונגו)
חלי ממן (צילום: אורן סונגו)

אלמוג גולד, נטורופתית ומומחית לאסטרטגיות אכילה, מנחת סדנאות ריסטארט תזונה 

"הדבר שהכי עובד בשטח (גם על-פי מחקרים) זה לא להסתער. גם אם אתם מרגישים שעליתם במשקל וגם אם אתם סובלים מתחושת אי נוחות בבטן ובעיכול וממש בא כבר לראות תוצאות מיידיות. חשוב לא לעשות המון שינויים ולא להיכנס להגבלות ואיסורים לא ריאליים אחרת מתעייפים ומתייאשים מהר וגם דורשים על זה פיצוי. דיאטה במשמעות המקור שלה היא אורח חיים. אנחנו רוצים לעשות משהו שיחזיק לאורך זמן ויוטמע בחיינו. לכן רצוי להכניס שינוי או שניים קלים. כאלו שיכניסו אתכם לשגרה. לדוגמא: ללכת לישון בשעה סבירה. לסיים ארוחות עד איזור השעה שמונה בערב. שעתיים בשבוע ספורט. יצירת הצלחות קטנות מראה תוצאות ומעלה מוטיבציה לעוד הרגלי אכילה שמביאים לתוצאות. אם נסתער על הכל, נתעייף מהר מאוד, נהיה מותשים והמצב יחזור לקדמותו. בנוסף, שריינו זמן ביומן להכין אוכל מבושל ובריא שישמש אתכם לכל השבוע".
 

אלמוג גולד (צילום: שני נחמיאס)
אלמוג גולד (צילום: שני נחמיאס)

סיון אופירי, מפתחת השיטה לשחרור ממאבק במשקל ומאכילה רגשית

"אחרי החגים כבר כאן ולכולנו יש נטייה להבטיח הבטחות לשינוי, אבל כשמגיע הזמן להתחיל לממש, אנחנו לרוב נמצא תירוצים "למה לא", או "למה לא עכשיו". כדי להשיג ולהגשים את היעדים שלכם בכל תחום בחייכם, אתם זקוקים לדיוק המטרות שלכם, להתמדה בפעולות יומיומיות, למחויבות אישית, לתשוקה ולרצון להטיב אתכם. זכרו בכל שינוי מתעורר ספק. היו עירניים לקולות חיצוניים, או פנימיים שעשויים להזיז אתכם מהדרך, אל תתנו להם מקום גם אם הם רמים.
אל תתלו את ההצלחה שלכם, או את אושרכם באחרים, אל תתלו בנסיבות חיצוניות, אלא התמקדו במטרות הנעלות ביותר שלכם, כתבו אותן בצורה חיובית, בהווה, ערבו את כל החושים, דמיינו את עצמכם כבר בפסגת השאיפות שלכם והמשיכו לפעול ללא לאות להשגת המטרה. הדרך הנכונה עבורכם תתגלה כשתפעלו מתוך תשוקה אמיתית, ללא פחד ומתוך ידיעת הייחודיות שלכם והעוצמות שהם חלק בלתי נפרד מכם. האמינו בעצמכם, הסירו אשמה, או ביקורת, תפעלו, תדייקו, וכל השאר יקרה כבר מעצמו. בהצלחה ואחרי החגים שמחים". 

סיון אופירי (צילום: קארין מגריזו)
סיון אופירי (צילום: קארין מגריזו)