כמו ב-1949: לקראת יום הזיכרון ויום העצמאות, שחזרו לוחמי פיקוד דרום את הנפת דגל הדיו, שהונף אז, לפני 73 שנים, על ידי לוחמי חטיבת הנגב שכבשו את אום רשרש, היום אילת. בטקס שנערך אתמול בראשות מפקד אוגדה 80 של פיקוד הדרום, תא״ל איציק כהן, סגן מפקד האוגדה, אל״ם אלי ג'ינו, ראש עיריית אילת, מר אלי לנקרי ונציגי כוחות הביטחון מהעיר, הונף דגל ישראל, הפעם לא משוחזר, על ידי חייל מהאוגדה.

האירוע המיוחד התקיים במסגרת מבצע "לאורם", בו מוקירים קציני וחיילי פיקוד הדרום, ובתוכו אוגדה 80, את לוחמי דור תש״ח שלחמו במלחמת העצמאות. ביום ראשון צפו חברי הפורום הבכיר של אוגדה 80 בסרט ״תמונת ניצחון״ בבימויו של אבי נשר, לאחר מכן הם צעדו בנתיבי נגבה לציון ולהעמקת ההיכרות עם מבצע חומה ומגדל וכן שמעו את סיפורו של יעקב אילון - לוחם גבעתי בדור תש״ח.

ביום שני המשיכה האוגדה והיחידות תחתיה, פארן, יואב וגדודי האיסוף והתקשוב האוגדתיים, במסלולי טיול לציון מבצע עובדה ומבצע חורב בנתיבי הקרבות בעין עבדת, בקניון האדום ובנחל הגשרון העליון. בכל מסלול ובציון כל קרב צעדו הלוחמים לזכר לוחמי תש״ח שנהרגו בקרבות.

המסע לאילת של לוחמי חטיבת הנגב ב-1949

סגן מפקד האוגדה, אל״ם אלי ג'ינו, אמר כי ״כמפקדים וכלוחמים, ישנה חשיבות רבה מבחינתינו לחינוך להנצחת דור הלוחמים, לתעוזה ולתחושת שליחות. דווקא בימינו כאשר מרחפת האמרה 'מה יוצא לי מזה' בקרב הנוער, גוברת חשיבות החיבור של הלוחמים למורשת העבר. דור תש"ח היה דור של פורצי דרך, משחררי המדינה ומקימיה ואנו חייבים להם על כך. נמשיך לפעול ולממש את המשימה שבה הם החלו - שמירת הביטחון ותחושת הביטחון בנגב תוך גילוי רוח לחימה, תעוזה ונחישות״.