ישראל היא אחת מהנקודות האסטרטגיות החשובות ביותר שידע העולם. במשך אלפי שנים התיישבו כאן מעצמות וצבאות רבים, והתרחשו פה גם לא מעט מלחמות, ועל כך מעידים אתרי ארכיאולוגיה מרהיבים ומיוחדים ביופיים ובערכי המורשת שלהם, ובהם גם התלים ההיסטוריים.

אלה שטחי קרקע מוגבהים בצורת טרפז, שנוצרו כתוצאה מבניית עיר באותו מקום במשך דורות רבים, כשכל דור בונה מעל חורבותיו של הדור הקודם. כך רמת פני השטח עולה ונוצר התל עם שכבות היסטוריות מתקופות שונות. בארץ יש כ־200 שטחים כאלה במקומות אסטרטגיים שונים, שלושה מהם (מגידו, חצור ובאר שבע) זכרו להכרה כאתרי מורשת עולמית.

מאחר שאנחנו נמצאים לקראת העונה החמה, ואנחנו אוהבים לשלב את הטיולים שלנו עם קורטוב של מים, הנה המלצות לארבעה תלים כאלה שנמצאים על קו החוף כדי שתוכלו לקנח בטבילה מרעננת במי הים הקרירים.


גן לאומי תל אשקלון

הגן הלאומי תל אשקלון הוא ללא ספק אחת מפניני הטבע שיש על קו החוף. מעבר לנוף עוצר נשימה על הדיונות והמים הכחולים, באתר נמצאה עיר מהתקופה הכנענית התיכונה. העיר העתיקה שנחשפה הייתה מוקפת סוללה להגנה ובפתחה שער מרשים.

מבחינה היסטורית, לעיר הדרומית הייתה חשיבות אסטרטגית בכל הקשור למסחר ימי. אשקלון למעשה קישרה בין ירושלים לסוחרים והסחורות שהגיעו מעבר לים, עוד נקודה בדרך העתיקה. תוסיפו לזה שפע של מים, מזג אוויר נעים ושטחים חקלאיים איכותיים, ומדובר בעיר אידיאלית.
את המסלול מומלץ להתחיל, איך לא, באחת מהנקודות החשובות ביותר שנחשפו: "השער הכנעני". השער העתיק נמצא בקרבת הכניסה וממנו אפשר לצאת לדרך לשאר נקודות העניין באתר. על פי ההערכות, השער הכנעני נבנה אי־אז בשנת 1850 לפני הספירה, ועל כן הוא ייחודי.

אחרי שתתרשמו מהשער, תוכלו לעלות עם השביל שמקיף את מתחם השער אל נקודת התצפית הראשונה שמציעה נוף פנורמי של חוף הים וחלקה הצפוני של אשקלון, מתווה סוללת העפר והחומה. משם תצאו אל מרכז הגן. מכאן תוכלו לרדת אל חוף הרחצה המוסדר, או להשקיף על רצועת החול וצוק הכורכר, שהגן על העיר מכיוון הים. עם השביל תוכלו ללכת אל חוף הסלע - חוף סלעי יפהפה. שימו לב, למרות הפיתוי אסור להיכנס כאן למים - הים כאן סוער ויש בו זרמים לא צפויים. במקום לטבול, הביטו על עמודי השיש האופקיים שנעוצים בחומה. אף על פי שהם מזכירים קני תותחים, לא ידוע מה היה תפקידם של העמודים באמת. כאן תוכלו לסיים את הסיור, לשוב אחורה ולחתום את הסיור בחוף הים המוסדר.

איך מגיעים: פונים בצומת אשקלון מערבה לכיוון הים ונוסעים ברחוב בן־גוריון עד סופו. מגיעים לצומת טי ובו פונים שמאלה.


גן לאומי תל דור

באחד החופים היפים ביותר של ישראל, בשטח של הגן הלאומי היושב ממש על קו החוף, נמצא תל דור. התל המרשים יושב על רכס כורכר בדרום חוף הכרמל. הרכס שמפרציו מושכים חובבי צילום מרחבי העולם, היה חומר הגלם של תושבים עוד מימי קדם. מאחר שהוא היה קל לחציבה, שגשגה סביבו עיר נמל עוד מתקופת הברונזה ועד לתקופה הרומית. אם תנסו לדמיין, אולי תצליחו לראות ולשמוע את הספינות שעצרו במפרצים הטבעיים לאורך ההיסטוריה המפוארת.

לאורך השנים דור הפכה לעיר שוקקת חיים, ואת השרידים לכך ניתן לראות בחומות ענק שהקיפו אותה. בתל דור יש מסלול הליכה קל שמתחיל במבואה. עם השביל המוסדר הולכים מערבה עד שמגיעים אל שביל הרכס. השביל לוקח אותנו בסמוך לקו החוף, אל נקודת העניין הראשונה - מפרץ ציורי עם בריכות מים קטנות שמשמשות בית למגוון דגים.

גן לאומי תל דור  (צילום: וסי אוזן, רשות הטבע והגנים)
גן לאומי תל דור (צילום: וסי אוזן, רשות הטבע והגנים)


בעבר פעלה באזור הבריכות תעשייה שלמה שהפיקה את צבע הארגמן. מכאן ממשיכים עם השביל אל שרידי המקדשים הרומיים. השרידים הם עדות יחידה לכך שהעיר דור נכבשה על ידי אלכסנדר מוקדון (התקופה ההלניסטית) בשיא שגשוגה. מכאן השביל עולה אל קצה הרכס, ואל נקודת תצפית מרהיבה, שממנה ניתן לראות את שרידי הנמל העתיק, הלגונה הכחולה של חוף נחשולים והאופק האינסופי. אחרי שתנשמו אוויר צלול ותיהנו מהנופים הקסומים, תוכלו לשוב על עקבותיכם בחזרה אל הרכבים.

איך מגיעים: מכביש 4 פונים מערבה לכיוון קיבוץ נחשולים. חולפים על פני הכניסה לקיבוץ וממשיכים צפונה בדרך עפר נוחה לכיוון בית העלמין של נחשולים. מנקודה זו עוקבים אחר השילוט.


גן לאומי חוף פלמחים

על שטח של כ־221 דונם משתרע גן לאומי חוף פלמחים. החוף הוכרז לפני כ־20 שנה, ואפשר למצוא בו את אחד מהתלים המרשימים בארץ. בין נקודות העניין של הגן נמצא חוף ים בתולי, רכס כורכר ושרידים של עיר הנמל יבנה–ים.

המסלול של הגן מתאים לכל הגילים, והוא מתחיל עם שביל מוסדר ממש אחר קופות הכניסה. מהקופות פונים דרומה על שביל (600 מטר) שמוביל למצוק של יבנה־ים. המצוק הוא למעשה סלע גדול שיוצא מהים בחלק הדרומי של הגן. הסלע הוא שריד מהעיר העתיקה. עיר שמתוארכת לתקופה הכנענית התיכונה. אז, העיר שכונתה "מחוזה דימנין" (הנמל של יבנה) הייתה מוקפת סוללה ענקית שהגנה מפולשים. לא הרבה מכירים את סיפורה של העיר, אך עדויות מלמדות על חשיבותה הרבה ועל כך שצליינים רבים עברו בה.

מהסלע אפשר להמשיך עם השביל (צפון) על ראש המצוק, כך שתוך כדי הליכה ניתן ליהנות מהנוף של רצועת החוף. חוץ מנופי החוף, כדאי שתשימו לב לצמחייה הייחודית שגדלה על המצוק. על הרכס צומחים בין היתר קריתמון ימי ונר הלילה החופי. בכלל, אי אפשר לא להתרשם מפלאי הטבע בשלב זה. מצד אחד המצוק הגבוה שעליו אתם עומדים, מצד שני שאון הים והגלים שפוגשים את הסלעים.

גן לאומי חוף פלמחים  (צילום: משה פישרגן )
גן לאומי חוף פלמחים (צילום: משה פישרגן )


וכפי שאתם בוודאי מתארים לעצמכם, העושר של הסלעים אומר אושר של בעלי חיים ימיים, אז אל תתפלאו אם תראו אחד מהם משוטט לו. בשלב זה תוכלו להחליט אם לחזור על עקבותיכם או שמא לרדת להליכה לאורך החוף. אם תבחרו באופציה השנייה, דעו שההליכה תוביל אתכם בין היתר אל סוללה קדומה שנמצאת בחלק הצפוני. גם כאן ניתן לטפס על הסוללה וליהנות מנקודת תצפית נוספת.

איך מגיעים: מכביש 4 פונים במחלף גן רווה לכביש 4311 לכיוון פלמחים. בדרך לגן הלאומי עוברים מעל נחל שורק וחורשת הצנחנים, חולפים על פני הכניסה לקיבוץ ורחבת החניה.


גן לאומי ושמורת טבע חוף גדור

בין גבעת אולגה למכמורת מחכה לכם הגן הלאומי ושמורת טבע חוף גדור. הרבה דובר על החוף היפהפה גדור והמים הצלולים שלו, וכעת זאת הזדמנות נפלאה להכיר עוד פן שלו. האתר הארכיאולוגי הבולט בשמורה הוא תל גדור. התל נמצא על ראש מצוק בגובה של יותר מ־30 מטר מעל חוף הים. במדרון המזרחי והצפוני של התל מצאו הארכיאולוגים שברי כלי חרס המעידים על יישוב מתקופת הברזל ועד ימי הביניים.
בראש התל נמצאו גם שלושה נדבכי אבן של מבנה מאבני כורכר מסותתות. בקרבת המבנה נמצאו שברי חרסים, חלקם מהתקופה הביזנטית ותחילת התקופה האסלאמית. ההערכות הן שהמבנה שימש כמגדל שמירה.

המסלול שלנו מתחיל ברחבת החנייה של חוף גבעת אולגה. מכאן נצא דרומה אל תוך השמורה. ההליכה היא בסמוך לקו החוף ועל גבי הרכסים. שימו לב, בניגוד לאתרים אחרים, כאן תוכלו לבחור באיזה מהשבילים ללכת, כשכולם מובילים לאותה הנקודה - ראש המצוק. אם אתם אוהבי ים, לא תוכלו להתעלם מהנוף עוצר הנשימה של המפרצונים שלרגלי המצוק.

חוף ותל גדור  (צילום: יעקב שקולניק)
חוף ותל גדור (צילום: יעקב שקולניק)


אחרי הליכה של כקילומטר, תוכלו לראות מבנה ישן מימי המנדט הבריטי, אשר הפעילו בו מטווח ירי. במרחק דקות הליכה ספורות מהמבנה מגיעים אל תל גדור. כשאתם מגיעים לפסגה, היו ערניים, כי יש סכנה אמיתית של התדרדרות ונפילה. מהתל אפשר להמשיך עוד דרומה אל ה"מפרץ הסיני" - מפרץ קסום ושקט. מכאן, אחרי שתיהנו מהנוף, השקט והטבילה, תוכלו לחזור חזרה.

איך מגיעים: כניסה דרומית: ממחלף ינאי פונים למכמורת. חולפים על פני הכניסה למכמורת וממשיכים צפונה עוד כ־300 מטר לרחבת החניה; כניסה צפונית: רחבת החניה של חוף אולגה.