הבית הלבן ולשכת ראש הממשלה קיימו דיונים לגבי האפשרות לקיים מפגש מנהיגים אזורי כחלק מביקורו של הנשיא ביידן במזרח התיכון שמתוכנן להתקיים לקראת סוף חודש יוני, כך אמרו היום (שלישי) לוואלה! שני בכירים ישראלים.

למה זה חשוב? מפגש מנהיגים אזורי בראשות הנשיא ביידן, אם יתקיים, יסמל מנהיגות אמריקאית ומחויבות למזרח התיכון בתקופה בה התחושה במדינות רבות היא שארה"ב נסוגה בהדרגתיות מהאזור.
 
במוקד החדשות: במהלך שיחת הטלפון שקיים ביידן עם ראש הממשלה בנט ב-24 באפריל, קיבל הנשיא האמריקאי את ההזמנה לבוא לביקור בישראל בחודשים הקרובים, כך הודיע הבית הלבן באופן רשמי.

בכיר ישראלי אמר כי היועץ לביטחון לאומי איל חולתא נפגש עם מקבילו האמריקאי ג'ייק סאליבן בבית הלבן יום לאחר שיחת הטלפון ודן עמו בפרטי הביקור המתוכנן.

נפתלי בנט וג'ייק סאליבן (צילום: חיים צח לע''מ)
נפתלי בנט וג'ייק סאליבן (צילום: חיים צח לע''מ)

התמונה הגדולה: סאליבן וחולתא דנו באפשרות להוסיף לביקורו של ביידן בישראל גם מרכיב אזורי. אחד הרעיונות שעלו בשיחה היה לקיים פגישה בין ביידן ובנט לבין כמה מנהיגים ערבים בישראל או במדינה אחרת באזור, כך לפי בכיר ישראלי.

המטרה מאחורי פגישה אזורית כזו היא להמשיך את המומנטום של "פסגת הנגב" שהתקיימה בסוף מרץ בשדה בוקר ולשגר מסר לעולם לגבי חשיבות "הסכמי אברהם" והצורך בחיזוקם.

הבכיר הישראלי ציין כי המגעים בנושא נמצאים עדיין בראשיתם ולא ברור האם ניתן יהיה לקיים מפגש אזורי כזה. בישראל מאוד מעוניינים בקיום אירוע מהסוג הזה והשיחות בנושא בין הצדדים עדיין נמשכות.
 
תמונת המצב: בכירים ישראלים אמרו כי עדיין לא נקבע מועד סופי לביקורו של ביידן בישראל, אולם הוא צפוי להתקיים במהלך השבועיים האחרונים של חודש יוני.

ביקורו של ביידן צפוי להיות קצר יחסית ולהימשך 24-36 שעות, במהלכו יקיים הנשיא האמריקאי פגישות עם בכירים ישראלים בירושלים ועם בכירים פלסטינים בבית לחם. זה יהיה ביקורו הראשון של ביידן במזרח התיכון מאז נכנס לתפקידו כנשיא. עדיין לא ברור האם הוא ינצל את הביקור כדי להגיע למדינות אחרות באזור.

צוות הכנה מקדים של הבית הלבן הגיע לישראל אתמול (שני) ויקיים שיחות עם גורמים בישראל וברשות הפלסטינית כדי להתחיל בבניית הלו"ז והתכנים של הביקור. עם זאת, בבית הלבן סירבו להתייחס אך לא הכחישו את הפרטים בידיעה.