ברחבת המוסדות הלאומיים בירושלים נערך כמדי שנה טקס יום הזיכרון לזכר הנופלים במערכות ישראל ובפעולות איבה בארץ ולזכרם של היהודים שנרצחו בפעולות טרור ובפיגועי אנטישמיות בעולם. 

השנה נערך הטקס בהשתתפות משפחות שכולות מאוקראינה אשר יקיריהם שירתו כחיילים בודדים בצה"ל ונפלו במהלך שירותם הצבאי. המשפחות השכולות, שחולצו לאחרונה מהתופת באוקראינה בסיוע הסוכנות היהודית, הדליקו במהלך הטקס את לפיד הזיכרון ביחד עם יו"ר ההסתדרות הציונית העולמית ויו"ר הסוכנות היהודית בפועל יעקב חגואל.

האח השכול אדוארד גרמן חולץ בחודש מרץ מחרקיב שבאוקראינה, יחד עם אשתו הלנה ועם שלושת ילדיהם. אדוארד שכל את אחיו יגאל גרמן ז"ל, שעלה לבדו מאוקראינה לישראל בשנת 1998, שירת כלוחם בחיל התותחנים ונפל בעת שירותו הצבאי בשנת 2001. 

האב השכול גרמן רוז'קוב חולץ בחודש מרץ מקייב שבאוקראינה. גרמן האב שכל את בנו, סגן גרמן רוז'קוב ז"ל אשר עלה ארצה מאוקראינה בשנת 1995, שירת בחטיבת הנח"ל ונפל בקרב בשנת 2002.

יו״ר ההסתדרות הציונית העולמית ויו״ר הסוכנות היהודית בפועל יעקב חגואל אמר. ״הצעירים הללו, שעלו ארצה, כחלק מתחושת המחויבות להמשכיות של העם שלנו, ונפלו במהלך שירותם בצה״ל, הם סמל למעגל ולברית של העם היהודי ומדינת ישראל״.

אדוארד גרמן ששכל את אחיו יגאל גרמן ז״ל אמר: ״יגאל אחי תמיד חלם לעלות לישראל – למקום שאותו החשיב לבית שלו ושל כל היהודים והוא עלה ארצה בגיל 17 וחצי בתוכנית של הסוכנות היהודית. הוא היה ישראלי ויהודי גאה. והיום, ביום אבל וזיכרון, המשפחה שלנו נמצאת פה בישראל, אזרחי המדינה שיחד עם כולם נותנת כבוד לנופלים – לאנשים שנתנו את החיים שלהם למען המדינה, כדי שנהיה פה וכדי שמדינה זו תהיה של כולנו״.
 
כמדי שנה, הטקס ברחבת המוסדות הלאומיים הוקדש גם לזכרם של היהודים שנרצחו בפעולות טרור ובפיגועי אנטישמיות בעולם. על פי נתוני הסוכנות היהודית, מאז קום המדינה נרצחו כ- 200 יהודים באירועים אנטישמיים מחוץ לישראל ובפיגועי טרור בכל רחבי העולם. שמותיהם של הקורבנות היו חקוקים על קיר הנצחה שהוצב במרכזו של הטקס.

יו״ר ההסתדרות הציונית העולמית ויו״ר הסוכנות היהודית בפועל יעקב חגואל פנה לראש הממשלה בבקשה להכיר בנרצחי הפיגועים על רקע אנטישמי בעולם כחללי פעולות האיבה ולציין אותם ביום הזיכרון באופן ממלכתי: ״בקיר ההנצחה חקוקים שמותיהם של יהודי התפוצות, שנרצחו במתקפות אנטישמיות, בפעולות טרור שלא על אדמת ישראל. המשותף להם הוא - שנרצחו בשל היותם יהודים. הטרור אינו מבחין בין דמים וגם לא בצבע הדרכון. פיגועים מתוכננים כנגד מטרות יהודיות, גובים את חייהם של יהודים בארץ, כמו בתפוצות. האויב הוא אותו אויב, המלחמה היא אותה מלחמה, היהודי אותו יהודי. מוטלת עלינו החובה להכיר בנרצחים בתקיפות אנטישמיות בתפוצות כחללי פעולות איבה״, אמר חגואל בנאומו בטקס.
 
הטקס אורגן על ידי הסוכנות היהודית בהשתתפות של ההסתדרות הציונית העולמית, הקרן הקיימת לישראל, קרן היסוד, הפדרציות היהודיות של צפון אמריקה (JFNA) ומגבית קנדה. הוא נערך במעמד יו"ר ההסתדרות הציונית העולמית ויו"ר הסוכנות היהודית בפועל יעקב חגואל; יו״ר קרן היסוד סם גרונדוורג; מנכ"לית JFNA בישראל, בקי כספי; מנכ"ל מגבית קנדה, אריה לוי; סגן יו"ר הסוכנות היהודית, ירון שביט; יו"ר ארגון עובדי הסוכנות היהודית, חנן מור.