מדי שנה, נבחרות מספר דמויות מפתח בחברה הישראלי, אשר הביאו בפועלן לתרומה חיובית עבור הכלל, להשיא משואה בערב יום העצמאות. בין דמויות המפתח הללו, ניתן לאתר מפעם לפעם דמויות מתחום הטכנולוגיה וההייטק, שפרי פיתוחם מהווה גאווה לאומית בפני עצמו.

כך למשל, בשנת 2015, נבחר להדליק משואה רפי מהודר, המוח מאחורי מערכת הטפטפות המצליחה של חברת "נטפים" הישראלית שהביאה לחסכון תקדימי בכמות המים הדרושה להשקיית שדות בכל העולם. החברה, שהוקמה בשנת 1965, שיווקה את מערכות ההשקיה מישראל במשך חמישה עשורים על פני חמש יבשות, לפני שמכרה בשנת 2017 את רוב אחזקותיה לענקית הפלסטיק המקסיקנית Mexichem לפי שווי של כ-1.8 מיליארד דולר. 

מוחות ישראלים נוספים, המועסקים בחברות שהמודל העסקי שלהם מכוון למכירה תוך פרק זמן קצר יותר, נשארים לעתים מחוץ לאור הזרקורים, על אף שהטכנולוגיות בפיתוחם מצליחות לפרוץ דרך ולהשאיר חותם לא פחות משמעותי על העולם. האימפקט הישראלי משתקף בצורה בולטת במאגרי מידע פטנטים. אלו, זוכרים את כל המוחות ונשארים עיוורים לגלגולים השונים שעוברת חברה עם השנים.

הנה כמה מהם: 

  • מיקנעם לחברת טכנולוגיה רפואית עולמית: Given imaging, חברת הביו-מד מיוקנעם, הייתה הראשונה לפתח גלולת בליעה המשלבת מצלמה לביצוע בדיקות אנדוסקופיה, ובכך הקלה על סבלם של אינספור מטופלים ברחבי העולם. החברה הוקמה בשנת 1998 סביב פטנט רשום שנרכש מחברת רפא"ל, והשקיעה מאמצי פיתוח נרחבים תוך בניית פורטפוליו משלה הכולל למעלה מ-300 משפחות פטנט, לפני שנמכרה בשנת 2014 לחברת Covidien (היום Medtronic).

  • הסטרטאפ שנמכר לג'ונסון&ג'ונסון:  Biosense, שכנה של Given Imaging, הוקמה כסטארטאפ בשנת 1993, ונמכרה לחברת Johnson and Johnson כבר בשנת 1997. בפרק הזמן הקצר, Biosense הספיקה להיות הראשונה לפתח מערכת לדימוי תלת מימדי מדויק ובזמן אמת של הלב, ולגבות אותה בפורטפוליו הכולל יותר מ-90 משפחות פטנטים. המערכת מנצלת סנסורים חכמים המוצבים על גבי צנתרים לניווט תוך גופי ולטיפול בהפרעות בקצב הלב.

  • החברה שנמכרה ל- HP לפי שווי של כמעט מיליארד דולר: מכונת הצילום המהירה בעולם, דיו אלקטרוני, ומגוון טכנולוגיות מתקדמות בתחומי ההדפסה, הן רק חלק מפרי פיתוחה של חברת Indigo הישראלית שהוקמה בשנת 1977 על ידי בני לנדא, אשר אשתו, פטסי, זכתה אף היא להדליק משואה בשנת 2005. החברה ביססה את עצמה כענק דפוס דיגיטלי באמצעות אסטרטגיה מתוחכמת הכללה פיתוח טכנולוגי מתקדם, הגנה על הטכנולוגיות המפותחות באמצעות פורטפוליו פטנטים משוכלל, וחלוקת רישיונות שימוש בפטנטים תמורת תמלוגים. התמלוגים שהתקבלו, תגברו את מאמצי הפיתוח ורישום הפטנטים בקצב הולך ומאיץ. בשלב מסוים, על פי לנדא, חברת אינדיגו אספה תמלוגים מכמעט כל מכונת צילום שהוצבה בעולם. בשנת 2000, נמכרה אינדיגו לחברת HP האמריקאית לפי שווי של כמעט מיליארד דולר והמשיכה עבודתה כחטיבה בארגון הנקראת HP Indigo. המיזוג אפשר לה להמשיך את ביסוסה כמותג טכנולוגי ולהשיק מוצרים חדשים משל עצמה.

  • החברה מרמת החייל שביצעה מהפכה ונמכרה לסמסונג: אם אתם קוראים את המשפט הזה מתוך מסך הסמארטפון שלכם, תוכלו להפוך אותו ולזהות מערך מצלמות מסונכרנות שנראה כלקוח מסרט מדע בדיוני. התודות שמורות לחברת Corephotonics מרמת החייל בתל אביב, אשר ביצעה מהפכה בעולם התיעוד האישי, עם פיתוחה המוגן הפטנט, לשילוב בין מספר מצלמות לקבלת תמונה חדה יותר. החברה הוקמה ב-2012, ונמכרה, על פורטפוליו הפטנטים שלה, לחברת סמסונג הקוריאנית ב2019. מעבר לשימוש בטכנולוגיה בעצמה, סמסונג משתמשת כעת בפורטפוליו של Corephotonics כחזית נוספת במלחמת הפטנטים הבלתי נגמרת שלה עם חברת אפל. 

קצרה היריעה מלהכיל את כל סיפורי המוחות הישראליים המבריקים שהצליחו להזיז את הברומטר בתחומם, אולם התמונה שעולה ממאגרי המידע של הפטנטים, היא של אומה גאה מכוונת טכנולוגיה. גם אם הנהנים משורת הרווח הן ענקיות טכנולוגיה עולמיות ויזמים בודדים שהתעשרו בין לילה, ההון המגולם בשיפור החיים עצמם הוא של האנושות כולה. לכבוד השנה ה-75 להיווסדה, נאחל למדינת ישראל להצמיח ענק טכנולוגי בעל שם עולמי משלה אשר ייהנה מפירותיהם של מוחות מוכשרים ברחבי העולם. 

הכותב הינו עורך פטנטים בקבוצת הקניין הרוחני ריינהולד כהן