גל הטרור: אלפי בני אדם השתתפו היום (שישי) בהלוויותיהם של הנרצחים בפיגוע באלעד. הלווייתו של יונתן חבקוק יצאה מעירו אלעד לכיוון בית העלמין ירקונים בפתח תקווה, שם נטמן. במקביל התקיימה הלווייתו של בועז גול שיצאה גם היא מאלעד, והוא נטמן בירושלים. הלווייתו של אורן בן יפתח התקיימה בלוד, עיר מגוריו.

נועם, בנו של אורן בן יפתח ספד לו ואמר "אבא אני אוהב אותך, אני כבר מתגעגע. למה זה קרה לך? אני לא מבין שלא תבוא לבית הספר שלי, אני פוחד שלא יהיה מי שישמור עליי כמוך. אני מבטיח שאשמור על אמא ועל האחיות שלי". רפאל, בנו בן החמש של אורן שאל "אבא אני רוצה לדעת מתי תחזור, מתי תיקח אותי מהגן. אני אוהב אותך. אני יודע שאיש רע פגע בך".

אלמנתו של אורן ספדה לו ואמרה כי לא מצליחה לדבר עליו בלשון עבר. "בשבילי אתה עדיין חי. הבעל המושלם שלי. רק אתמול הצטלמנו ושרנו אחת לשנייה את שיר שבועת האוהבים", אמרה. 

"אמרת לי אני הולך לאבא שלי (מת לפני כשנה - א"ס), אמרתי לו די לדבר שטויות. אורן, איך יכולת לעזוב אותי? איך אני אספר לילדים? מסרת את נשמתך למען קידוש השם. מי ששומע את השם אורן שומע רק טוב, מסירות נפש, אהבה ונתינה. אורן, אני אוהבת אותך. 12 שנים אנחנו ביחד, כל יום אני אוהבת אותך. הייתה אהבה גדולה בינינו. תודה על 12 שנים שבהן הגנת עליי, עודדת אותי, שימחת אותי בטוב וברע".

עוד אמרה האלמנה בדמעות כי נשמתה שרופה. "שום דבר לא יהיה אותו דבר עכשיו. אני פונה לבורא עולם שיחזק אותי", ספדה. "אני הולכת עם הצוואה שלך להגיד תודה על הכול. תנוח על משכבך בשלום", סיימה אשתו, והקריאה מה שילדיו כתבו: "הבכורה שלך המלכה שלך רושמת לך אבא אתה האבא הכי טוב בעולם אני אוהבת אותך מאוד מאוד. היום שמתי בשבילך חצאית, קשה לי שאתה לא איתנו. נתת לנו סימן שעוד מעט בא משיח. אני מחכה שיבוא המשיח ושתחזור אמן. מאדל בתך הבכורה, אבוש אני אוהבת אותך".

ראש העיר לוד יאיר רביבו ספד לבן יפתח. "אתמול בשעה 11 התקשר אליי ראש עיריית אלעד. אמר לי יש תושב שלך בשם דוד בן יפתח שנפטר. אמרתי לו לא יכול להיות, הוא נפטר לפני שבע שנים. הוא חזר אליי ואמר שזה אורן בן יפתח. אני מתנצל שנאלצתי לשקר לכם שהוא נפגע חרדה במשך שלוש שעות. ארבע שעות לפני בירכתי אתכם והייתם מאושרים. אורן נולד בשנת 87, השנה שבה הוקם חמאס, יימח שמם. אני קורא למממשלה לחוקק עונש מוות למחבלים, הגיע הזמן. זה לא יחזיר אותם לחיים, אבל לפחות ימנע את המקרה הבא. דם יהודי לא יכול להיות הפקר".

ח"כ בן גביר ספד לבן יפתח ואמר: : "ממשלת ישראל לא יכולה לומר ידינו לא שפכו את הדם הזה. מי שלא עוצר ופוגע במסיתים ובראשי החמאס בעזה, הדם של הנרצחים על הידיים שלו".

הלווית הנרצחים באלעד (צילום: REUTERS/Ronen Zvulun)
הלווית הנרצחים באלעד (צילום: REUTERS/Ronen Zvulun)

בנו של בועז גול ז"ל שנרצח בפיגוע באלעד, סיפר בכאן חדשות על התחושות הקשות: "אבא הלך לשיעור תורה ונרצח עם גרזן. אנחנו מאמינים שזה משמיים אבל זה מאוד קשה, עוד לא עיכלתי את זה בעצמי", סיפר. אור החיים שיתף גם על הרגע בו שמע את הבשורה המרה: "הייתי בישיבה כששמעתי על הפיגוע, התקשרתי הביתה ואמרו לי שהוא יצא מהבית והוא לא עונה, אמרתי לעצמי שבדרך כלל שיש דברים כאלו הוא מתקשר ומודיע שהוא בסדר וזה לא קרה, אז התקשרו אליי ואמרו לי לבוא הביתה וסיפרו לי שהוא נרצח".

גול עבד כחשמלאי רכב בחברת שלמה סיקסט כ-8 שנים, שעות קודם לכן עוד הספיק להשתתף בערב חברה מהיכל מנורה שם חגג עם עמיתיו ובני משפחותיהם. עשרות מחבריו ועמיתיו הגיעו לבית העלמין הר המנוחות בירושלים ללוותו בדרכו האחרונה. "בועז היה נשמה טובה, תמיד עוזר לכולם", אמר חברו. "איש חסד גדול היה. עובד מסור, תמיד נרתם לסייע, הזדעזענו לשמוע על הבשורה המרה".

הרב אברהם נחשון ספד לחבקוק וגול: "עזבו אותנו שני יהודים צדיקים, בועז ויונתן. הם נרצחו לא בגלל שהם גרים באלעד, לא חרדים. נרצחו כי הם יהודים. המחבלים לא הכירו אותם. רצו לפגוע ביהודים. כל אחד הוא אח שלנו, לא משנה אם הוא בתל אביב או בבאר שבע".

הלוויתו של יהונתן חבקוק (צילום: קרין שגיא, וואלה!)
הלוויתו של יהונתן חבקוק (צילום: קרין שגיא, וואלה!)

לימור חבקוק, אשתו של יונתן שנרצח בפיגוע באלעד ספדה לו היום בפוסט בחשבון הפייסבוק שלה, וכתבה כי "לבי מסרב להאמין שנשארתי לבד עם חמישה יתומים. לבי נשרף שילדי הרך ראה את אביו ברגעים האחרונים שלו. בעלי נלחם נגד המחבלים בגבורה רבה דקות ארוכות, מה שאפשר לרבים לברוח מהמקום. ה' ינקום דמך בעלי היקר והאהוב. אתה תחסר לנו מאוד", הוסיפה וביקשה שלא לפרסם את פרטי המשפחה עד שהמחבלים ייתפסו: "הפרטים האישיים שלנו רצים ברשת, הילדים בטראומה ומפוחדים".

מאיר, גיסו של יונתן חבקוק אמר כי "הוא היה אדם מדהים. לא ראיתי אדם כזה. הוא תמיד חייך. אף פעם לא כעס - היה אדם של אושר ושמחה. זה היה המוטו שלו, רק לחייך. רק את האנשים הטובים לוקחים, רק את המלאכים". 

גיסו של חבקוק הוסיף כי בנו היה איתו בעת הפיגוע. "ילד בן 6. הילד הגיע למשפחה וככה נודע לנו. זה מצער מאוד. הוא חיפש לעשות רק טוב. כולם קוראים לו אחינו, כי כולם היו אחים שלו. אין אנשים כאלה. אנחנו מנסים לעכל את האבידה. זו אבידה לכל העיר. יש את הילד בן השש שעכשיו צריך לטפל בו".

רב העיר אלעד ספד גם הוא לחבקוק וגול. "חשבנו שלא יקרה פה שום אסון", אמר. "מאז הקמת העיר, 23 שנה. היו פה אלפי עובדים זרים ולא קרה אסון. היום לצערנו הרב, אחרי 23 שנה, האסון קורה בצורה הכי אכזרית. שלא תהיה שום נפש שלא תדמע. אלה קורבנות ציבור. על מה רצחו אותם? לא אל שנאה או מחלוקות אישית. כי הם יהודים. הרוגי מלכות".
 
 הפיגוע התרחש בשתי זירות במקביל. בזירה הראשונה באבן גבירול הקורבן, ניסה להיכנס לרכבו והותקף על ידי מחבל חמוש בגרזן. לאחר מכן, המחבלים הגיעו למגרש משחקים של ילדים הסמוך לבית מדרש ורצחו במכות גרזן את אחד התושבים, אדם חמוש שהיה במקום ירה לעברם פעם אחת אך הוכה על ידי המחבלים בגרזן.