ראשי מפלגות מרצ והעבודה, ניצן הורוביץ ומרב מיכאלי, השתתפו הבוקר (שישי) בכנס ה-1 במאי של קרן ברל כצנלסון, כאשר במוקד הכנס עמד ציון הדרך של שנה לממשלה. במהלך הכנס, התייחסו הורוביץ ומיכאלי לאפשרות של חיבור עתידי בין שתי המפלגות.

יו״ר מפלגת העבודה ושרת התחבורה מרב מיכאלי אמרה: ״ללא קרבות הבלימה שלנו בשנה האחרונה היינו במקום אחר היום.  לא הייתה לי שום אשליה לגבי איזו ממשלה אנחנו מקימים, ושזו תהיה ממשלת ימין. מדינת ישראל נדחפת שנים ימינה בהרבה מאוד כסף ותעמולה. בכל תחומי חיינו. בנתוני הפתיחה האלה, ההישגים שלנו ממש טובים".

״נתניהו הכניס לציבוריות הישראלית סטנדרטים שלא היו כאן מעולם. המחנה שלנו ספג אלימות והסתה שלא נראו כאן מעולם והביאו לרצח של ראש ממשלה ולאובדן הזהות שלנו. הממשלה הזו היא תחילת עידן הבא. אנו מחזירים את הביטחון שלנו בצדקת דרכנו ובונים מחדש את המחנה הפוליטי", הוסיפה מיכאלי.

״חלק מתסמיני הפוסט טראומה שלנו, זה הריסוק של המחנה למפלגות לא דמוקרטיות שאין להן אידיאולוגיה ברורה, בוודאי לא האידיאולוגיה הזאת שבשמה אנחנו כאן היום - האידיאולוגיה של שוויון, של שלום, של חברת מופת. לבנות חזרה מפלגות דמוקרטיות שמחויבות לחזון הציוני השוויוני והביטחוני של מדינת ישראל. זה אומר שבבחירות הבאות אנחנו כמחנה צריכות וצריכים לעשות הכל כדי לבנות חזרה את המפלגות הדמוקרטיות שהן מפלגת העבודה והמפלגה האחות שלנו מרצ, ולהביא את הכוחות חזרה לכך ולהפסיק את הפיזור והפיצול״, סיכמה מיכאלי.

לדבירה הוסיף שר הבריאות הורוביץ: "הייתה לי זכות היסטורית בהקמת הממשלה הזו, הוכחנו שהשמאל יכול להיות בהנהגה ובשלטון. הוכחנו שמדיניות סוציאל דמוקרטית היא מעשית מאוד ונוגעת באנשים. הייתי רוצה לראות מפלגה סוציאל דמוקרטית מאוחדת, אני מאמין בזה. מרצ ומפלגת העבודה צריכות ללכת ביחד״.

בנוסף, הורוביץ תקף את אגף התקציבים במשרד האוצר ואמר כי "אגף התקציבים משקף פוליטיקה ימנית כלכלית והתפקיד שלנו להציג לקדם חלופות. שירותים חברתיים צריכים לגדול ולהתרחב ולא להצטמצם. אני בעימות קשה עם משרד האוצר על התפיסה הקפטיליסטית הקיצונית שלהם שפוגעת בחברה הישראלית. הם מחזקים את החזקים ומחלישים את החלשים. יש לנו מחסור עצום ברופאים והרפואה הפרטית שואבת את כח האדם שנותר. ומי נפגע מזה? כולנו. זה הורס את הרפואה הציבורית בישראל. הרפואה הציבורית חייבת להתחזק, והיא חייבת לקבל הרבה יותר משאבים. ליצמן ייבש את הרפואה הציבורית בישראל".

הורוביץ סיכם את דבריו בטענה כי "למדנו את כל הטריקים של האוצר, יותר לא יהיה אפשר לעבוד עלינו. למדינה יש עודפים ענקים מגביית מיסים, האבטלה בשפל, המשק משגשג ולמדינה יש יותר כסף לתת. לא יכול להיות שמי ששולט בכסף זה אנשים שאף אחד לא בוחר, אף אחד לא יכול לרסן, והם עושים זאת לפי תפישות כלכליות עתיקות של רייגן".

מי שלא אהב את דבריה של יו"ר העובדה היה מזכ"ל המפלגה, ערן חרמוני, שמסר כי "מפלגת העבודה איננה סניף של מר"צ, עליה לחזור למקום מוביל במרכז-שמאל ולא להישאב לנישה צרה ושולית. זה מחייב אותנו ליזום איחודים לכיוון המרכז ולהקמת מסגרת גדולה שנאבקת על השלטון, ולא מסגרת שולית עם מר"צ".

עוד הוא הוסיף: "השליחות של מפלגת העבודה היא להיות תנועה מובילה המקדמת סדר יום של מרכז-שמאל ציוני, לאומי וחברתי. תנועה שעוסקת בסוגיות הליבה של מדינת ישראל והיא בית לציבורים רחבים ומגוונים. זה לא יוכל לקרות לעולם עם מר"צ, כבר היינו בסרט הזה. באיחוד שכזה השלם קטן מסך חלקיו, והוא מונע ממפלגת העבודה להיות במשבצת הפוליטית והאידיאולגית הטבעית".

"החזון שעלינו להציג הוא איחוד כוחות של העבודה, כחול לבן, יש עתיד וגורמים נוספים במחנה, ובחירה דמוקרטית של מועמד מוסכם לראשות הממשלה, ולא איחוד עם ניצן הורביץ ומוסי רז. יש לי כבוד למרצ ולתפקידה כמפלגת בוטיק, אבל זו לא מפלגת העבודה. יו"ר מר"צ מציע לנו מלכודת דבש ועלינו להסיר אותה לחלוטין מהפרק. דברי מיכאלי מהיום לפיהם יש להפסיק את הפיצול בין העבודה ומר"צ מטרידים מאד. אני מצפה ממיכאלי להבהיר באופן חד משמעי כי היא מתנגדת לאיחוד עם מר"צ", הדגיש חרמוני.

"כמזכ"ל מפלגת העבודה אני מתריע: חיבור נוסף עם מר"צ יגדע לתמיד את הסיכוי של העבודה לחזור לקדמת הבמה, ויהא בכיה לדורות. אני משוכנע כי רוב גדול מאד של מצביעי וחברי מפלגת העבודה תומכים בקו שאני מציג: כן לחיבורים לכיוון המרכז כדי לייצר מסגרת גדולה, לא לחיבור נישתי עם מר"צ", סיכם מזכ"ל המפלגה.

נציין כי אם וכאשר יחליטו המפלגות לרוץ יחדיו, לא תהיה זו הפעם הראשונה. בבחירות 2019 מרצ חברה למפלגת גשר בראשות אורל לוי-אבקסיס והעבודה בראשות עמיר פרץ. אז השיג החיבור 7 מנדטים, כאשר לוי-אבקסיס פרשה ממנו לאחר הבחירות, כמו גם פרץ ואיציק שמולי, שחברו לממשלת נתניהו-גנץ.